Råkade ramla in här för ett tag sedan när jag gjorde research om pension och har sedan dess lyssnat på nya avsnittet om de fyra hinkarna och det om amortering vs Investering.
Jag tror mina föräldrar har gjort mig till en feg investerare. När jag växte upp var de ständigt sparsamma och förespråkade skuldfrihet. Jag tror inte någon av dem tänkt på sparande med avkastning över huvudtaget men som många boomers hade de tur med bostäder.
Jag är 27 år och tänkte av nyfikenhet kolla vad ni har för tips. Följande är situationen: Jag har aldrig köpt en fond. Nästan allt mitt sparande har gått till kontantinsats följt av amortering, som snart är avklarad. Utöver pension, ämnet som förde mig hit…, så har jag förvisso en KF med en engångssumma jag sköt in.
Min plan har nog bara varit att fortsätta spara till nästa lägenhet och amortera på, men jag ignorerar ju helt långtidssparhinken och exponerar mig för extremt lite risk i förhållande till sparkvot.
jag antar att jag undrar hur jag ska komma över spärren jag har och min något irrationella risktolerans. Alla tips är välkomna, även vilka index ni kör på. Nyfiken och redo att börja spara på sikt utöver pensionsoptimering!
Är helt med på ”lyssna, dubbelkolla och applicera efter egen situation”, men tänkte att om jag ändå lyssnar och Jan så ofta hänvisar till fler åsikter från communityt så är det kul och hjälpsam data!
Fyra hinkar-abstraktionen är ett pedagogiskt sätt att resonera kring risk och sparhorisont. Du har ju lyssnat på avsnittet, så du vet i vilken hink bostad och amortering och kontantinsats passar in. Du har hittills prioriterat den delen av din ekonomi och skuldfrihet, men har kanske börjat blicka framåt mer och insett att du kan ta mer risk? Stressa inte upp dig över det, det är okej. I min mening är ekonomisk trygghet och boendet det absolut viktigaste man sparar till som svensk. Resten är bonus.
Rent konkret kan du ju till exempel börja med att månadsspara en tillräckligt liten del av dina inkomster i mer långsiktiga placeringar för att du inte ska förlora sömn över det och på så sätt vänja dig vid volatilitet.
Jo, exakt. Ligger på 58% sparkvot, inte inräknat ordinarie amorteringen på auto. Typ allt det sparas mot amortering/buffert. Så har det åtminstone sett ut under de senaste 4 åren. Tänker att jag definitivt kan allokera del av det mot långsiktigt sparande i någon indexfond. Klokt är nog att börja smått med pengar jag är villig att ”förlora”.
Tips för att lära dig risk. Stoppa in lite pengar och följ hur det fungerar och svajar upp och ned. Stoppa in lite mer när du börjar känna dig trygg och sen är det bara att fortsätta så till du har 7-10 miljoner. Då kan du sluta jobba och börja ta ut
Ska tilläggas att det inte underlättat för mig att kliva in på fondmarknaden när många oroar sig så mycket över marknadens värdering i nuläget. AI bubbla, volatila handelsförhållanden i världen, etc…
Sluta jobba vet jag inte. Det där räcker ju till en mindre skokartong i Stockholm
skämt åsido så kanske någonstans mellan 500-2000/mån ett tag vara en början för att vänja mig, men då ska man välja fond och dessutom oroa sig över marknadens övervärde eller inte.
Det är alltid oro och vafan.. Du kan börja med en hundralapp. Det är ju inte så att du måste stoppa in allt du äger och har. Stoppa in det du känner dig bekväm med så kan du börja följa det.
Förstår det, och det är därför jag föreslog att du skulle fortsätta lyssna på podden - risk är priset man betalar för att investera i börsen, och man behöver ha varit med ett tag för att dels se mönstren som ständigt återkommer, och dels för att inse att det inte spelar någon roll på längre sikt (och längre sikt måste man ha på börsen!).
Du kan antingen mjukstarta och lära dig den läxan över tid, eller så kan du lyssna på Jan dela med sig av sina insikter i podden, helt gratis.
Påminner om när jag växte upp. Börsen var djävulens påfund mm. Det är också varför just sådana som du ska köra Lysa. Krångla inte till det. Blir ju förskräckt när det ligger icke investerade pengar på en KF. In på Lysa, använda RTs affiliatelänk. Bara månadsspara.
De kostar inte mycket att ha pengar liggande på en kf, så ingen panik. Det kostar inte ens lika mycket som inflationen, generellt. Det är inte optimalt att ha oinvesterade pengar där, men det är ingen biggie heller.
Du har ju upptäckt allt det här tidigt i livet så grattis! De var lite så för mig också att jag mest ackumulerade pengar på sparräntekonto , tills jag började tänka att inflationen så småningom kommer överstiga vad jag kan tjäna in. Köpte bostad, inga lån och började sedan investera som jag läste på om. Jag tyckte de var mycket enklarare faktiskt att komma igång när jag bara sparade över tid från 0 kr, stoppade in månadslönen. Blir ju också ganska snabbt pengar med hög sparkvot. I backspegel hade de varit bättre att ta lån på bostaden, eller inte köpt alls, men jag trivs ändå med mitt boende så ska inte klaga.
Skicka in en slant på Lysa eller en global indexfonder, t ex Länsförsäkringar eller DNB och sedan väntar du. Tjusningen med globala indexfonder i mitt tycke är att om jag tror att mänskligheten över lag kommer vilja utvecklas, bli med effektiv och ha ballare grejer så är global indexfond rätt väg att gå. Jag ser det som att jag satsar på mänskligheten, typ.
Fick slut på replies under mina första 24 timmar igår hehe.
Jag tror jag landar i att pynta in ett och ett halvt tusen i avanza i zero, global och lönförsäkringar. Sen en 500lapp i Lysa för att testa. Har en kompis som kör på det dessutom som är nöjd. Testar helt enkelt och uppdaterar om ”loss aversion” ångesten lägger sig efter lite autopilot. En stor majoritet av sparkvoten går då ändå till att spara till nästa boende, eftersom flytten lär ske inom 3 års horisont.
@DavidtheDoom@axr Jag inser nu att KF slanten ligger i ett par index 50/50 så jag har tekniskt sett köpt då. Drivit bolag i några år och min KF är en bråkdel av överskottet som jag hade för några år sen. Det kändes som en väldigt stor investering då och jag har inte gjort något liknande sedan dess utan bara räntekonto. Den har växt fint ser det ut som. Privat har jag däremot aldrig ägt något värdepapper eller någon fond överhuvudtaget. Att ha eget och behöva betala in tjp själv är ju vad som fick mig att hitta forumet. Har betalat in så mycket jag får /år i ca 3 år.
@Vitamin_K Ja, men det finns ändå något psykologiskt som känns bra med att ha bostaden avbetald. Trygghet av något slag, men kanske irrationellt. Hyra hade varit svårt för min del. Som 27 åring har jag väl 9 år i bostadskön och i andra hand kostar lägenheterna mer än att ha lån. Flytta in hos föräldrarna hade varit mindre populärt med tjejen efter studentlägenheten så blev att köpa. Är som det är. Jag är väldigt tacksam för att jag kunde.
Eftersom du känner oro men vill spara så rekommenderar jag följande.
Spara i en fond robot som lys. Oavsett hur marknaden går med dagens oro så kan du vara trygg med att även det säkraste sättet går dåligt. Så du behöver inte oroa dig för att göra fel.
När väl vinsten trilla in. Använd önskad del av vinsten och investera själv i bas portföljer som lf global osv.
Skulle du sedan över tid får bättre förståelse över investeringar. Och kanske vågar mer eller vill ta mer risk. Är det viktigt att verkligen sätter dig in i risker med tex en ai fond. (Bara exempel och ej förslag) varför den kan gå bra. Varför den kan krasha. Varningssignaler man ska hålla koll på osv.
Men om du skulle nöja dig med bara lysa och bas fonder. Så har du redan där gjort ett bra val. Lysa har snittat run 10% sedan start. Simulerad avkastning på 20 år var långt över 7% snittet. Dock ingen garanti för framtiden.
Skulle önskan om högre risk för högre avkastning komma i framtiden. Lita aldrig blint på råd på forum. Ta dom som råd på fonder att kolla upp och skapa en egen uppfattning om dom
Men som sagt. Du kommer långt bara med lysa och bas fonder. Och de ger mindre stress och oro.
Jag tror basfonder och robot kommer räcka gott för mig. Jag behöver inte ”vinna” mot marknaden mer än att följa med på resan tänker jag. Väldigt skönt att folk verkar tycka det är sunt och tillräckligt. Mitt enda dyra intresse är typ att förbli i Stockholm nära familjen. Därför har så mycket tanke gått åt bostadshållet.
Jag tycker nog privatekonomi är mest intressant sett psykologiskt. Vad folk lägger pengar på, hur mycket folk sparar, hur ofta man unnar sig större köp, hur ofta man reser eller vad som skapar trygghet för folk ekonomiskt är mer intressant än att jag personligen skulle pilla med att byta runt fonder eller aktier för att optimera potentiell vinst. Därför är nog de mest ovannämnda lösningarna med relativt hjärndött investerande kanon för mig.
Psykologiskt avgör rätt mycket hur man är som sparare. Själv har jag levt med oro och förlora allt pga dålig inkomst och ofta arbetslös. Drev mig till mycket högre risker. Som tur var kunde jag se tex hur bra netflix skulle bli osv. Men sådana tillfällen är sällsynta och inte lätt och se hur bra en hög riskare kan gå. Nu när man har pengar kör man mer av det fega så att säga. Man mår inte bra med dessa hög riskerna. Även om man lyckats så är det år av stress och oro.
Skulle snarare säga att du exponerar dig just nu mot en stor risk, dvs att du har allt investerat i en tillgång, din bostad.
Skaffa en global indexfond, du är ung och har all tid i värden på dig att ackumulera mängder med stålar i fonden genom ett kontinuerligt månadssparande. Bara att fortsätta sätta in varje månad i ur och skur, lycka till