Frågor om budget

Hej,

Det kan vara så att jag har missat någon tråd där man skriver om dessa saker. Men jag hittade ingen i min sökning.

Jag håller på med min budget för att få ut exakt vad våra pengar går till. har haft den länge och gjort justeringar men det är några saker jag fastnat på.

1. Jag är lite osäker på hur jag räknar sparande. I dagsläget lägger jag sparandet som en utgift men det är ju egentligen fel, visst, det går från vårt lönekonto men in på ett annat konto men det ökar ju tekniskt sett den totala utgifterna. När jag sen ska addera ihop allting blir det fel. Hur räknar ni in sparandet i er budget?

2. Jag skriver både månadsbudget och årsbudget. På månadsbudgeten ser det “bra” ut. Inkomster -totala utgifter (inkl. sparande) vilket leder till ett överskott på 5824 kr per månad.
    När jag gör samma sak på årsbudgeten (inkomster-totala utgifter, inkl. sparande) så blir det årliga överskottet på 35208 kr. räknar man 5824 x 12 blir det då inte 35208 kr.
    Jag har gått igenom alla månad respektive årskolumner och ingenting verkar vara fel. Jag förstår inte vad jag gör för fel.

Ett tillägg är också att jag studerar vilket betyder att min inkomst (som inte är CSN) räknar jag inte med då jag inte vet hur jag ska få till det. det skulle bli fel att dela summan på 12 då jag inte har tillgång till dem mer än de månader jag arbetar, mer eller mindre.

Hoppas ni förstår vad jag menar och att någon har svar!

1 gillning
  1. Jag är verkligen kass på redovisning, men krediterar man inte ett konto och debiterar ett annat? Så sparande blir en ‘utgift’ eller krediteras intäktskontot (lönekontot) och debiteras sparkontot. Jag skulle alltså gjort så som du gör.

2. Jag skriver ut privatkontots transaktioner till excel. Finns en ruta som heter ‘Exportera till .xls’ eller liknande på banken. Då får du de faktiska siffrorna.

Du menar väl tvärtom? Eller missförstår jag dig?

Inte riktigt, men om du nu ändå går igenom inkomster och utgifter etc på månadsbasis är väl årsbasis snarare ett resultat av tolv månader. Då kan du väl låta denna vara baserad som en genomsnitt av de tolv gångna månaderna, för att få ett hum om tillgängliga belopp (om det nu är syftet med övningen).

Jag har aldrig budgeterat, så jag har liksom aldrig riktigt hajjat poängen. Jag tillhör de som gör en summering efter årets slut istället och drar slutsatserna då. :smiley:

egentligen är inte årsbasis speciellt viktigt. vara en liten grej jag fick för mig att göra. Min tanke var egentligen att jag skulle efter att månadsbusgeten är färdig gå över till utfall, jag är intresserad av hur det gått det senaste året och vart pengarna egentligen hamnat. känns som jag har dålig koll på det. Nu hamnade jag istället på sidospår och eftersom jag inte fick till min årsbasis blev jag putt och skrev här :joy:

1 gillning

Skulle jag spara 100 kr så blir det -100 kr på lönekontot och +100 kr på sparkontot.

Jag antar att det är vad Christoffer menar med att det blir en ‘utgift’ sett från lönekontot, men inte från privatekonomin som helhet.

I slutändan så ställer man ju upp intäkter, kostnader, tillgångar och skulder till någon slags privatekonomisk resultaträkning. Om man är så seriös alltså.

det där lät extremt överkurs med vad jag ville åstadkomma. :joy:t tror jag nöjer med att ha sparandet som utgift

1 gillning

Strunta i att “bokföra” sparandet så får du det istället som = vinst. Sen kör du ett par nya rader där du fördelar vinsten. Kanske fördelar du den till 100% på sparande och det blir isf bara en rad men ungefär så har jag löst det.

Gällande diff på årsbasis mot månad. Kan det va så att du missar dom ovanliga grejjerna i månadsbudgeten. Men dom rackarna dyker upp varje år så som bilreparation, resa, dyr julhandel etc. Isf bör du snitta upp dina månadskostnader lite för att få sanning i dem.

1 gillning

Ja, jag tänkte att lönekontot är det som debiteras och att det är ett intäktskonto. Men skit samma, bara vi landar i samma slutsats. :joy:

Det där tycker jag låter vettigare. Jag gör det varje januaristart och finner det vettigare än slavisk månadsbudget. Budget kan däremot vara klokt därefter eller om man har väldigt knappa medel (typ studiemedelsekonomi el dyl).