Att göra en budget

Vi kör lön till lön. När lönen kommit förs den automatiskt över till olika konton för olika ändamål. Kvar på “månadskontot” finns de pengar som ska förbrukas denna månad. Då blir det enkelt att se ifall vi följer budgeten eller inte.

1 gillning

Tack för att du delar med dig! Jag har fått många bra tips nu. :slight_smile:

Ett tips är att sikta på att budgetera dvs beräkna, fördela och prioritera kommande utgifter för tex nästa år inom olika områden. För att sen följa upp kan man med fördel föra kassabok över utgifterna och se hur de fördelar sig inom 8lika kategorier. Det fina med detta över tid är att det ger en överblick över hur du spenderar och möjlighet att ändra och sänka vissa delar till förmån för andra. Skiljer sig månaderna mycket åt är genomanitt en bra uppföljning tycker jag. Jag kör månadsvis då känns mer logiskt för då får man med alla utgifter som hör till samma period på samma månad oftast. Upplever att många här som inte följer sin ekonomi i detalj antar att de redan prioriterar bra i vardagen genom tex inarbetade vanor och det kan säkert stämma på forumet men nog inte i samhället då mindre marginaler är då man sannolikt behöver följa upp som mest. Jag är lite krass i detta ämne och tycker man först ska skaffa sig koll och därefter göra analysen om det ser ok ut så tycker du är på helt rätt väg! :ok_hand:

2 gillningar

Jag känner inget behov av en detaljerad budget. Jag har summerat alla fasta utgifter plus en ca kostnad för mat på årsbasis och delat på 12. Det ger en bild över hur mycket som bör finnas kvar efter att alla fasta utgifter är kvar. Sedan sparar vi det som känner är rimligt och köper det vi vill ha.

Så länge sparandet ständigt växer men jag kan ändå göra roliga saker och köpa det som behövs så bryr jag mig inte om vad som går till vad. Skulle absolut kunna spara mer med bättre koll på detaljerna men orkar inte göra budgeten till en stor sak i mitt liv. hade varit skillnad om kalkylen inte gick ihop

3 gillningar

Tack! Ja, jag har fått några input om att räkna ut hur det ser ut över året och det är något jag tar till mig. Skönt att ha en ungefärligt översikt på året. :slight_smile:

1 gillning

Tack för svar! Som flera andra är du inne på det där med att räkna ut hur året torde se ut och jag är mer och mer inne på att göra en sån summering. Då får man en grov skiss och kan sedan gå mer in i detalj om man har tid och lust eller behov. :slight_smile:

1 gillning

Våra månadsinkomster efter skatt är ungefär samma så i årsbudgeten är det samma belopp varje månad. Om det skulle skilja skulle jag ta med månadsinkomsten som betalas ut samma kalendermånad som respektive kostnader den kalendermånaden (dvs såsom kassaflödes-sammanställningar ser ut i företagsvärlden.)

1 gillning