God morgon!
Hur många portföljer sparar/investerar ni i? Typ av sparande och vilken alokering i de olika portföljerna?
Med en önskan om en fin fredag och en trevlig helg!
God morgon!
Hur många portföljer sparar/investerar ni i? Typ av sparande och vilken alokering i de olika portföljerna?
Med en önskan om en fin fredag och en trevlig helg!
Jag har tre olika ISK, om det är det du menar. Det ska dock slimmas till två.
Menar du olika portföljteoriuppdelningar så bryr jag mig inte om så’nt. Jag ser till helheten och att de ligger på flera ställen har mer att göra med om någon skulle ha tillfälliga teknikproblem och om skiftande utbud på de olika plattformarna.
ISK hos 7 olika aktörer (varav 2 fondrobotar), inte speciellt slimmat.
Portfölj som begrepp är för mig helheten i alla ens tillgångar. Men enskilda depåer har jag (eller vi) en dröse. Ett stort ISK, liten slatt på lysa, något gammalt IPS från då det var avdragsgillt. Barnsparande på särskilt KF. Och sen ett helt gäng tjp-försäkringar.
Inte helt lätt att överblicka, men försöker sammanställa någon gång per år för att få en ögonblicksbild. Snart dags igen.
Ojojoj jag tror inte jag kan räkna så långt ![]()
Nu ska vi se…
Min fru har ett ISK för långsiktigt sparande samt ett ISK för pensionspar. Global indexfond samt lite sverige indexfond. Månadsspar i båda på storbank.
Vår son har ett ISK på storbank som vi sparar halva barnbidraget på. Global indexfond samt lite Sverige.
Jag är såklart värst med 5 olika ISK
Ett ISK på storbank för pensionsspar med en global indexfond. Litet månadsspar hit.
Sedan har jag 4st ISK på Kiwitrader/Frejvid med olika riskklass och sparhorisont. Lågrisk, Mellanrisk, Högrisk och ännu högre risk
Portföljerna är väldigt globala och diversifierade med både aktier, räntor, guld och råvaror. Håller mig till indexfonder med låga avgifter. Sparar främst i de två med högre risk och lång sparhorisont. Du kan läsa mer här om du vill om mina portföljer ![]()
Ska man dessutom lägga till alla tjänstepensioner och se dessa som portföljer blir det ännu fler ![]()
Då ska vi se här.
Har två KF/ISK på storbank , en KF för långsiktigt sparande, typ pension, och ett ISK för framtida lägenhetsbyte. Dessa har jag haft längst och utgör stommen i mitt sparande.
Sen har jag lekt lite med Avanza ett par år för att vid årsskiftet börja spara riktigt aggressivt i jämförelse med tidigare och då börja pytsa in majoriteten av sparandet där även om det gamla på bankens portföljer tickar på. På avanza har jag ett ISK för långsiktigt sparande i fonder, ett för aktiesparande, en KF för utländska aktier, ett ISK för lite ytterligare komplement till pension mest bara för att testa lite olika fonder, en KF för aktier i råvaror, samt ett ISK som bör betraktas som ett slaskkonto för lekpengar och är således dolt sen länge ![]()
Sen startade jag i veckan upp konton på Nordnet och Lysa och har ett ISK på varje ställe.
Såå, 10 stycken. Det är kul iallafall!
Följer hinksystemet så:
Ett isk för långsiktiga / passiva hinken
Ett isk + bankkonto för medellång / mellanrisk-hinken
Ett bankkonto för den kortsiktiga / buffert-hinken
Sen om det är 3 eller 1 portfölj det vet jag inte , eller en resväska, en ryggsäck och en handväska….
En för all, har stenkoll på min ekonomi så gör ingen nytta att gömma runt pengar för min del.
Har tre varianter av portföljer hos Avanza.
Automatiskt månadsspar och kvartalsvis rebalanseringar.
Mellanrisk
Allt privat och företagspar (KF) ligger i denna fördelning.
Högrisk
Barnsparkonton
HögHögrisk
Tjänstepensionskontot
Du glömde Handelsbanken Isk ?
. Har du något där @Alec
?
Nae, orkade inte vara kvar där, allt hos Avanza nu. Olidlig plattform…
Jag räknar också min portfölj som en samlad bild över allt som jag har investerat.
Men har 4 ISK, 1 KF och en kollonistuga! ![]()
Och 500ish olika sparkonton. ![]()
Min sparfilosofi: Keep it simple.
För mitt långsiktiga högrisksparande använder jag bara en portfölj innehållande endast ett värdepapper – en bred global indexfond. Månadssparar regelbundet.
I mellanriskhinken har jag ett hyreshus med 10 lägenheter. Ger mig trygghet och en bra chash flow.
Kortsiktigt sparande har jag på ett bankkonto med hög ränta och insättningsgaranti.
Utöver det äger jag en bostadsrätt och ett fritidshus. Jag har inga lån. Jag sover gott om natten.
P. S. Jag har själv sparat och investerat ihop hela min förmögenhet. D. S.
Enkelhet är en dygd. Jag har ett enda bankkonto (clearing). Ett sparkonto (rainy day fund), en depå “storbolag” och en depå “småbolag” där den senare är och ska vara början och slutet på den högsta finansiella risken jag tar - med extremt tydliga ramar och regler. Storbolag är investmentbolag nu, men när jag blir vuxen så ska jag skifta sparandet till en global indexfond jag också… ![]()
Dels är premie- och tjänstepension tungt i globala aktieindexfonder, men sedan tänker jag väl lite så att jag bygger en portfölj över tid genom att först köpa högre risk, sedan medelrisk - sist den lite lägre risken, när uttag och pension vankas…
Jag är väldigt utspridd och har konton lite överallt pga jag lär mig mer genom en hands-on apporach…
Men, i huvudsak… Av det som används nu så är det typ
Och allokering är … oklar haha. Jag måste ha oklart kaos i mitt sparande annars rör jag det. Som det står nu känns det som ett korthus som faller sönder om jag rör en bit nämligen
. Men det följer devisen mest till eget sparande, lite till framtida barn, lika mycket till syskonbarn och en 100:- eller så till presentkontot.
Jag har ingen direkt uttalad tidshorisont för mitt sparande, så det mesta är placerat i mellan och högrisk. Undrar om jag behöver rodda om det här till nästa år igen. Kanske.
Och inte längre några small-cap value ETF:er heller?
Via Nordea sparar jag i tre fonder, en fond för pensionen (LF Global) och en fond för ena barnet (Spiltan Invest Sverige) och en fond för andra barnet (Spiltan Invest Global).
Får se. Funderar på att lägga till en till fond för att få lite fickpengar vid semester och sådant som jag kan knoppa av ifrån per år. Haha.
Är lockande att lägga till, men kör utan tills vidare.
Vad fick dig att byta strategi och gå bort från faktor investeringar?
Jag har själv funderat på att byta Handelsbanken Gl Småbolag Index mot SPDR MSCI USA & Europe Small Cap Value ETF:er och att börja investera i UBS MSCI EM ex China ETF (har ingen EM exponering i nuläget) men drar mig lite för den ökade komplexiteten, beslutet om en ny fördelning och eftersom det inte går att månadsspara i ETF:er på Avanza.
SCV fonder används framförallt för att öka risken och förväntade avkastningen, behöver inte ha högre risk än den jag har i mina portföljer för att nå mina ekonomiska mål helt enkelt.
Gillar Dimensional WEF, men ogillar Handelsbankens plattform, plus att dom tar ut extra avgifter på KF och TJP, så har allt samlat hos Avanza till låga avgifter och vanliga indexfonder.