Månadsbudget - feedback

Hej,

Jag är ny på forumet och försöker få mer kunskaper i sparande. Jag har sparat i ett par år nu och har 80 % är på Avanza Global, 10 % på Avanza Zero och 10 % på Avanza EM. Men jag skulle vilja få lite tips på min budget? Hur verkar den? Sparar jag för lite/lagom? En del av utgifterna står min fru för och redovisas inte nedan, men så här ser det ut: (Tacksam för alla tips)

1 gillning

Du har en sparkvot på över 30% om man summerar fonder, barnspar, buffert och resekonto. Det är en hög sparkvot. Tycker du att det funkar är det bra. Annars kan du dra ner lite på sparandet om du vill ha mer fickpengar. Svårt att bedöma om du tycker 600kr räcker.

Är barnspar på ISK eller vanligt bankkonto?

Om du sparar för mycket eller lite kan bara du svara på utifrån dina förutsättningar och mål. Lek lite med ränta på räntakalkylatorn så ser du vart du hamnar om x år.

2 gillningar

Tack för svar! Jag ser att jag fått med utgift för ett årskort också. Men det funkar ganska väl. Ganska lite för fickpengar under vintermånaderna, lite mer när det är sommar och mindre el-utgifter.

De flesta verkar förespråka PLUS Alla Bolag framför Zero, annars följder du RikaTillsammans-mallen i hur du fördelar ditt sparande. :+1:t2:

Hur stor buffert har du? Behöver du pytsa in 2500 kronor ytterligare i din buffert varje månad?

Ränta på billånet? Kan du baka in det i huslånet för lägre ränta?

Sen skulle jag personligen aldrig köpa larm med abonnemang.

Annars ser det väl finfint ut! Barnens sparande hamnar också i en global indexfond till stor del?

Raka av dig håret själv så sparar du 6000 kr/år. :smiling_face_with_sunglasses:

1 gillning

Det enda jag tänkte när jag läste var ”fan vad kul med pingis!”.

Ser bra ut. Se övrigas kommentarer

3 gillningar

Jag har en månadsutgift och läste att man behöver ha minst 3, så jag fortsätter spara ett tag till på bufferten.

Villan är topplånad. Kan inte få ut mer lån där. Billånet är på 5,99 %.

Stämmer att barnens är på ISK-konto med global indexfond.

Kommer behöva göra det snart. Kanske klarar ha en frisyr i 2-3 år till :smiley:

1 gillning

Vilka är dessa, de flesta? :thinking:

Finns flera bra fonder som RT tagit fram en lista på, vad jag vet så förespråkas ingen specifik fond över någon annan. Även om det anas en top 5, på RT forumet då.

Edit

Det där med månadsbuffert är individuellt som mycket annat. Hur ser boendesituationen ut? Är det ett gammal hus? Har du en gammal bil? Finns det andra oförutsedda utgifter att beakta med kort varsel?

Frågan man också bör ställa sig är hur pass snabbt man egentligen behöver pengarna? Går något sönder och du måste köpa en ny värmepump hinner du sälja av fondandelar. Det är ju inte jätteofta man behöver bufferten omedelbart. En liten kudde är så klart skönt men att ha en för stor buffert som ligger på ett vanligt räntekonto är inte heller bra.

Avanza Zero har 30 bolag medans PLUSalla bolag har 300+ fonder och följer hela svenska börsen. Därför den rekommenderas.

Det är er ensak, men du lägger ganska mycket i elräkning. Stort hus eller 26C inomhus eller lååånga bad/duschar?

Eller ngn konstig radonventilation som bränner på?

Inga pengar på framtida renoveringar , eller är det bufferten?

500 på apoteket, också er ensak men är det verkligen mot recept (högkostnadsskyddet är vi glada förz tack alla skattebetalare!) eller vad gör ni av med? fundera…

Amotera hellre av lån än spara om du betalar 6% ränta.

1 gillning

Det framgick inte dock och det blir ganska luddigt att säga ”de flesta”, utan att hänvisa till vilka dessa är. Är det dina kompisar, är det investerare över lag, RT eller vi forumiter?

Det är möjligt att det finns bättre fonder än AG, men det är rimligt att förklara varför man anser det.

Bara inflik, jag lägger cirka 600kr per månad på apoteksvaror, varav 320kr är inom högkostnadsskyddet.

Specialschampo, hudvård, receptfria läkemedel som man inte kan få recept på, kosttillskott osv.

2 gillningar

Förbrukade 2500 kWh i februari. Annars är huset 170 kvm med direktverkande el. Därav de höga elräkningarna. Huset är 90 år gammalt men det mesta är renoverat, så jag har förhoppningsvis inga stora utgifter de kommande åren. Men man vet aldrig. 500kr på apoteket är som nedan med kosttillskott och hygienartiklar.

Kanske är värt att investera i en bra luftvärmepump för att få ner elförbrukningen?

3 gillningar

Det var väl jag som skrev ”de flesta” och jag håller med. :face_with_peeking_eye: Jag menade att så snart någon här på forat skriver Avanza Zero så tar det bara något inlägg eller två innan Plus Allabolag Sverige kommer på tal som det bättre alternativet, just för att Zero innehåller så få bolag och därmed går emot forskningen som säger att man ska ha alla ägg i korgen.

Med det sagt, jag har AZ själv. Och Plus Allabolag, ungefär 7% vardera av mitt fondsparande. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Som sagt, det var vilka ”de flesta” var som saknades. Jag gillar att veta vems investeringsråd jag läser. :wink:

äts ingen mat? Klipper du dig varje månad? Jag hade sparat allt i samma pott och först vid behov fört över till barnen.

2 gillningar

Maten + barnens utgifter täcks av min respektive. Klipper mig en gång i månaden ja :slight_smile:

1 gillning

6100 per månad i el.. I snitt?! Låter helt galet

Nej inte i snitt. Detta var februari månads förbrukning som betalas i mars månad. I januari landade jag på 5500kr och runt 4000 i december. Har en årsförbrukning på cirka 17000 kWh. Sedan har jag solpaneler och har lägre utgifter sommartid.