Hur många sparkonto har ni?

Satt och skissade för att komma igång med sparandet på mer detaljerad nivå.

-Buffert konto (redan på plats) (50k kr)
-Önskemål konto (100k kr som mål)
-Resa konto (100k kr som mål)
-Övrigt ISK långsiktig

Önskemål och resa konto är konton jag kommer använda inom 1 års intervall.
Övrigt ISK låter jag ha för 5-10 år framåt

Tycker ni jag ska lägga önskemål och resa kontot under sparkonto med ränta eller onödig om jag kommer använda de inom 1 år?

Hur ser det ut för er? Hur mycket lägger ni på era ISK konto?

• 1st gemensamt konto för gemensamma utgifter

• 1st gemensamt sparkonto för buffert

• 1st gemensamt konto för sparande på kort sikt (sparande till kontantinsats, övrigt målspar på 0-3 års sikt)

• Varsitt personligt sparkonto för eget sparande på kort sikt/nöje/hobby

• 1st sparkonto för drift hund

• 1st sparkonto för drift barn

• 1st sparkonto drift bil

• 2st ISK för pensionsspar

• 1st isk för sparande på lång sikt 8+ år.

• 1st isk för sparande på medellång sikt 4-8 år samt skydda lågrisksparande mot inflation.

• 1st isk för reservbuffert/okänd sparhorisont.

• 1st isk för barnspar.

Så 13 konton totalt.

Kanske överdrivet men jag gillar att särskilja alla olika typer av sparanden med hjälp av olika konton.

2 gillningar

Buffert/kontanter:

• 1 st bankkonto svea
  • 1 st lönekonto med några tusenlappar på
    Privat sparande:
  • 1 st ISK för fonder
  • 1 st ISK för aktier
  • 1 st KF för utländska aktier
  • 1 st Lysa som ska flyttas till Avanza.
    Privat Pension:
  • 1 st ISK för fonder
  • 1 st KF för utländska aktier

Preem MasterCard kreditkort för dagliga utgifter.

Har du allt på plats och nått belopp målet? Hur mycket har du som mål för varje konto? Låter som du har stor inkomst eftersom du har så många konton. Eller handlar sparandet om nåra hundra kr per konto?

Vi sparar inte aktivt på alla konton samtidigt. Vissa ligger vilande från nytt sparande och vissa är redan tillräckligt “fulla”.

Just nu sparar vi enligt följande:

• Gemensam buffert - Redan full. Mål 75-100k
  • Gemensamt kortsiktigt sparande - 5k/månad. Inget specifikt mål men för kontantinsats siktar vi på ca 300-500k.
  • Varsitt sparkonto på kort sikt - 1500kr/var
  • Drift hund - 500kr
  • Drift barn - 600kr
  • ISK pension - 1400kr
  • ISK framtid 1000kr
  • Isk medellång sikt - inget sparande just nu.
  • ISK Nödbuffert/okänd horisont - Inget sparande just nu.
  • ISK barnspar - 600kr
  • sparkonto drift bil - 5500kr

Inga specifika mål för de flesta konton med målsumma. Det är hela tiden flytande beroende på vad vi sparar till och vad vi planerar i tidshorisont.

Inkomsten är strax över medel för mig och för min partner endast liten föräldrapeng.

Edit: glömde ett konto för drift av bil.

Snyggt.
Vad är drift? Vad är er gemensamma kortsiktiga sparande till?
Ni hade dock buffert över vad som rekommenderas eller hur ser ni på buffert?
Har du sparkonto med ränta från avanza eller bara vanlig sparkonto från lönekonto utan ränta ?

Drift bil - t.ex bränsle, service, däck, reperation, tvätt m.m

Drift barn - blöjor just nu och kläder, framöver cyklar, kläder, teknikprylar m.m.

Drift hund - klippning, hygien, veterinär m.m

Buffert - Vi har valt att ligga på ungefär 4 månadsutgifter

Gemensamt kortsiktigt sparande - Främst just nu sparande till kontantinsats och annat som vi vill/behöver inom något år.

Sparandet sker främst på vanligt sparkonto på storbank. 0% i ränta.

Det var väldigt vad många konton alla har. Jag har ett gäng intäktskonton för saker jag säljer via nätet (via olika kanaler). Sedan har jag ett sparkonto. Min sambo har också ett sparkonto. Därutöver har vi aktier och fonder (var för sig).

Ett sparkonto och lönekonto.

3 gillningar

Är det någon speciell anledning du har flera konton för det?

För att enklare hålla ordning på när folk betalat. Det är mycket småsummor. Det vore möjligt att ha allt på ett konto men lättare att missa saker då.

Skulle det finnas bra sorteringsfunktioner i internetbanken, som i excel, vore allt enklare.

1 gillning

Jag har ett “konto” där jag har mina aktier och en mindre summa kontanter.

Ett konto som är buffert och sparande för resor och annat.

Lönekonto har jag också men det räknas väl inte eftersom det inte har med sparande att göra.

För tillfället lönekonto, 0%-sparkonto och ett tomt sparkonto hos Avanza. :slightly_smiling_face:

2 gemensama med frugan. Ett för inköp av mat, ränta, amortering och annat vardagligt där vi sätter in 20 000 i månaden (och förbrukar). Därifrån dras alla fakturor som är gemensamma. Det andra är ett konto för renovering där vi satt in lite pengar från en tidigare villaförsäljning. Räcker till ett badrum och kanske ett kök typ.

1 Lönekonto

1 sparkonto som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Ett års utgifter. Kanske behåller som stor buffert, kanske investerar lite. Vi får se, jag sätter inte in några pengar här i alla fall.

Barnnspar Lysa 90/10, 1000kr/mån

Långsiktig portfölj Lysa 90/10, 1000kr/mån

“Kortsiktig” portfölj Lysa 60/40, 0 kr/mån

4 konton på Avanza och Nordnet långsiktigt. Används till en del börsnoteringar. Mycket hög risk, blandning av aktiefonder och aktier. 1000kr/mån

Savr, lite lekpengar, bland annat AUAG fonder och annat högrisk. 500kr/mån

1 st Lönekonto, gemensamt
1 st Räkningskonto, gemensamt. Hit går samma summa varje månad för att täcka eventuella enskilda toppar på räkningar
1 st Bilkonto, gemensamt. Periodiseringskonto, härifrån plockas kostnader för bilskatt, biltvätt, däckhotell o.s.v. Har också utgjort grundplåten av pengar vid bilbyte.
1 st Sparkonto, gemensamt buffertkonto. Används de gånger vi har så mycket räkningar att summan på räkningskontot ändå inte räcker.
1 st Semesterkonto, gemensamt. Också ett periodiseringskonto, används för att betala sommarsemester, hotellweekends och andra små nöjen vi unnar oss.
1 st Sparkonto på Svea Ekonomi. Nyöppnat efter rekommendation från er här på RT :blush: Till detta konto har vi nu slängt nyckeln, hoppas vi inte behöver hitta denna nyckel på väldigt länge :sweat_smile:

Så sammanlagt 6 konton för kontanter men 4 konton för just sparande som jag nu ser ämnet handlade om :sweat_smile:

1 gillning

Samma här. Ett sparkonto, ett lönekonto, ett ISK.

Totalt har vi 6 st konton, enligt nedan;

• 3 st bankkonton. Vi har 2 separata bankkonton där vi får vår lön, sedan ett gemensamt sparkonto på SBAB specifikt för bostadsköp
  • 3 st ISK, en för vardera vuxen i hushållet sedan ett konto för barnen

Du kanske vill ha den funktionen direkt i internetbanken? För annars så finns möjligheten (på SwedBank) att ladda ner transaktioner till Excel, därefter kan du sortera/filtrera.

Jo, det vore användbart om det gick att göra i internetbanken. När det gäller försäljning kommer betalningar in i hela tiden. Skulle det gå att stämma av månadsvis eller liknande skulle export till Excel vara relevant. Jag tror att jag kan exportera från Skandia också.

Ett betalkonto, dit lön o räkningar ordnas med

Ett kortkonto där ligger bara några tusenlappar o där dras alla kortinköp

Ett vanligt sparkonto utan ränta buffert 200’

Lysa
1 90/10 högrisk lång sparhorisont
2 60/40 Mellanrisk mellan sparhorisont
3 30/70 lågrisk kort sparhorisont
4 100/0 litet sparande för skojsskull
5 100/0 barnspar barnbidraget
6 100/0 syskonbarn 500 kr/mån

Avanza 1 isk lekhink aktier o några enstaka fonder

Tyckte alla andra hade många konton… Kanske dags å rensa lite själv också🙈