Hur många konton har ni?

Jag har alltid haft ganska många konton för att visuellt förenkla syftet med sparandet.
Nu börjar det även bli många ISK-konton med olika syften.
Det förenklar till en viss nivå, men det kan även vara så att antalet konton kan göra det rörigare.
Hur gör ni andra, ett konto som samlar allt eller många konton med specifika syften?
Finns det fördelar eller nackdelar med något av alternativen?

En hel massa på olika mäklare, men inte för att de har olika syften utan av andra orsaker. Om du tex. utnyttjar Avanzas gratislån på 50.000kr men sedan önskar låna mer så får du betala ränta på hela beloppet, inte bara det som överskjuter 50.000kr… sämst. Så då är det bättre att låna mer på annat håll. Andra ställen har lägre courtage etc.

Ser inga som helst nackdelar.

1 gillning

Kör Avanza och där får jag bra överblick på fyra-hinkar-systemet med ett ISK per hink, i alla fall hink 2-4

Hade många fler förut men det blev rörigt och hattigt

jag har ju en förkärlek till att organisera upp saker och att kategorisera, flera konton gör detta lättare. Om man t.ex. vill se över en del av sitt sparande så är det lättare om man har olika konton och sen har nåt excel-ark där man kategoriserat dem (behöver ej vara avancerat)

Det som blir rörigt tror jag är om man ofta behöver göra balansering mellan flera olika konton, då är det nog värt att slå ihop lite alternativt försöka effektivisera sin bokföring

1 gillning

Så här ser det ut för mig:

Privat

ISK - Investingssparkontot (mest IPO spek, använder KF annars)

KF - Passiva portföljen

KF - Aktiva portföljen

KF - Barnportföljen

KF - IPO spek portfölj (annan bank)

Företag 1

KF - Företagsportföljen

Företag 2

KF - Företagsportföljen

1 gillning

Jag vill ha så få konton som möjligt. Har ett ISK på Skandiabanken som lätt tillgänglig buffert för löpande utgifter och ett ISK på Avanza för den stora degen. Jag behöver inte separata konton för olika syften.

Jag har tre på Lysa: ett för kidsen, en lågrisk buffer i kombo med bankkonto hos Qliro samt ett med högre risk.
I tillägg ett ISK oxå hos Nordnet med 100% aktiefonder, som är kvar för att tillsammans med tjänstepensionskonto komma över gräns för lägsta ränta på bolån. Hade annars flyttat in det i det långsiktiga kontot hos Lysa.

Vad är det du säger, kan man ha för många konton?!? :sweat_smile:

Har 8 konton hos Avanza och 8 hos LF :man_shrugging: :ok_man:

Kör på vad som fungerar för dig, jag gillar struktur och att veta vad pengar ska gå till, därav en massa konton :slight_smile:

EDIT: Skulle faktiskt gärna ha haft fler konton på LF, men får inte skapa det själv via appen eller hemsidan utan måste kontakta banken :sweat_smile:

3 gillningar

Försöker hålla det väldigt enkelt och överskådligt för tillfället (bortser från företaget och tjänstepensioner)

Skandia:
Allt-i-ett konto

Avanza:
ISK passiva portföljen
Sparkonto+ torrt krut att balansera passiva portföljen med
Sparkonto+ buffert (dolt)
KF utländska aktier (tömt och dolt)
ISK lekinken (tömt och dolt)
ISK golden butterfly (mellan-risk ersatt med bostad, tömt och dolt)

Gör månadsvis investering genom att föra över från Skandia till torrt krut, och rebalansera med hjälp av RT excelmallen. Har raderat Avanzaappen och känner inget behov av att gå in och kolla mer än någon gång per månad. Känns mycket bra!

Storbank:
Privat lönekonto
Gemensamt utgiftskonto
Konto för löpande utgifter för bil
Buffertkonto

Nordnet
ISK mellanhink
ISK Passiv hink
KF barnsparande

Haha herregud hur många konton har jag. Ja det är många.

Jag har lärt mig genom mina konton, Det finns många jag vill ta bort men inte tagit tag i det (kanske 15 st som kan tas bort) men majoriteten fyller ändå ett syfte (vissa större och andra mindre) och jag kommer nog alltid ha många konton.

Jag har 2 barn som är minderåriga där jag har fullmakt över deras konton. Även fullmakt för systers och sambos konto).

Räknar jag alla mina konton inklusive fullmaktskonton så har jag befogenhet över 57 konton

1Trijo
3 SEB
3 Lysa
3 kreditkonton
4 Swedbank
15 Nordnet
28 Avanza

Låter ju sjukt :joy:.

5 gillningar

Såg ju inte så farligt ut… Tills man kom till slutet :smiley: . Vad gör du med Nordnet och Avanza? En aktie per konto?

1 gillning

Härligt med ATH i antalet konton. Du får sätta målet till 100 förvaltade konton till nyårsskiftet 21/22.

Haha nej jag har inte en aktie per konto fast jag förstår att det är något man kan tro :joy:

På avanza är det te.x ett gäng KF konton i olika personnummer för att öka lottchanserna vid IPO. Skapade “KF barn” innan jag kom till insikten att det inte var i barnens personnummer så fick skaffa på det ordentliga viset efteråt (pappersvägen).

Sen för varje KF konto till barnen så blir man ju påtvingad AF konto också. Vilket jag skulle undvikit om det gick. Ptja det var några av kontona, sen finns det lekhink, pensionssparande etc

Haha! njae det är inget jag tänkte sträva efter. Jobbar på att ta bort några konton som inte fyller någon funktion t.ex. AF konton som skapas i samband vid nyskapande.

Men jag glömde kreditkontona :see_no_evil: så var visst lite fler. :woman_facepalming:

Har landat i detta

Nordea

1. Lönekonto
  2. Räkningskonto (gemensamt)
  3. Semesterkonto (gemensamt)
  4. Buffertkonto (gemensamt)
  5. ISK - 2 Aktiefonder (10-15 år)

Avanza

1. ISK - 2 Aktier + 3 Aktiefonder (3-5 år)
  2. Sparkonto+ Resurs Bank 0,55% ränta

Lysa

1. ISK - Fördelning 90/10 (10-15 år)

Klarna

1. Sparkonto - Utan bindningstid 0,75% ränta

På Nordea har jag lönekontot.

Lysa
Tre olika; Mellanriskhinken, högrisk samt pension.

Avanza
1 ISK för Avanzafonder

Savr
1 ISK för övriga fonder

Nordax (Avanza räntesparkonto+)
3 konton; 1 med fria uttag, två med bunden tid.

Kap-kl tjänstepension hos LF.

10 sparkonton på olika banker för olika ändamål ex privat, buffert, semester, företag, skatt osv. Låg risk.

5 investeringskonton på Avanza (ISK och IPS). Mellan och högrisk.

Plus konton för olika kryptovalutor på Coinbase och Binance.

Alla har ett viktigt syfte i mitt totala ekonomiska system. :heart_eyes:

14 konton på storbanker.
3 konton på Lysa
3 konton på Avanza

Lysa och Avanza är delvis speglingar då jag testar för att se vad jag trivs bäst med.
Jag har också delat upp buffert och kortsiktigt spar på flera konton med specifika syften. Kanske onödigt men för mig ganska bra att visuellt öronmärka pengar för ett visst syfte.

1 gillning

Ett hos Klarna savings
Fyra hos Avanza
Åtta hos Swedbank
Två hos Nordea
Ett hos Nordnet
Ett hos ICA
Fyra hos SBAB

Ska skaffa ett på Handelsbanken samt ett hos SEB med