Att komma igång och spara igen

Det har varit en frustration över lång tid nu för mig att mitt sparande gått så trögt, så jag tänkte ta tjuren i hornen. Jag har tidigare visat för mig själv att jag kan, men vid den tiden sparade jag till en bostadsrätt. Nu är det ett mr långsiktigt sparande som är målet.

Problemet är heöt enkelt att jag nallar på sparpengarna… Finns det nått bra sätt att göra det enklare för sig och svårare att nalla?

Bakgrunden är att jag är 33, ska flytta ihop med min sambo i Stockhol om några månader. En bostadsrätt, så de mesta av besparingarna har gått dit. Faktiskt inga sparpengar på banken.

Byter jobb om två veckor och kommer då ha en löm på 50.000.

Hur kan man tänka här?

Behöver ju ha ett långsiktigt sparande, typ pension och annat roligt, vem vet gå ner i tid eller så om man vill det längre fram i livet.

Sedan vill vi ha någon typ av buffert.

Så ska man målspara till giftemål, resor och dylikt.

Och om något år planerar vi att skaffa barn.

Så jag skulle vilja ha lite tips på struktir för hur vi ksn spars tillsammans, men även hur jag kan spara på individuell basis. Och framförallt, finns det något knep för att inte nalla?

Månadssparande är nog bästa knepet. Jag har några olika sparanden,

1. fonder
  2. långsiktigt sparande (tex resa/bröllop/barn)
  3. kortsiktigt sparande

1 rör jag aldrig och 2 får bara röras när jag ska göra det jag sparat för.

3 är däremot är ett sätt att mitigera köpbehov och oförutsedda händelser. Jag ger mig själv 2000 kr som veckopeng varje måndag och det ska räcka hela veckan. Om jag inte spenderar allt så fyller jag ändå på med 2000 kr och kan använda hela summan utan skuldkänslor. Om jag måste göra något speciellt som tex köpa en vinterjacka som kanske inte får plats i veckopengen så kan jag använda det kortsiktiga sparandet hela vägen ned till noll.

Det här gör att jag sparar bra i 1 och 2 medan jag tillåter mig själv att fuska med 3. Veckopengen är ett ypperligt sätt att sprida ut konsumtion jämnt över månaden.

Lycka till!

Edit: du får själv avgöra hur stort belopp dina 2000 kr är. Jag har testat 1200-2000 kr och landat på 2000 kr då vi har tillräckligt med marginal i vår ekonomi i övrigt. Veckopengen är mina egna pengar, dvs inte livsmedel för hushållet.

1 gillning

Mitt sätt är att bara ha ett absolut minimum på mitt lönekonto och kontona på samma bank. Har automatisk överföring på sparande till Lysa respektive Avanza som dras den 25:e varje månad så fort lönen kommer. Alla räkningar dras också den 25:e och sedan för jag över allt överskott utöver 2000:- till antingen ett buffertkonto/högräntekonto eller till Avanza för investering. De 2000 har jag för eventuella swish-utgifter. Maten handlas för pengar överförda till ICA-kortet.

Tidigare hade jag också ett konto för konsumtion dit jag avsatte pengar varje månad men tyckte inte det gav något för mig utan köpte det jag behövde eller ville ha ändå.

Sätt en regel att om du vill nalla av pengarna så måste du vänta en vecka och tänka på det innan du får ta ut pengarna. Försök komma fram till ett belopp och fundera på om det känns rätt i en vecka. Känns det fortfarande rätt efter att du funderat på det så länge så är det antagligen rätt beslut.

Är du osäker går det alltid att fundera en vecka till. Med lite tur går det så lång tid att behovet går över eller suget försvinner.

1 gillning

Hur fu gerar det med Lysa och Opti, är det lätt att nalla därifrån? Eller är eet liksom låst?

Bara använt Lysa och är lätt att sälja och föra över pengar tillbaka till sitt lönekonto. Det är ju något man uppskattar så kanske svårt att hitta en tjänst där det är svårt. Fördelen med Lysa är att det inte finns någon anledning att gå in där om man inte ska föra över pengar. Köp och ombalansering sker ju automatiskt. Ingen app heller, vilket höjer tröskeln.

Okej, det låter ju lovande! Brukar du spara 50/50 Lysa/Avanza?

Tänkte på en annan sak. Vad gäller kapitalgarantier om Lysa som bolag skulle gå i konkurs eller dylikt, har läst lite olika om det.

Hur fördelar msn klokast sparandet, och vad avser Lysa-sparandet för typ av sparande för din del?

Mja, jag har 50/50 i stående överföring men sedan för jag över överskottet varje månad till Avanza där jag kört flera olika strategier. Så oftast haft betydligt mer pengar på Avanza, men är där och kladdar hela tiden också, vilket är en anledning till att jag styrt om en del till Lysa.

Jag kör tre ISK-konton på Lysa, ett 100% aktier dit jag har min överföring, ett på 60% aktier och 40% räntor där jag har 100k som min mellanriskhink och ett på 20% aktier och 80% räntor där jag har 50k som en buffert. Den sista kan man diskutera om den ska ligga på en ISK men mitt resonemang är att den är säkrare där än på ett vanligt bankkonto. Säkrare från mina fingrar då alltså. Sedan har jag kontantbuffert på sparkonto också som brukar variera mellan 50-100k.

Hur man klokast fördelar sitt sparande beror på vilken typ av person man är, hur sparhorisonten ser ut, hur klåfingrig man är osv. Lysa 100% aktier parat med en skaplig kontantbuffert, där man kanske låser en del till fast sparränta för att undvika att nalla av dem samtidigt som de finns tillgängliga om det verkligen gäller, känns som den kanske enklaste modellen. Själv tenderar jag att krångla till det eftersom jag gillar att testa olika saker och aldrig känner mig riktigt nöjd, så är väl inget föredöme i mitt agerande.

Alla dina medel (både fondinnehav och pengar innan de hunnits investerats i fonderna) måste vara skilda från Lysas ekonomi. Tror Lysa använder Danske Bank som “förvaringsinstitut”.

Om Lysa ändå inte har följt reglerna och haft dina medel där så går staten in med det så kallade “investerarskyddet”. Tror det är 250kSEK.

Knep för att inte nalla är svårt. Men ytterst handlar det om att inte spara för mycket utan att du också ger dig utrymme att köpa och spendera pengar på det du vill idag också. Till en viss gräns, så klart. Men ge dig själv mer att spendera varje månad istället för att köra en riktigt tajt budget kan vara en väg framåt

1 gillning

Automatiskt sparande varje gång du får lön tycker jag är viktigast. Pengarna “försvinner” innan du har vant dig vid att ha dem. För de allra flesta är det en dålig idé att spara det som är kvar i slutet av månaden eftersom risken då är att det inte finns något kvar att spara.

Är den nya lön du kommer att få när du byter jobb högre än den lön du har nu? Om ja så kan du börja med att spara allt extra du tjänar eftersom det är pengar du inte kommer att sakna.

Jag brukar ta ut 2000 när jag får lön och det ska sedan räcka så länge som möjligt, helst i två veckor, för vardagliga inköp, typ mat och Systembolaget.

1 gillning