Nytt liv, nya möjligheter. Ensamstående med 2 barn

Hej!

Jag är separerad med två barn (3 och 9 år) sedan ett år tillbaka.
Vi bor i en hyresrätt som kostar mig nästan 11000 kr i månaden, redan där blöder min ekonomi. Har en bruttolön på 29300 kr. Om ett år är jag färdigutbildad barnmorska och höjer då min lön samt får andra möjligheter att själv bestämma hur, var och när jag vill jobba.

Under året som gått har jag hittills sparat ihop ca 55.000 kr genom extrapass och att begränsa onödiga utgifter. Utöver det har jag ett varsitt aktie- och fondkonto till barnen där det går in 200-500 kr/månaden, samt ett pensionssparande på 500 kr/mån genom Avanza auto.
Min buffert på > 50.000 ligger bara och samlar damm på ett vanligt sparkonto.

Jag kommer från ett land med kommunistiska föräldrar som lärde mig att man måste jobba hårt för att kunna spara pengar och på så sätt ha ett bra liv. Jag vet inget om hur man faktiskt sparar smart utan att jobba ihjäl mig.

Har tagit mig igenom Kom igång-guiden men blir helt överväldigad av tanken på att lägga hela min buffert i ett ISK-konto och köpa globala indexfonder för allt. Är det rimligt?
Har inget behov av att röra de pengarna inom en snar framtid, drömmen är att kunna köpa ett eget boende men fattar att det kan dröja. Därför vill jag inte bara fortsätta att samla pengar i en hög som inte gör något för mig.

Tacksam för alla tips och tankar som kan hjälpa denna vilsna mamma!

7 gillningar

Wow, grymt sparat! Är extrapassen något du kommer fortsätta med detta året också tror du?

Jag har min buffert på ett bankkonto där den får samla damm och drabbas av inflation. Syftet med bufferten (tycker jag) är att ha pengarna tillgängliga snabbt, inte investerade på börsen. Satsa på att bygga upp de andra hinkarna istället så kommer din passiva hink snabbt att bli större än bufferten och snöbollen kommer i rullning.

Lägenheten kanske är svår att göra något åt när du har barnen?

Är utbildningen CSN-berättigad? I så fall tycker jag du ska hålla koll på att fribeloppet kanske avskaffas för första halvåret 2022, och om det händer kan du ansöka om CSN retroaktivt upp till fyra veckor bakåt i tiden.

Aktie- och fondkonto? Flytta barnens investeringar till kapitalförsäkring som Jan beskriver i den här forumtråden: Sparande till barn - ISK eller kapitalförsäkring?! Har du pensionskontot på ett ISK?

1 gillning

Här har du förresten det knepigaste med privatekonomi: att välja rätt. Ekonomi betyder “hushållning” och handlar om hur man prioriterar sina begränsade resurser. Om du vill lägga mindre energi på arbete så kan du ju faktiskt redan idag gå ner i arbetstid och låta bli att spara så mycket, men då kanske du inte får råd att köpa ett eget boende.

1 gillning

Måste bara säga att jag tycker du har gjort ett grymt jobb som sparat så mycket på bara ett år när du är ensamstående med två barn. Mycket bra jobbat! Jag är imponerad! :slight_smile:

Bufferten ska du såklart ha på sparkonto. Det ska vara lättillgängliga pengar som du kan få fram snabbt.

När du har din buffert klar så kan du börja spara långsiktigt. Du nämner att du redan sparar till pension i Avanza Auto. Det är bra! :+1:

Sedan nämner du att sparar till barnen på aktiedepå? Det bör du ändra till ett ISK istället. Sälj allt och köp på nytt i ett ISK istället. Kolla på “Basportföljen” här på forumet eller lägg allt i en global indexfond. Jag gillar Länsförsäkringar global indexnära.

1 gillning

Tack!

Ja, extrapassen kommer jag fortsätta med men de kanske inte genererar lika mycket som de gjort tidigare (då man hade en saftigare covid-ersättning).
Jag har lyckan att få studera med utbildningstjänst och bibehållen grundlön (min SSK-lön). Däremot är jag av med OB-tillägg och gick därmed ner ett par tusen i nettolön.
Syftet med extrapassen var i början att bygga upp en buffert för oförutsedda utgifter, det skrämde mig att ensam försörja mig själv och barnen. Jag lade upp en budget utifrån min grundlön och försöker hålla mig till den, oavsett hur mycket extra jag får i månaden på ett par extrapass. Allt utöver min budget går till sparande/oförutsedda utgifter (aktiviteter för barnen, pendling till annan stad för praktik osv). Har inte behövt röra min buffert ännu.

Lägenheten kan jag inte göra något åt just nu om jag inte vill flytta in i en skolåda och trängas. Försöker tänka att boendet vi trivs i och ligger tämligen nära skola, förskola och jobb ändå bidrar till min livskvalité.

Mitt privata pensionssparande har jag på ett ISK-konto. Bör jag fundera på att flytta tjänstepensionen (KPA) också?

2 gillningar

Haha man kan inte få allt, eller?
Kanske inte på en gång i alla fall.

Tack!!

Ok så jag ska bestämma mig för hur stor min buffert ska vara och investera överskottet, har jag fattat rätt?

Nu har sålt barnens aktier och klura lite på gemensamt sparande till barnen :+1:
Har inte riktigt fattat hur jag ska fördela de pengarna mellan de när de är äldre. Det är ändå 6 år mellan barnen i ålder.
Jag har inget intresse att de ska få pengarna i olika klumpsummor när de fyllt X år (i min värld låter det som gratispengar), tänker jag tokigt? Vill att de pengarna ska gå till t.ex. körkort och bidrag till framtida bostadsköp.

Tack för pepp!!
Känner mig så stärkt i vad jag har åstadkommit hittills. :partying_face:

Låter som att du har full koll på din ekonomi faktiskt. Smart att skaffa en buffert. Jag antar att du inte känner dig riktigt lika otrygg nu?

Exakt. 11000 kr/månad för ett boende som jag förmodar är minst en trea känns som en rimlig hyra när den ligger där du vill och ni trivs i den. Du har ju dessuto marginaler så det är bra att bo där det känns bäst. Boende är den näst mest grundläggande nivån i Maslows behovstrappa (nu är behovstrappan i och för sig inte särskilt vetenskaplig men som tankemodell kan den få passa ändå).

:+1:

Jag antar att du har AKAP-KL eller KAP-KL som tjänstepensionsavtal? I så fall har Småspararguiden en artikel:

Ja investera det som blir över efter bufferten. Går ju ha flera olika isk med olika risk och tidshorisont om man vill.

Att spara till barn kan vara klurigt. Jag tolkar det som att du tänker att pengarna ska gå till drift och underhåll för barnen? Öppna då ett isk i ditt egna namn så bestämmer du själv över pengarna. Då kan du göra uttag från kontot till barnen som du själv bestämmer. T.ex när det äldsta barnet fyller 18 så får hen 20k till körkort. När nästa barn är 18 så får hen samma summa (justerat för inflation) för körkort.

3 gillningar

Kolla om du kan få bostadsbidrag. Även rimligt att barnens far har ett försörjningsansvar.

Lycka till.

1 gillning

Starkt jobbat!
Tänk på att du kan få betala skatt för eventuella vinster som bokförs om du säljer barnsparandet i aktiedepåerna för att flytta till ISK så att du tar höjd för det efter nästa års deklaration.

3 gillningar

Låter som sagt som om du har koll på mycket. Det är svårt att spara mycket när andra saker äter upp pengarna. Bra jobbat!

En sak man kan göra med bufferten är att spara det på ett konto med ränta (om du inte gör det). Att flytta över pengar, om det behövs, går relativt fort. Jag har konto med kopplat kort på Handelsbanken och sparkonto på Klarna (0,85% ränta). Att flytta över pengar mellan går ibland på några timmar.

Lycka till!

Vill du ha din sparade pengar på ett sparkonto med fria uttag och rörlig ränta kan jag rekommendera Northmill bank som i nuläget ger en ränta på 0.92%. Lätt att sätta in pengar och att ta ut pengar om det behövs.

Bra jobbat!

Hur är det med exempelvis underhåll? Bor barnen kanske ibland hos andra föräldern och kan du spara nåt på det?