Under många år har jag valt att inte ha koll på mina exakta utgifter utan har nöjt mig med att inte göra av med för mycket.
Nu har jag tänkt att jag under åtminstone några månader ska hålla koll och funderar på vilken månad en kostnad ska bokföras. Det finns förstås inget rätt eller fel men ni som har koll på allt, hur brukar ni göra?
Det jag tänker på är att betalningen för något kan komma en annan månad än när man har haft utgiften.
T.ex. nu i september. Vissa saker som jag betalar kontant eller med kortet jag har kopplat till mitt lönekonto betalar jag med lönen från augusti. Bensin betalar jag med septemberlönen. Om jag använder mitt kontokort betalar jag räkningen på oktoberlönen. När bokför ni kostnaderna?
Jag är väl själv nybörjare, har aldrig tidigare haft någon riktigt bra koll på vart pengarna går, utan bara någorlunda hållt utgifterna under inkomsterna.
Från och med i början av i år (ganska mycket tack vare RT) har jag successivt satt upp ett bokföringsystem.
Jag har valt att bara ta transaktionsdatum på allt, exporterar kreditkortsfakturer och överföringar från bankkonton till bokföringsprogrammet jag använder direkt.
Eftersom jag har exakt samma lön varje månad, förutom i juni när jag får semesterersättning, så spelar det nog egentligen ingen större roll när jag väljer att räkna kostnaden så länge jag är konsekvent och gör lika hela tiden.
Om lönen skiljer mycket från månad till månad är det kanske naturligt att räkna kostnaden den månaden man betalar något.
Eftersom jag är lite petig med vissa saker så kan jag ibland förskjuta kostnader/intäkter till där de “hör hemma”. Exempelvis om jag köper en vara i januari men returnerar den i mars, så blir det i mitt sinne fel om det står -2000 i jan och +2000 i mars, därför “bokför” jag returen i januari.
Samma sak när bolånet dras den 1:a eller 2:a i månaden pga att det var helg den 31:a, då stör det mig om det är två bolånetransaktioner i en månad och noll i en annan.
Allt detta för att det ska bli lättare att följa på kalendermånadsbasis. Jag har två kolumner i mitt excelark, “transaktionsdatum” och “bokföringsdatum”.
Behöver man verkligen så detaljerad bokföring för sin privatekonomi? I januari kollar jag transaktionskontot och ser hur mycket pengar jag har gjort av med under föregående år. Då tittar jag speciellt på de 10 största posterna och alla utgifter som återkommer varje månad. Detta ger ett fullt tillräckligt planeringsunderlag för mig.
Jag behöver egentligen inte det och det är därför jag inte har haft det på säkert 20 år. Jag hade den kollen under några år för att jag tyckte att det var roligt men slutade sedan med det.
Jag tänkte ändå skaffa mig den kollen nu inför att jag förhoppningsvis ska bli pensionär, fast leva på sparade pengar, om 5-6 år.
Allt jag kan betalar jag kontant så jag kan inte gå tillbaka och titta vad jag har spenderat pengar på om jag inte gör den bokföringen direkt.
Kul att höra att du närmar dig pension på sparade pengar! Jag har själv precis tagit steget och pensionerar mig vid 60. Nu när sparpengarna helst ska räcka i 7 år så är det skönt att veta hur min ekonomi ser ut på årsbasis och att det finns tillräckliga marginaler. Att fokusera på varje enskild transaktion skulle bara göra att jag oroade mig i onödan.