Jag tycker du spenderar och sparar ansvarsfullt. Fint med spar till barnen ![]()
Hej,
Du kommer få mer marginal till sommardn när elräkningen går ner. Jag hade gjort extra avbetalning på billånet under sommaren, eller skippat insättningar på resekontot under vinter, och betalt av billånet snabbare, och samlat ihop resepengar när elräkningen minskar.
En resebuffert är dock inget sparande, så det ingår inte i sparkvoten. Men bra att du har med kostnaden i planeringen. Däremot om du betalar av på bostadslånet så inhår det i sparkvoten.
Som någon nämnde ovan. Jag hade inte sparat något alls förutom till barnen om jag hade ett billån på 6% då är det vettigare att betala av det så snabbt som möjligt.
När du säger ISK på barnen så blir frågan kanske lite offtopic men har du den i ditt eller deras namn? Här kan det vara värt att titta upp KF som alternativ.
Jag tycker personligen att 600 kr i fickpengar är lite men detta är ju dock vintermånad så är bättre övriga delen av året men samtidigt kan andra vintermånader vara ännu sämre. Jag kan väl tycka typ 5000 kr/mån är bra riktmärke för fickpengar och sedan räknar man in klippning/kläder m.m. i det då det är en ganska flytande post.
Med direktverkande el och den elförbrukningen så hade jag tittat på vad en konvertering av värmesystem hade inneburit i avkastning. Mkt möjligt att det har bättre avkastning än fondsparandet. Kanske förtjänar en egen tråd här ![]()
Om man frånser allt brus om vilka fonder som man bör välja så är det ganska enkelt.
Du har en fin sparkvot och du bör egentligen bara fundera på om din livskvalité är bra eller dålig. Om du sparar och inte har något över för att spendera på dig själv och familjen. Eller om ni tillsammans har ett glatt och fullt liv. Sen rekommenderar jag nog att du justerat de olika summorna till att bygga en större buffert först och efter det betala av billånet.
Det är svårt att förstå din budget då det är hälften av en budget(din fru/sambo, finns det nått spar där och hur skulle er ekonomi påverkas av att en eller båda av er blir arbetslösa/sjukskrivna?).
För att kunna ge bra råd så behöver man förstå helheten ![]()
När jag sneglar på dina lån så verkar ni ha en rimlig belåning på runt 2-2,5MSEK för er villa. Det som kan sänka kostnader för el och förbrukning(över tid kontra investeringen) är väl om ni kan addera Luft-Luft pump för att dra ner på elradiatorerna, även se över vilken radiator typ som ni har och säkerställa att det är oljefyllda och inte klassiska eltrådar. Sista är väl att kika på tilläggsisolering, installation av vattenburen värme samt fönster, dock är det ganska dyrt och man bör nog förstå om kostnaden är motiverad/betalar tillbaka sig över en rimlig tid. (Som jämförelse betalade jag 4800:- för elnät+förbrukning sist. Vattenburen Jordvärme med radiatorer som värmekälla. Så ganska lång återbetalningstid i minskade utgifter)
Dock så reagerar jag på er buffert som verkar vara 1 månadslön(netto?), dvs ~40K.
Som husägare skrämmer detta mig lite, framför allt när ni inte har utrymme att låna upp på huset för akuta renoveringar, EL/VVS problem, läkage i tak eller behov av dränering etc.
Utöver detta så kommer det komma framtida underhållskostnader för huset, allt från att måla/byta panel till att se över/tvätta taket etc. Samma sak nästa gång du skall byta bil, så kommer du behöva kapital för att köpa med.
Utöver detta så kommer det ju utgifter för bilen som du kanske bör lägga undan för. Nya däck? där går det 6K. Reparationer? Där försvann det några tusen. Service? där gick kanske 1500kr-3000kr.
Samma sak om du blir sjukskriven och FK tar 2-3 månader på sig att få ordning på allt och börja betala ut pengar.
Jag som person uppskattar en trygghet i form av en buffert som gör att jag inte behöver paniksälja fonder/bil/etc för att kunna köpa mat och betala elen/huset.
Mitt starkaste råd är att titta på era liv och fråga dig själv, om allt skiter sig samtidigt(framför allt det som inte “borde” vara några problem) går det att lösa?
Om svaret är nej, då behöver du mer buffert. Sedan kan du välja att ha det i fonder och hoppas på att börsen inte dippar/kraschar samtidigt som saker skiter sig för dig. Eller på ett konto med hyfsat OK ränta där du vet att du tappar lite mot inflation men är trygg med att det inte blir mindre än vad du satt in.
Hej!
Först och främst snyggt jobbat med att ha en bra budget! Med den här utgångspunkten är det mycket enklare att se över utgifter och försöka hitta områden där man kan spara några kronor.
Som någon annan nämnde, ditt totala sparande är, som jag ser det, 5000kr på Avanza, 2500kr på buffert samt 2x barnspar på 1300kr/st = 10100kr/månad eller ca. 26% av nettolönen. Skulle nog säga att det är en rätt så hög sparkvot generellt.
Några punkter bara;
- Inga streamingtjänster?
- Buffert är klokt - se bara till att fundera lite hur stor buffert ni behöver. Med villa & bil är det dock klokt att ha en buffert
- Årskort pingis - går det inte att söka friskvårdsbidrag via arbetsgivare för detta? Liten kostnad, men ändå 675kr.
- Reagerar lite över kostnaden för el, är det ett snitt på 6100kr/månad? Tycker det låter lite högt, finns det något att göra här?
Som sagt, tycker det ser stabilt ut för eran del. Handlar mest om att försöka hitta vägar att optimera, dock skulle jag nog inte göra det på bekostnad av bekvämlighet i ert fall. Ni verkar ha en stabil budget som går ihop inkl. en hög sparkvot.
Lycka till!
Mvh,
Ser ju toppen ut!
Hög sparkvot. Fundera på att vid nästa lönehöjning kanske lägga 50/50 på kul respektive sparande. Tex fickpengar kan behöva stöttas upp tycker jag så du kan unna dig lite mer
Jag hade kanske funderat på att beta av billånet snabbare än amorteringen (5 år?). Även efter ränteavdrag så är det ju 4% garanterad avkastning att dra ner det.
Buffert. Tänk på att det ”bara” är mellanskillnaden mellan kostnader och a-kassa du behöver täcka. Inte hela månadskostnaden. 3 månader är väldigt bra att kunna täcka men kanske du kan klara en del med tex kreditkort kombinerat med buffert.
Det är väl mina tankar. Finlir så kör på ![]()
Äter ni inte? Är det inte bättre att ha en gemensam hushållsbudget?
Håller med om att som gift finns det många fördelar att titta på helheten svårt att bedöma annars tycker jag. Jag tycker också om att grupperna utgifter som boende, transport, nöjen etc då det blir lite tydligare tycker jag. Gör gärna ett årssnitt på sikt så får du ännu bättre koll då en del utgifter varierar kraftigt eller kommer bara enskilda månader tex
Hej,
Verkar som du har missat en matkostnad i kalkylen?
Bra att lägga till då det kan bli en stor post med två barn.