Hej! Jag är ny här på forumet och informationen är överväldigande och spännande. Om någon orkar läsa vore det snällt. Lite om mig först. Kvinna. 50 år. Ensamstående och ensam försörjare för två hungriga tonåringar. Månadsinkomst netto cirka 100 000 kr i månaden fram till 2028, sedan månadsinkomst netto ca 55 000 kr per månad. Har nog inget egentligt intresse av att gå i pension i förtid, jag gillar mitt jobb. Fasta månadsutgifter på cirka 50 000 (inkluderar amortering av CSN 3000 kr/mån samt ett blancolån jag var tvungen att ta av olika anledningar där jag amorterar 15 000 kr/mån. Privatleasar en bil för 5 700 kr per månad, kanske tokigt, vad vet jag. Man kan säkert skära ner på kostnaderna lite men inte så mycket.
Händelser i livet har ställt allt på ända och jag har aldrig intresserat mig för sparande, tvärtom har jag intresserat mig för konsumtion. Dessa dagar är dock över och inget jag sörjer, jag har mina handväskor och smycken och de får fungera som en påminnelse för all själlös konsumtion jag ägnat mig åt tidigare. Nog om det, vad jag försöker få fram är att jag är beredd att strukturera om min ekonomi helt och att det är fine med mig.
Mina tillgångar:
Villa 9 500 000
Sommarhus 5 000 000
Värdepapper och fonder på ISK (exkl tjänstepension) 800 000
Sparkonto 300 000
Skulder:
Blancolån 300 000, ränta 4 % (ska vara avbetalt december 2023 enligt plan)
Kvarskatt 2021 240 000 (ska vara inbetald senast november 2022)
Bolån huset 3 900 000, ränta 1-1,5 % (Amorterar ingenting, räntor 4 100 /mån)
Lån sommarstuga 2 000 000. (Kan tänka mig att sälja om det blir för dyrt i framtiden.)
När det gäller värdepapprena är 250 000 placerade i Lysa och globala indexfonder MEN 550 000 är ärvda aktier i främst ABB A och ATCO A. Jag inser att min portfölj är allt annat än välbalanserad men aktierna har ett affektionsvärde för mig. Det måste låta helt tokigt för er som kan ekonomi men så är det, dessa aktier vill jag fhelst öra direkt vidare till mina barn. Samtidigt får jag ont i magen när de går upp och ner och man förlorar 20 000 ena dagen och tjänar 35 000 den andra.
Jag funderar över hur jag borde balansera mina investeringar? Om jag borde amortera bort blancolånet direkt? Jag har tänkt börja amortera på mitt bolån när ett lån förfaller i höst, är det en bra tanke? Hur mycket jag borde spara? Just nu är mitt utrymme för sparande och amorteringar cirka 50 000 kr per månad. Så här fördelar jag det just nu:
Sparkonton 20 000 (restskatt, buffert, resa, husunderhåll). Tanken är att det ska finnas 300 000 på sparkontot som buffert)
Investeringar 15 000 (ISK Lysa och SEB)
Amorteringar (blanco o CSN) 18 000.
Hur skulle ni lägga upp er ekonomiska plan med de förutsättningar jag presenterat? Är jag helt tokig?
Med vänlig hälsning, Anpeca