Hjälp mig tänka och göra rätt

Hej, ny här, har senaste året känt att jag vill få ordning på min ekonomi, på riktigt och på rätt sätt. Här kommer info om hur min ekonomi ser ut just nu.

Jag är separerad sen snart 2 år. Har 2 barn, 5&6. min inkomst är 24250 efter skatt. Bor i hyresrätt med en hyra på 10000. efter separationen blev det mycket köpande, jag spenderade hej vilt ibland för jag tyckte jag förtjänade det osv. Och tänkte att jag tar tag i att hålla i pengarna längre fram.

Köpte lägenhet 2013 och fick en bra start på pengarna då, köpte en lägenhet ihop med exet men den är nu såld, och efter allt så har jag idag ca 170000 i sparade pengar. Fördelningen ser ut såhär: 100000 på ett sparkonto på lysa med 2.12%, 36000 på dnb global indeks s, och 7000 på Avanza där jag köpt bla ssab aktier och AuAg fonder. Sen är de sista ca 30000 i fysiska tillgångar. Jag har inga lån idag och sparar 500kr till dnb indeks varje månad.

Min dröm just nu är att öka min inkomst, jobbar statligt idag som valtmästare och vill försöka komma uppåt och öka min lön, men vet inte riktigt hur då jag inte har någon speciell utbildning. Vill köpa bostad igen och ändra mitt levnadssätt till ett som är bättre för min ekonomi. Börjat läsa the richest man in babylon och känner så igen mig i han som sitter där på muren och undrar hur alla andra lyckas bli så rika och han är kvar på samma plats.

jag sover gott om nätterna och vet att jag har pengar ifall det skiter sig, samt en stabil tjänst men jag känner att jag är lost i ekonomivärlden.

Så alla tips och idéer är välkomna.

Spontant känns din buffert lite stor? Dvs en del av pengarna på sparkontot skulle kunna göra större nytta i globalfonden. Dock är ju buffert väldigt personligt, bara du vet hur mycket du behöver och det ska kännas bra i magen. Sparar du till kontantinsats(?) så är det ju helt rätt men då skulle jag inte månadsspara i indexfonden utan till sparkontot. Så det beror ju på vad du har för mål.

PS. Lysas sparkonto är tyvärr inte ränta 2,12% - de tar ut en avgift om 0,21%. Så reellt är räntan 1,91%. Petitess i sammanhanget. :slight_smile:

1 gillning

Ja, kontantinsatsen är nästa mål i livet känner jag just nu.
Månadssparandet till indexfonden är för att jag går från 10 till 15% rabatt på mina försäkringar, har LF.

Eller ja, ett annat mål som kanske ska komma först, är att jag vill lyckas spara 10% av min inkomst varje månad.

1 gillning

Tex, har funderat lite och kommit fram till att 80000 räcker i buffert. Jag vill inom 5 år köpa en bostad.

Sålänge jag inte tar ifrån min buffert så bör väl mina sparpengar jag lägger in efter lön varje månad, gå direkt till min indexfond isåfall?

Och när jag tex behöver laga bilen, eller använda buffert till något annat, så fyller jag upp den igen tills den är på 80000, och därefter fyller jag indexfonden igen?

1 gillning

Om du planerar för att du ska ha kontantinsatsen inom 5 år så är det på gränsen att de ska vara på börsen. Kanske hitta något bra fasträntekonto och låsa upp istället?

Blir svårt att få till något sparande med de sifforna du har, hade de gått att få en billigare lägenhet så hade ju kalkylen kunnat förbättras något, annars är de saker som att laga all mat från grunden, skippa all form av utemat, kolla över vad man spenderar pengar på och se om det är något man kan göra? Leva utan bil? kanske inte går med barnen? Men som du säger så är det bra om man skulle kunna få upp lönen på något sett, eller byta bana.

Ja det känns lite halvsvårt detta pussel, helst skulle jag vilja öka min lön på den arbetsplatsen jag har idag. Trivs väldigt bra där jag är. Får nog börja fråga runt lite hur andra gjort.
Ska man prata med chefen tro? Helt enkelt fråga vad jag har för möjligheter till en högre lön.

Om jag var dig skulle jag behålla allt men enbart fortsätta att investera i DNB Global Indeks. Fortsätt bara att köpa och spara varje månad enligt detta avsnitt: Just. Keep. Buying. Del 1 | RikaTillsammans

Hur stor säkerhet du vill ha med sparkonto och hur stor del risk i aktiemarknaden du ska ha beror på din risktolerans.

Många nybörjare har hög risk i uppgång, men säljer i nedgång och tar låg risk, men missar då mycket av uppgångarna som kommer sedan. Bättre är att hålla en konstant lika stor proportion mellan ränta och aktiemarknad varje år oavsett konjunkturläge. (Jag erkänner detta är svårt).

Pengar som ska användas inom 3 år bör man ha på sparkonto så man inte riskerar tappa så mycket om några fallande år med lågkonjunktur kommer.

För att få mer handfast ekonomisk allmänbildning så tycker jag du kan börja läsa här: 9 bästa tipsen för ditt sparande och ett rikare liv

Lyssna på alla avsnitt som verkar inspirerande för dig ur Rika tillsammans poddar: Avsnitt, poddar och fördjupningar | RikaTillsammans

2 gillningar

Skulle rekommendera att du kolla på om du har möjlighet att få lån för bostad, för min del som hade lite lägre inkomst en dig dock utan bil och barn så får man gå in med ganska mycket i kontantinsats, fick typ låna max 50 % på bostaden. Bara så du har det i åtanke du kan ju testa på Hur mycket får jag låna? | Bolånekalkyl | Räkna på bolån - SBAB (bara en kalkylator).