Att göra en budget

Hej!

Ny här. Försökte leta lite snabbt i forumregistret om den här frågan dykt upp tidigare men kunde inte hitta nått. Förlåt om jag upprepar något isf.

Jag har en (dum) fråga som handlar om budget.

Hur gör ni budgetar och varför gör ni på det viset? Räknar ni från lön till lön eller månad för månad? Är något av dem bättre eller sämre?

Som den novis jag är så har mina budgetar varit från lön till lön och det har alltid känts lite fel även om man lätt kan följa alla händelser mellan dessa datum. Jag vet dock inte riktigt hur jag skulle utforma den om det var tex 1 jan - 31 jan. Då startar man med hur saldot ser ut den 1 jan och senare under månaden kommer lönen. Eller hur lägger man upp det då? :woozy_face:

Tack på förhand!

1 gillning

Jag kör lön till lön (känns mest logiskt för mig) men kör på det som känns bäst för dig - inget fel m köra månad heller!

1 gillning

Det finns inget fel sätt, så länge du följer de principer du bestämt.

Själv tyckte jag det blev lättast att ta Januari månads inkomster för att budgetera till Februari månads utgifter.

Då har vi några dagar på oss varje månad att se över kommande månads planerade (och önskade) behov och se vilka resurser som faktiskt finns för att möta dem :slight_smile:

Det blir lättare och lättare ju mer det görs, och till slut (för vår del tog det ca 1,5 år) behöver det nästan inte ens göras…

Som komplement (på grund av att hishållet inte har så stor marginal mellan inkomster och utgifter) har vi också ett konto för planerade framtida utgifter inom kalenderåret (semesterkassa, utgifter större än X som inte ryms i en enskild månadsbudget).

2 gillningar

Jag gör det enkelt. Skriver ned de mer eller mindre fasta kostnaderna som finns under året och delar med 12 för att få ett snitt vad livet kostar per månad.

2 gillningar

Jag gör budget årsvis, men specar utgifter & inkomster per månad. Största anledningen är att många kostnader är per kvartal eller år (tex försäkring) samt att överblicken blir bättre. På månadsbasis är det kalendermånad

1 gillning

Eftersom att jag betalar det mesta med kreditkort så kommer både mina inkomster och utgifter i slutet av månaden, därför funkar det fint att köra månad för månad.

1 gillning

Ett konto för planerade framtida utgifter är bra, det tar jag med mig, tack! :slightly_smiling_face:

Det låter fantastiskt men har du lite större marginaler då? Jag vet inte om jag skulle bli stressad eller mer lugn. Kanske värt att testa. Tack! :slight_smile:

Ja, det är klart det finns marginaler. Det ska alltid finnas marginaler i ekonomin! Räkna ut vad allt kostar för att hålla status quo, sen ser du hur mycket du får över till annat.

Jag har aldrig gjort någon budget per se men däremot följt upp i efterhand för att se hur utgifterna ser ut. Då gör jag det årsvis eftersom vissa utgifter varierar över året (t.ex. uppvärmning, resor) eller helt enkelt betalas mer sällan än månadsvis (vissa försäkringar t.ex.).

Vill man budgetera månadsvis kan man säkert göra ett mellanting där man tar de där ojämna utgifterna och sätter ett genomsnitt varje månad. Man kan ju även göra det konkret och helt enkelt sätta av den summan varje månad till ett separat konto som man sedan tar av för att betala dessa utgifter när de kommer. Så gör vi med allt som rör boendekostnader inkl ränta, där vi sätter av ett fixt belopp varje månad som ska täcka genomsnittlig ränta, värme, el, vatten, försäkring, sopor etc., till ett separat konto som de räkningarna dras från. En sorts budgetering ändå får jag väl erkänna. Allt löpande som går på kreditkort betalar vi den faktiska kostnaden månadsvis, och resten går till sparande.

1 gillning

Tack för svar! Jag har aldrig gjort en budget för ett år framåt, däremot så har jag gått igenom ett år bakåt för att se vad som hänt under året, i ett försök att bättra mig :wink:

När du lägger upp det sedan efter kalendermånad, är det den kalendermånadens inkomst du tar med där då också eller månaden innan? Jag tror att det är där jag känner mig mest osäker och förvirrad över hur jag ska tänka.

Ahh, jag förstår. Tack! Hur kommer det sig att du betalar det mesta på kredit?

Ja, jag håller med, det ska alltid finnas marginaler. Men det har inte alltid sett ut så i mitt liv och kanske är det så att den “rädslan” sitter kvar. :slight_smile: Tack för ditt inlägg, jag ska testa att göra en sån uträkning.

Tack, ja det med separat konto och räkna på den fasta summan per månad är bra. Jag har fått många idéer nu. :slight_smile:

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag kom fram till att kvartal jämnar ut utgifterna bra i min värld så i den mån det jag gör kan kallas budget så räknar jag den per kvartal.

1 gillning

Jag använder mig av gratisappen Zlantar för budget. Genom att kategorisera mina utgifter ser jag hur mycket det brukar bli, och då kan jag också ta ett beslut om jag tycker att det är rimligt eller om jag vill förändra någon utgiftspost.

På Zlantar registreras även inkomster och det går att ändra datum manuellt. Så min budget är från lön till lön.

Precis som en del andra också skrivit här drar jag även ett genomsnittligt månadsbelopp för återkommande större kvartalskostnader, och även vård- och medicinkostnader då jag brukar komma upp i frikortsbelopp. Så mina kategorier där är husdjur (årlig vaccination, större foderbeställningar på nätet,), vård och apotek (det belopp som gäller upp till frikort), bil samt ”shopping” (frisör, vår- och vinterskor eller ngt annat år jacka eller träningskläder etc).

2 gillningar

Istället för att t ex betala 1 000 kr varje vecka på ICA får jag en faktura vecka 4 på 4 000 kr.

I praktiken betalar jag samma belopp varje månad, men kostnaden hamnar i slutet av månaden.

Anledningen är att ”vanliga” bankkort ofta (alltid?) kostar några hundralappar per år, medan kreditkort ofta gratis och istället ger bonus för det jag spenderar.

1 gillning

Tack så mycket! Känns verkligen inspirerande att få hänga här och jag blir så tacksam för alla svar. Får jag inte till en bra budget nu så vet jag inte. :wink:

1 gillning

Ahh, ska kolla in den appen. Låter smidigt samtidigt som jag är en sån som gärna gör allt manuellt bara för att ha koll. :face_with_peeking_eye:

Det med kvartalskostnader låter smart, jag har inte räknat så förut och som du säger så har fler nämnt det. Värt att testa helt enkelt. Tack för svar!

1 gillning

Ah du tänker så. Tack för att du delar med dig. På ett sätt enkelt att betala allt på samma gång.

1 gillning