Strategi kring sparande

Hej!

Jag hoppas få lite hjälp kring min sparstrategi. Ska försöka hålla mig kort så kan jag svara på eventuella frågor istället.

Jag, tillsammans med min fru, bor i ett radhus med ca 65% belåningsgrad.

Vi har buffert på plats, vi har ett privat pensionssparande på plats i indexfonder, där vi räknat ut hur mycket vi behöver komplettera AP och TJP för att kunna gå lite tidigare. Vi har även ett barnspar på plats i indexfonder.

Utöver ovan har vi ett ganska stort överskott varje månad som vi inte vet vad vi ska göra med. Dessa pengar har gått till köp av radhuset samt renoveringar tidigare, men nu har vi ingen plan.

Skulle mellanriskhink kunna vara nåt? Komma gärna med tips!

/Patrick

Låter som “bevara värdet” hinken.

Målet med den hinken är att skydda innehållet mot inflationen men inte riskera för mycket.
Här hade jag haft ett konto på Lysa och där ange sparhorisonten, då får du en lämplig mix av räntor och aktier.

Risken här är att bli lite för girig och därmed åka med i berg & dalbanan för mycket. Nöj dig med att kompensera för inflationen.

Jag funderar på en 50/50 portfölj för dessa pengar.

Jag vill inte ta för låg risk eftersom vi har inga planerade köp, men inte heller för hög risk för att vi vill kunna använda dessa pengar om vi vill.

50/50 på lysa kanske?

Edit: detta blir ju en typisk ”vet inte” horisont.

1 gillning

Det hade varit mitt val också.
Det viktigaste är att kunna sova gott om natten. :slight_smile:

1 gillning

Hur gamla är ni? Hur mycket lägger ni i indexfonder redan och hur stor är detta överskottet? Vad räcker er buffer till och har ni några planerade stora utgifter kommande åren?

Jag hade delat mina pengar i två kategorier:

1. Krispengar/buffert eller pengar jag behöver kortsiktigt (max 7 år fram, TYP).

2. Pengar jag inte behöver kortsiktigt.

Jag hade då fyllt på pott 1 med överskottet tills dessa pengar är på plats. Sen är det bara att växla över till pott 2.

Hej!

Ni har en stabil och bra situation att utgå ifrån!

Jag skulle försöka bli lite mer specifik än att bara placera allt i ”medelrisk”. Ställ några frågor till er själva och utforma era placeringar utifrån svaren. Ni väljer frågorna, men exempelvis:

• Finns det något vi drömmer om i livet där pengar kan hjälpa?
  • Vill vi [exempelvis] ha ett fritidshus någon gång? När?
  • Någon drömresa ni vill göra? När?
  • Vill någon gå ned i tid? När?
  • Vad skapar trygghet eller lugn i ert liv?
  • Vad skapar känslor av frihet?

Utifrån detta kan ni identifiera om ni behöver pengar till något av detta och när i tiden. Om tidshorisonten/målet är längre än 5-10 år bort, starta ett ”målsparande” för det i en global indexfond. Döp gärna kontot till målet. :blush: Är perspektivet kortare, välj en mix mellan räntekonto och indexfond, eller bara räntekonto.

En del av överskottet kan ni självklart med gott samvete sätta på ett sparkonto med ränta utan en plan, men bygg inte upp några stora belopp där utan en idé om vad de ska användas till. ”Att ni kan behöva dem” är inte en specifik anledning nog, om det inte bidrar till just den där känslan av trygghet.