Under många år har jag valt att inte ha koll på mina exakta utgifter utan har nöjt mig med att inte göra av med för mycket.
Nu har jag tänkt att jag under åtminstone några månader ska hålla koll och funderar på vilken månad en kostnad ska bokföras. Det finns förstås inget rätt eller fel men ni som har koll på allt, hur brukar ni göra?
Det jag tänker på är att betalningen för något kan komma en annan månad än när man har haft utgiften.
T.ex. nu i september. Vissa saker som jag betalar kontant eller med kortet jag har kopplat till mitt lönekonto betalar jag med lönen från augusti. Bensin betalar jag med septemberlönen. Om jag använder mitt kontokort betalar jag räkningen på oktoberlönen. När bokför ni kostnaderna?
Jag är väl själv nybörjare, har aldrig tidigare haft någon riktigt bra koll på vart pengarna går, utan bara någorlunda hållt utgifterna under inkomsterna.
Från och med i början av i år (ganska mycket tack vare RT) har jag successivt satt upp ett bokföringsystem.
Jag har valt att bara ta transaktionsdatum på allt, exporterar kreditkortsfakturer och överföringar från bankkonton till bokföringsprogrammet jag använder direkt.
Eftersom jag har exakt samma lön varje månad, förutom i juni när jag får semesterersättning, så spelar det nog egentligen ingen större roll när jag väljer att räkna kostnaden så länge jag är konsekvent och gör lika hela tiden.
Om lönen skiljer mycket från månad till månad är det kanske naturligt att räkna kostnaden den månaden man betalar något.
Eftersom jag är lite petig med vissa saker så kan jag ibland förskjuta kostnader/intäkter till där de “hör hemma”. Exempelvis om jag köper en vara i januari men returnerar den i mars, så blir det i mitt sinne fel om det står -2000 i jan och +2000 i mars, därför “bokför” jag returen i januari.
Samma sak när bolånet dras den 1:a eller 2:a i månaden pga att det var helg den 31:a, då stör det mig om det är två bolånetransaktioner i en månad och noll i en annan.