Hjälp mig förstå sparandet på Avanza

Behöver lite vägledning här då jag precis kommit igång med Avanza.

Har nu sparat ihop 50k till bufferten som ligger på Swedbank. Är det bättre flytta över de till Avanzas sparkonto+ På något av de listade som är utan bindningstid ?

Hur länge tar det flytta fram och tillbaka pengar från Sparkontot till Swedbank igen om man skulle behöva pengarna samma dag?

Andra frågan, när man ska spara långsiktigt med hög avkastning samt pensionsspara lägger man då båda två i en ISK? Har noll erfarenhet av fonder är det då bättre lägga de i Avanza Auto så att de sköter det åt mig?

Ja för då får du lite ränta

Tar nån dag, så bra att ha en liten buffert kvar på lönekontot

Jacke kommer snart ge dig vilken fond du ska ha, följt av minst tre smileys

13 gillningar

100% Länsförsäkringar Global indexnära. Det sköter sig själv långsiktigt. 0,22% i avg. :tada::grin::joy:. Fick ändra till 3 st smileys för bättre riskspridning Alec :blue_heart:. :tada:

15 gillningar

Jaha tänkte det skulle smidigare än så att flytta fram o tillbaka pengar lika snabbt som en Swish men ser inte ut o vara det. Men då är det lika bättre lägga de med fast ränta konto och ha kvar buffert på lönekontot. För vill inte ha utspridda här och där för samma sak.

Sen menade jag inte vilken fond i ISK utan min fråga var om det är ett ISK man ska välja om man vill månadsvis överföra pengar säg 10k i månaden, en del för pension o en del långsiktigt sparande.

Du kan ha hur många Isk du vill👍

Du kan ha allt i samma ISK men personligen gillar jag att särskilja mina olika sparanden med olika konton.

T.ex pensionssparande på ett konto
Långsiktigt sparande 10+år på ett konto
Mellanlång sparande 5-10 år på ett konto
Buffert på ett sparkonto.

• Pensionssparande
    Billigaste och bredaste globala indexfonden. Förslagsvis Länsförsäkringar global indexnära eller SPP aktiefond global. Alternativt lägga till någon fond för Sverige, småbolag tillväxtmarknader eller liknande. Ännu enklare blir fondrobot såsom Avanza Auto, Lysa eller Opti.

• Långsiktigt sparande 10+år
    Samma som pensionssparandet. Eventuellt på eget konto.

Skattemässigt spelar det ingen roll. Du kan skapa två om du vill och ha det separerat om det känns bättre. Annars funkar det bra att ha allt i ett.

Synd att jag inte får rabatt från LF då de borde ha råd med det :joy:. Helst 50% rabatt på fond avg. Som mycket som jag rek LF borde det finnas möjlighet tycker jag :+1:

3 gillningar

Denna veckan ja… :wink:

(fattar inte varför svara-på-inlägg-funktionen ibland inte funkar…)

3 gillningar

Nu kommer du från igenstans och färstör stämningen för att hacka på mig hehe :hugs::heart_eyes::joy::+1:. Det funkar alltid för mig :joy::grin::hugs:

1 gillning

Jag gillar din modell och uppsättning. Har du buffertsparande under utan bindningstiden?

Och de tre olika konto under ISK? Sätter man året och månadsbeloppet vid öppnandet ? Är de låsta? Hur stor blir avkastningen ungefär?

:thinking::thinking::thinking::thinking::thinking:

1 gillning

:joy::joy: ni får ha lite överseende för mina dumma newbie frågor

1 gillning

Om vi visste det skulle vi kunna se i framtiden . :joy:. Det hade inte alls varit så spännande spara på börsen. :face_with_hand_over_mouth::thinking:

Vi har vår buffert på ett vanligt sparkonto på Swedbank. Utan ränta och utan bindningstid.

Sedan har jag 4st ISK-konto.

• Lågrisk (20% aktiefonder, 75% räntefonder, 5% råvarufond) För målsparade på 3-4 år samt “extrabuffert”. Sparande på 0-3 år på sparkonto. Avkastning historiskt ca 3-4% realt (efter inflation).

• Mellanrisk (45% aktier, 45% räntor, 10% råvaror)
    För målsparade på 4-8 år samt skydda buffert och lågrisk mot inflation. Avkastning historiskt ca 4-6% realt.

• Framtid/högrisk (75% aktier, 15% räntor, 10% råvaror) För långsiktigt sparande. Avkastning ca 7-9%.

• Pension (100% aktier) avkastning ca 7-9%.

Hur avkastningen kommer bli framöver vet jag inte. Det vet ingen annan heller.

Ett ISK låser man inte. Man kan hur som helst köpa/sälja/byta innehav på ett isk och man bestämmer själv hur lång tid man vill ha det.
Man kan när som helst föra över pengar och handla för dessa och man kan sätta upp automatiskt månadssparande och handel med vilket belopp man vill (oftast minst 100kr/fond).

Handel med fonder tar oftast 1-3 bankdagar från köp/sälj tills det syns på kontot.

Här är en tråd där jag beskriver mina portföljer lite mer samt vilka fonder som ingår och hur dessa har utvecklat sig. Investeringsdagbok + Efterlikna Optis portföljer på Nordnet till lägre avgift. Opti-6 och Opti-9

1 gillning

Avanza låter dig sätta upp “kategorier” som kan inkludera både ett och flera sparkonton och ISK. Så har jag delat upp mina “fyra hinkar” så min mellanriskhink innehåller både sparkonto och ISK, min passiva hink innehåller 2st ISK (ett öronmärkt för pensionen) osv.

Du skapar månadssparanden på Avanza där du väljer vilket konto du ska månadsspara i, vilken summa, vilka fonder, samt fördelning mellan fonderna. Pengar dras genom autogiro. Du kan ha flera månadssparanden till flera ISK samtidigt. För att månadsspara till ett sparkonto, om du vill det, är det lättast att sätta upp en periodisk överföring från din vanliga bank.

Jag har en liten buffert på 15000 på ett sparkonto på min vanliga bank. Då har jag pengarna på ett ögonblick om jag behöver dem. Sedan har jag en större buffert på ett sparkonto på avanza, just för att “glömma bort” den och inte nalla för lätt.

Edit: nu kom jag på att Avanza kanske frågar if hur mycket du ämnar sätta in varje månad när du startar ett nytt konto - detta är bara för kundkännedom och penningtvättregler tror jag. Det är inget spikat eller något du behöver uppfylla. Skriver du att du kommer sätta in 1000kr/mån kommer ingen bry sig om du låter kontot stå tomt eller om du sätter in 8000kr/mån istället. Kanske detta du menade.

Månadsspara i ett sparkonto? Måste bara dubbelkolla vilket sparkonto du menar för jag måste hålla isär ISK och Sparkonto+. Vilket av de menar du?

När jag säger sparkonto menar jag sparkonto+, dvs ränta med insättningsgaranti utan risk :slight_smile:

Jag har haft några stora utgifter och det kommer komma lite fler i närtid så jag lägger in en del på riskfritt sparkonto+ att använda i närtid :slight_smile:

1 gillning

Fråga: Har du smileysar i namnen på Avanza-portföljerna!? :smiley:

1 gillning