Uppdelning av sparande och sparkonton

Hej alla ekonomientusiaster!

Jag håller på att se över min ekonomi och funderar på hur jag egentligen vill hantera den framåt.

Tidigare har jag haft det mesta sparandet uppdelat på ett ganska enkelt sätt: pensionssparande i fonder, ett konto för bilsparande (reparationer, service och eventuell ny bil någon gång i framtiden), en akutbuffert och ett “allt-annat-konto” där resten fått ligga och växa. Det har funkat okej hittills, men nu när jag vill bli mer medveten om vad jag faktiskt spenderar på samt hur mycket jag ska få lov att “unna mig saker” och kunna avgöra om jag har råd med något eller ej, dyker det upp massa krångel.

Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska budgetera för de där “roliga” eller oväntade utgifterna utan att det känns för stelt eller blir för mycket admin. Till exempel:

1. Om jag behöver en ny soffa, vilken prisklass ska jag hålla mig inom – 5 000 kr eller 12 000 kr?
  2. Om min vinterjacka går sönder, hur mycket kan jag lägga på en ny utan att det känns som att jag spräcker något?
  3. Om kylskåpet pajjar, tar jag den billiga varianten för 5 000 kr eller unnar jag mig en bättre för 12 000 kr?
  4. Och hur hanterar jag saker som kvällskurser, konserter eller träning som kostar tusenlappar per år? Jag har oftast råd, men ska pengarna gå dit eller “sparas” till något annat? Även här känns det ju fånigt att säga nej till ett band man vill se live, för att jag redan såg ett band förra månaden som jag också ville se, så att budgeten spräckts. Fast egentligen har jag råd, men pengarna är tummade till långtidsbuffertkontot..

Min tanke har varit att räkna ut mina fasta inkomster och måsten varje månad (lön minus hyra, mat, försäkringar, transport, obligatoriskt sparande för pension, bil och buffert osv.) och sen laborera med resten. Men det blir svårt att portionera ut vad som “får gå till vad”. Om jag sätter en budget på t.ex. 5 000 kr per år för kläder och vinterjackan spräcker det, då har jag ju 0 kr kvar att köpa kläder för resten av året – även om jag totalt sett har råd. Och om jag plötsligt vill ta en spontan weekend som kostar 5 000 kr, känns det sunkigt att säga nej bara för att jag inte hade budgeterat för just det, trots att jag har pengarna. Men - säger jag ja till en sådan weekend, hur ofta kan jag göra det? En gång per månad, en gång per halvår? Hur vet jag det?

Det känns som att det blir väldigt mycket admin och ångest att dela upp allt i kategorier och tracka varje liten sak. Men samtidigt vill jag inte ha allt i en enda klump där jag tappar koll och bara tar när jag känner för det.

Är ni med på vad jag menar? Hur gör ni för att portionera ut vad som “får gå till vad”? Har ni fasta månadsbelopp för kläder, nöjen, resor osv., eller kör ni mer flexibelt? Och hur hanterar ni spontana utgifter eller större köp utan att det känns som att ni “fuskar” mot budgeten eller “ber om pengar från er själva”?

Tacksam för alla tankar och tips!

Hälsar
Emelie

Ett sätt att starta är att börja med att kolla hur helheten utvecklats de senaste åren. Lista dina tillgångar och skulder 2026-01-01 och räkna ut ditt egna kapital (“nettoförmögenhet”) genom att minska tillgångssumman med skuldsumman. Gör sedan motsvarande för situationen 2025-01-01 osv några år bakåt i tiden.

Tittar du sedan på hur helheten utvecklats kan du känna efter om det du ser känns bra eller inte. Är du nöjd med utvecklingen så tyder det på att din praktiska hantering hitintills funkat bra. Är du inte nöjd med utvecklingen får du möjligheten att sätta upp övergripande ekonomiska mål, t ex hur mycket du skulle vilja att ditt egna kapital faktiskt växer 2026. Och varför inte även fundera på några övergripande icke-ekonomiska mål när du ändå håller på :slight_smile:

Med övergripande mål som utgångspunkt blir det lättare att sedan gå vidare och identifiera olika tänkbara sätt att nå dit. Det är ingalunda säkert att den det bästa sättet att uppnå målen kräver uppdelning av allt i kategorier och trackning av varje liten sak.