Hur månadssparar ni?

Hur har ni satt upp erat månadssparande rent tekniskt?

Jag har följande:

• Stående överföring till brorsdotter, relativt litet belopp så det kan dras automatiskt.
  • Större belopp för egen del som jag temporärt flyttar till ett sparkonto vid löning för att rent visuellt särskilja det från lönekontot. Sen vid nästa löning så tar jag den mängd som finns kvar på sparkontot och slänger in i ISK innan jag repeterar samma process igen.

Tagit bort personlig information.

4 gillningar

Jag hade velat köra automatisk överföring för mitt sparande men jag tycker att det är för stort belopp att göra det för. Om jag behövde de pengarna innan nästa löning så är de redan investerade. Iförsig har jag en buffert med, men det ligger på en annan bank så onödigt krångligt.

Jag kör manuell överföring till avanza i samband med löneinsättningen. Borde kanske sätta det på autogiro men det rör sig om ett ganska stort belopp så har väl inte riktigt vågat än.

1 gillning

Jag månadssparar inte i egentlig mening utan sparar överskottet, oavsett varifrån det kommer. Men rent praktiskt blir det ju överskott på lönekontot varje månad som jag för över manuellt till sparande. Det är enklast så då beloppet som kan sparas blir olika från månad till månad och att jag vill ta beslut om vilka aktier/fonder jag går in i från gång till gång med koppling till byten etc.

2 gillningar

Jag kör manuell överföring till Avanza vid löning, och köper därefter tillgångar efter ett Excel-blad jag har för att hålla rätt på balansen mellan olika tillgångar (utöver halvårsvis ombalansering). Jag gör allt detta manuellt för att jag tycker det är roligt :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Förut flyttade jag överskottet manuellt, sen bytte jag till att automatiskt investera 75% av det överskott som borde bli. Sen dras och räkningar och skit från kontot och när jag känner att det blir lite för mycket pengar kvar så gör jag manuell hyvling av överskottet och lägger det på börsen. Det är alltså en variant på automatisk och manuellt som ger utrymme för att man kan vara lite flexibel men en viss del av pengarna

3 gillningar

Automatiskt månadssparande via avanza. Har en liten buffert på lönebanken jag kan ta från om det krisar någon månad. Men det är ju väldigt sällan du har en oplanerad utgift som är så stor och så bråttom så du inte hinner föra över från någon annan bank. Sen har jag även kreditkort så kan lösa nödsituationer på så vis.

I slutet av månaden för jag över det som är över till avanza manuellt.

1 gillning

Tagit bort personlig information.

2 gillningar

Månadsparar i lysa.
Ca halva bufferten på fasträntekonto 3 mån så de är som ett “kvartalsparande” istället för månadsparande.

1 gillning

Autogiro till Avanza, dras 25:e - investeras automatiskt i fonder

1 gillning

100k i buffert
15k månadssparande i billiga indexfonder

Jag månadssparar automatiskt till ISK, buffert och barnen. Det som blir över lägger jag i buffert kontot.

Månadssparandet är anpassat så att jag inte går minus även de sämsta månaderna.

2 gillningar

Automatiskt månadssparar pyttelite - drygt 1000 kr. Har lite problem med lite pengar på lönekontot - det stressar mig och då konsumerar jag mer. Jag vet, det är inte rationellt men sådan är jag. Överför istället allt som är kvar när nya lönen (och snart pensionen) kommer till “placering” som kan var fonder, aktier, lysa eller buffertkonto med ränta om det minskat av något skäl. Sparkvoten blir ca 60 % på årsbasis

1 gillning

Du missade nog att läsa frågan. :wink:

1 gillning

När alla räkningar och kontokort är betalda för jag manuellt över det som blir kvar till ett buffertkonto. Då det normalt kan variera upp till 10 000 hur mycket som blir över.

Från buffertkontot sker en automatisk överföring varje månad till mitt isk och en indexfond.

Sedan om buffertkontot växer sig tillräckligt stort tar jag och och manuellt köper fonder.

Eller nu har jag tillfälligt stoppat den automatiska överföringen under de 6 månader som bolåneräntan är hög. Vill fortsätta kunna leva som tidigare. 6 månader är tiden från min binding av räntan tog slut och jag kommer kunna låna av min sambo så att jag nästan kan betala av bolånet. Vet att det är bättre med fonder än att betala av lån, med det finns enmassa andra saker att ta hänsyn till här.

1 gillning

Jag har två automatiska överföringar som görs den tjugosjunde varje månad. Totalt drygt 30% av min nettolön. Innan jag får nästa lön gör jag vanligtvis en manuell överföring för att nolla kontot.

1 gillning

Manuella överföringar. Så betungande tycker jag inte det är :slight_smile:

1 gillning

Sparar inget alls å de är länge sen sist… Aktiesparfonder i början av 80-talet… 600 kr i månaden å man kunde minska skatten med 50% på sin inkomst via deklarationen…

1 gillning

Autospar den 24e till Lysa, fonder och aktier. Sedan har jag fri-hopp-och-lek pengar som jag också till viss del använder till aktier eller fonder :joy::see_no_evil:

1 gillning