På vilka sätt sparar du?

På vilka olika sätt sparar ni andra? Jag menar inte vad ni investerar i utan på vilka sätt sparar ni, stort och smått.

Jag har sex olika sätt som jag sparar på:

1. Mitt viktigaste sparande är det som alltid dras automatiskt direkt när jag får lön.

2. Månader med få utgifter eller högre inkomst sparar jag mera direkt när jag får lön.

3. Om jag har pengar kvar när nästa lön kommer sparar jag det. (Oftast väldigt lite eftersom nummer 2 har justerat det.)

4. Betalar med kontanter så mycket det går och sparar alla mynt och tjugokronorssedlar. (Det blir några tusen på ett år.)

5. Sparar den ICAbonus vi får varje månad och använder för inköp till jul och midsommar. (Märks knappt om vi använder den varje månad men trevligt när man gör av med ett halvårs bonus direkt.)

6. Sparar alla pantkvitton och använder till att köpa glögg till julen.

Det är bara 1-3 som är viktiga egentligen men allt sparande är bra!

Vad gör ni andra?

2 gillningar

Då jag börjar närma mig pension är mitt allra viktigaste “sparande” att jag förvaltar mitt befintliga kapital bra, i privat sparande och pension. Alltså väljer bra fonder och andra innehav över tid så att jag får en bra avkastning.

Jag har löneväxling till extra pensionsavsättning men i övrigt inget regelbundet månadssparande utan jag sätter in överskottet löpande på ISK. Jag har egen bostad med lite lån, ganska låga omkostnader och har inga problem med att hålla i pengarna, så jag behöver inte använda några “tricks” för att säkra pengarna innan månaden är slut.

Tillskottet varje månad utgör en nästan försumbart liten del av mitt totala kapital så det är förvaltningen av det befintliga kapitalet som är det viktiga. Då jag byter fonder m.m. regelbundet så sväljs insättningarna av överskott månadsvis av det som sker vid de andra bytena. Jag vill inte ha något fast fondsparande då jag byter fonder löpande för att få bästa möjliga avkastning.

Kontanter hatar jag, det är väldigt sällan jag använder dessa. Jo jag kollade däcksdjupet med en gammal 5-krona häromdagen. Om jag får pengar i handen stirrar jag förvånat på “leksakspengarna” som jag inte känner igen och har svårt att avgöra om det är förfalskade sedlar eller vad det är. Nästan all kontantanvändning privat har ersatts av Swish och det är jätteskönt!

2 gillningar

70% i fonder, 15% i amorteringar och 15% till buffert och semester.

Vi har gemensamt bestämt vår önskvärda livstill.

Sen blir sparande bara Inkomster - livsstillskostnad.

För oss krävs det inte något mer advancerat system för att uppnå våra mål.

2 gillningar
  1. Pengar dras i slutet av månaden.

2. När månadsinsättningarna ”landat” fyller jag på med vad som blev kvar efter månadens fakturor. Ser då över mina innehav och köper där det behövs för upprätthålla fondbalansen.

Så är det för mig också om man bara räknar på en månad. Räknat fram till pension ( är 50 och räknar med att bli pensionär när jag är 58 ) har det månadssparande jag har ändå ganska stor betydelse.

Jag älskar kontanter och om det vore ekonomiskt försvarbart, och säkert, så skulle jag ha allt mitt sparande i kontanter så att jag kunde titta på och känna på pengarna!

Swish kommer jag aldrig att skaffa, det är inte något jag behöver!

2 gillningar

Hur sparar ni då?

Sparar ni inkomster-livsstilskostnad när ni får lön eller sparar ni det som är kvar när nästa lön kommer?

Kör allt på kreditkort som betalas slutet av varje månad.

Sparandet blir allt som finns kvar på lönekontot utöver en buffert på 20ksek den 1:a varje månad.

Exakta summor variera beroende på föräldraledighet, VAB osv men brukar ligga runt 40-50% i sparkvot per hel år.

Detta system medför att vi kan hålla vår livsstil oberoende av inkomstvarriationer och det är viktigaste för oss :man_shrugging:.

Sparar en bestämt summa varje månad och placerar för tillfället ca hälften på sparkonto och hälften i några olika fondportföljer.

Blir det något över en månad så gör vi något roligt för dom pengarna. Kanske ett restaurangbesök eller liknande.

Så gör jag också ibland om det är några hundra kvar på kontot ett par dagar före nästa lön. Kanske köper en extra flaska Champagne för att göra slut på pengarna!

1 gillning

Så här gör vi också. Har inget automatiskt sparande, utan vi sparar helt enkelt det som blir över. Brukar i praktiken innebära att runt 30-40% av bruttolönen åker in på ISK varje månad.

1 gillning

Sparar en bestämd summa till ISK och sparkonto varje månad direkt när lönen kommer. Dessa pengar ska inte röras (ännu). Om det blir något över innan nästa lön får det flyta över till ett buffertkonto, och användas om det skulle behövas någon annan månad (typ inför jul, semester och födelsedagar). Bufferten är ungefär två månadslöner, men kan variera lite upp eller ner beroende på omständigheterna. Lönekontot och buffertkontot är i princip kommunicerande kärl.
Långtidssparandet rör jag inte, förutom när jag ombalanserar.
Våra gemensamma inköp dras från ett gemensamt kreditkort som betalas i slutet av månaden.

Vi har en summa som automatisk går över till Avanza dagen efter att lönen kommit. En annan summa hamnar på samma sätt på ett nöjeskonto som går till resor och annat kul.

Ibland om det har blivit stora summor på lönekontot eller huskontot så förs det över till Avanza, men det är ganska sällan. Mer ofta sätts dessa summor på Nöjeskontot istället. Vi vill ha en balans mellan sparande för framtiden och nöjen nu när barnen faktiskt vill hänga med oss.

En annan grej är att maken tar ut en låg lön från sitt företag varje månad. Det gör att vi anpassar oss i vardagen efter det. Istället tar han sedan lön som en klumpsumma i slutet av året för att på årsbasis komma upp till brytpunkten. Denna summa fördelar vi sedan lite olika. Ibland till Avanza, ibland till nöjeskontot och ibland till något större inköp som vi behöver göra.

1 gillning

Jag överför en fast summa varje månad till två olika ISK, med lite olika strategi för placeringen på respektive. Detta dras efter att alla räkningar betalats.

Jag höjer detta månadssparande om jag märker att jag går över summa X (ca tre månadslöner efter skatt) på mitt lönekonto. Jag sänker om det går neråt tvåmånadslöner. Men jag sparar aldrig under mina 2/3 av lönen varje månad.

Vi har automatiska sparanden i samband med lönen. Det är enda effektiva sättet för vår del då pengar annars har en förmåga att ta slut.

Som jag nämnt tidigare så är mitt bästa sätt att ge mig själv veckopeng vilket gör att jag upplever att jag har lika mycket pengar alla veckor av månaden.

Om vi hade försökt maximera sparandet så hade jag nog tänkt annorlunda och försökt minska konsumtionen men vi sparar tillräckligt för att kunna pensionera oss vid 55 och samtidigt resa ofta. Det gör att jag är bekväm med att bränna lite extra på onödiga grejer som annars hade investerats.