Jag har precis börjat med att spara mina pengar mer smart, startat 4 hink-principen med sparkonton på Lysa och Avanza (buffert). Jag är i tidiga 20-årsåldern med bil (ej skriven på mig för tillfället, endast bensinpengar som utgift) och har en hyresrätt.
När jag får in min lön på sparkontot har jag dock svårt att veta hur mycket jag ska sätta in på mitt kontokort för att överleva månaden. Tanken är att jag, när alla fakturor på mobil, hyra och försäkringar ha en satt summa jag alltid ska sträva att hålla mig inom. Den siffran har jag svårt att sätta. Hur räknar man ut detta enklast?
Sorry om det är något av en hur långt är ett snöre-fråga, men tar all hjälp jag kan få. Tack!
Lättast är nog att, efter att ha räknat ut fasta månadskostnaden (inklusive sånt som betalas årsvis eller kvartalsvis och inklusive kända kostnader som bilservice), logga alla inköp under en period. Jag kör helt enkelt ett snitt på vad jag rimligen kan använda, exklusive dyrare resor (separat pott) men inklusive vissa dyrare inköp (nån pryl, dator, cykel eller nåt man inte köper ofta men som jag ändå vill ha utrymme för). Månadssparet och det som behövs för fasta kostnader flyttar jag direkt till andra konton. Det som blir över efter att kreditkortsfakturan är betald åker in på sparkontot som extra spar utöver månadssparet.
Att logga kostnaderna med en app för att se hur mycket som går till vad kan vara bra om du vill skära ner på utgifterna eller få bättre koll. Jag gör det fortfarande, men håller egentligen bara koll på att mängden jag spenderar per månad inte sticker iväg jämfört med vad det brukar ligga på.
Praktiskt så har vi en genomsnittlig fast månadskostnad för alla fasta utgifter plus mat och därefter för jag över X kr till ett konto som har en stående överföring tillbaka till lönekontot varje måndag. Jag har testat 1200 kr, 1500 kr och 2000 kr per vecka och för min del så är 2000 kr rätt belopp.
Har du gjort en budget a´la Lyxfällan? Börja där i så fall. Vad behöver du till dina driftskostnader varje månad? Nu pratar vi om livets nödtorft. Kolla igenom din kontohistorik 6 månader bakåt i tiden, då jag gissar du betalar det mesta via kontokort eller autogiro/efaktura. Säg du hamnar på 12000 kr i “driftskostnader”. Säg sedan att du får ut varje månad 18000 kr netto. Då kommer du att ha 6000 kr i “extrapengar” varje månad. Skapa då ett automatiskt månadssparande på valfri bank och gör en överföring på säg 3000 kr varje månad dit. Då har du sen 3000 kr i cash-buffert varje månad att göra vad du vill med, t.ex spara till resa, ny tv eller bara spara.
Som flera redan har varit inne på så handlar det väl om att du får ställa upp alla dina löpande kostnader och dra av det först.
Som sedan @Henrik79 är inne på så får du sedan ett överskott, där handlar det nog mycket om att du får testa dig fram vad du behöver för att leva det livet du vill just nu. Resterande belopp bör sedan sparas.
Den andra vägen att gå är att bestämma ett belopp du SKA spara och sedan börja försöka anpassa utgifter efter det🙂
Jag tycker inte att man bör köra varianten där man sparar mer enbart om man får överskott, då är risken hög att man sparar för lite och spenderar för mycket. Ambitionen bör vara att när du börjar få slut på pengarna så pushar du dig själv till att leva snålare (och säga nej till lite fler saker - det är meningen att det ska göra lite ont, så du köper saker du uppskattar mer nästa månad, så du slipper säga nej till kul saker!), inte att du ska “råka” få pengar över.
Försök göra en uppskattning av hur mycket som behövs, och spara sedan lite mer än det, i början av varje månad (du behöver inte investera hela beloppet direkt första månaden).
När du sedan får slut på pengarna (förhoppningsvis bara några dagar innan lönen kommer), fråga dig själv om du levt rimligt under månaden - om du anser att du har gjort det, för över mer pengar från ditt sparande och spara lite mindre nästa månad. Om du INTE har gjort det (“jag har gjort för många dumma köp den här månaden”), så för över mer pengar från ditt sparande (…så du får mat på bordet) men spara INTE mindre nästa månad.
På så sätt får du ganska snabbt en effektiv feedback-loop, med fördel åt “spara mer”-hållet.