För bra hyresrätt + Arv - Vad gör jag med pengarna?

Hej,

Long time lurker här av forumet, alltid superintressant att läsa allas svar! Har dock inte riktigt kunnat applicera många av dom bra trådarna på min nuvarande situation.

Lite bakgrund:

• 28 år gammal
  • Universitetsutbildad och har en lön på 47,500kr (och oftast en årsbonus på 20,000kr)
  • Bor i hyresrätt, 60kvm 3a (perfekt storlek för mig och min flickvän, samt bra hyresvärd)
  • 7500kr i hyra med parkering
  • Sparar 5500kr i månaden, ej placerade
  • Efter alla kostnader som vi har (boende, bil samt sparande) så har jag ca. 16,000kr kvar att leva för = mat, kul, kläder & bensin

Dilemmat:
Jag har nyss fått ärva 500,000kr, jag har även 100,000kr egna besparingar sen tidigare.

Eftersom jag är totalt ointresserad av att köpa något, främst för att ska vi ha något som antingen är större, har fler rum, eller är lyxigare, så kommer det kosta oss 5,000,000kr och uppåt… helt orimligt!

Med den hyran vi har idag plus att vi har privat parkering 5m från porten gör att vi har väldigt svårt att hitta något som ens är värt att flytta till.

Så till frågan:

Vad gör jag bäst med pengarna?

600,000kr som jag nu inte har någon aning av vad jag ska göra med. Den enda tanken jag har är att jag kommer fortsätta med sparandet.

Bonusfrågor:

1. Borde jag öka sparandet?
  2. Hur ska jag bäst spara om jag kanske är sugen att köpa något om 2-4 år?

Tacksam för all hjälp :slight_smile:

Steg 1: Ta det lugnt.

Steg 2: Ta det lugnt.

Steg 3a: De pengar som du vill kunna använda på 2-3 års sikt är nog bäst att sätta in på sparkonto med insättningsgaranti och ränta. Fundera lite om du kan tänka dig att “låsa in dem” på 1-2 år och därmed få lite bättre ränta.

Steg 3b: De pengar som du vill ska växa och använda på lite längre sikt skulle du kunna sätta in på en fondrobot, t.ex. Lysa. Där får du svara på lite frågor runt risktolerans och sparhorisont och får ett förslag fördelning mellan aktiefonder och räntefonder. Annars brukar många här på forumet förespråka antingen 60/40 (aktier/räntor) för mellanrisk och horisont på 5-6 år eller 90+/10- för högre risk, horisont på ca 10 år eller mer samt lite bättre möjlighet till avkastning. (Sedan kan marknaden röra sig så att 90/10 är ett sämre val även på 10 års sikt.)

Om du inte redan läst/lyssnat på avsnitt 191 är det en bra start. Därifrån har jag hämtat tanken om steg 1 och steg 2.

Bonusfrågan om att spara mer kan du nog svara bäst på själv. Känns det som mycket/lite pengar kvar dagen innan lön? Finns det något mål med sparandet som känns viktigare än det ni gör nu? Finns det utgifter idag som inte ger så mycket tillbaka och skulle kunna ses som onödiga? Saknar ni att kunna göra något p.g.a. ekonomi? Det viktiga är att hitta balans mellan livsstil idag och ett par år framåt, trygghet i att kunna finansiera ett par månader helt utan inkomst och framtida livsstil (såväl om 10-20 år som när ni går i pension.)

Om de 16.000 per månad är för en person så tror jag det finns en stor möjlighet att spara mer, men frågan är ju om man vill konsumera idag eller i framtiden.

2 gillningar

Grattis till en bra sits med lagom hyresrätt som ni trivs med OCH bra boendeparkering!

Spontant känns det som att ni skulle kunna utöka sparandet OM det inte är något annan konsumtion som ni prioriterar högre idag.

Om vi tänker oss in i ett framtida bostadsköp/alt större lägenhet och kanske i kombination med barn så kommer sparmöjligheterna minska rejält vid den tidpunkten. Då kan det vara skönt att redan ha byggt upp ett bra sparkapital som får jobba främst med tiden som faktor även om det månadsvisa sparandet behöver minskas radikalt för en period.

1 gillning

Tack för det länkade avsnittet, ska in och lyssna :slight_smile:

Gällande 3a: Ungefär det jag förstått också är det bästa, där hade väl Avanza något samarbete också om jag inte sett fel på lite andra forumtrådar.

Gällande Bonusfrågorna: Det är 16,000kr för mig som enskild person. Min flickvän och jag har en väldigt separat ekonomi då vi känner att det passar oss. Så vi delar på det gemensamma, sen gör man vad man vill med sina egna pengar. Jag har en tendens att spendera en del pengar på min hobby (cykling).

Skulle spontant säga att det känns som mycket pengar, men att det snabbt går iväg då vi lyxar väldigt mycket i vardagen (läs: äter gott) samt fikar någon gång på helgen osv.

Jag har tidigare haft 12,000kr kvar efter alla utgifter, och det har fungerat bra. Så ett alternativ är väl att i så fall spara 4000kr till, men in på ett buffertkonto i så fall - som svar på din kommentar gällande finansiella tryggheten vid sidan om bostadssparet.

Utöver det, inga speciella mål. Vi brukar resa en del, men det blir nog inte av på ett tag. Så det vi gör nuförtiden som kostar pengar är att vi äter väldigt bra och god mat hemma (storhandlar en gång i veckan, men drar gärna iväg och handlar lite finare middag en tråkig tisdag)

1 gillning

Tack! Ju mer man tittar sig omkring desto mer inser vi hur bra vår sits är, och det är väl det som är lite “tråkigt” också, att det gör att man blir lite passiv i sparande och annat.

Som jag svarade tidigare till Mats så skulle jag nog i så fall kunna spara 3000-4000kr till buffertsparande. Då skulle jag ha 12,000-13,000kr kvar att leva för, och det klarar man sig på absolut.

Det har du helt rätt i. Vi njuter av DINK-livet som det ser ut nu, och är fullt medvetna att det kanske är så bra det blir :wink:

Den enda komsumption jag prioriterar en del i dagsläget är min cykel-hobby. Främst för att jag cyklar en del (12-13 timmar i veckan) samt att det bidrar till bra mental hälsa nu under Corona när vi i princip inte gör annat än att sitta hemma.

1 gillning

Har förstått att cykling kan vara ett ekonomiskt svart hål… :smiley:

Om du vill kan du skruva upp sparandet en tusenlapp och känna efter. Antingen dubbla, låta vara eller återgå om ett halvår.

1 gillning

Haha - minst sagt! Däremot skulle jag nog säga att av alla sporter man kan hålla på med, så ligger cykling relativt bra till när det kommer kalorier brända för krona kastad ner i svarta hålet :wink:

Bra tips att inte öka för snabbt. Ofta blir det ju att man sparar för hårt, och då börjar nalla istället…

2 gillningar