Skulle behöva råd kring vad som är bäst och mest lönsamt att göra i min situation. Är rådvill och det är en djungel med information på nätet att plöja sig igenom. Har du ngt som du kan få ut av nedanstående som du skulle kunna tipsa om blir jag oerhört tacksam?
Är 58 år och har ett blancolån på 220 000 kr till 3,4 % ränta på Nordnet (ska betalas m drygt 2000kr/mån i 8 år),170 000 kr i privat kapitalförsäkring (Zurich International Life Limited, vilken inte går att flytta), ca 100 000 på vanligt bankkonto (Nordea) som jag måste placera, men vet inte var. Har en IPS på Nordea ca 20 000 kr som nog behöver göras ngt med då den bara står - investera? Var?
Öppnade ett LYSA-konto idag o satte in 1500 kr och ska sätta in månadsvis ca ? kr.
Har ett Nordnetkonto m nga aktier som gått dåligt och nga har försvunnit…
Månadsinkomst på 42 000. Ska börja spara månatligen, ca 3000 kr i ngt, men vet inte vad? Eller är det bäst att satsa på att snabbetala lånet - känns inte roligast i alla fall…
Indexfonder? Blandfonder? Kryptovaluta? Spelbolag t ex Daxio? …men i vilket institut?
Har du ngn guidning för att få mig att komma på banan?
En garanterad avkastning på 3,4% hade jag tagit. Alltså betala av lånet.
Har du 100000 på sparkonto idag så spara så mycket du behöver i buffert och amortera resten på lånet.
Efter detta är det läge att börja investera.
Så hade jag gjort.
Ok tack. Det betyder att när lånet är betalt är jag i princip i noll-läge o måste invänta det jag sen sparar ihop för att göra ngt. Det är mitt dilemma. …funderar på om det är bättre att investera de 100000 på ngt som kan generera ngn intäkt som jag kan använda till att betala av lånet. Känns som det är större möjlighet att få in mer pengar om de 100 000 kan “jobba lite”. Vet inte om en mellanvariant, typ betala 50 000 på lånet o satsa 50 000 på ngn investering, kan ge mer handlingsutrymme/möjlighet till bättre totalsituation.
Ngn som är duktig på att reda i såna dilemman?
Bortsett nödvändig buffert så hade jag siktat på att betala av lånet med den relativt höga räntan så fort som möjligt. När du är klar med det kan det vara läge att spara.
Så länge du inte betalar lånet kommer det växa sig större. Om du idag betalar 2000/mån på lånet så får du ju 2000 till varje månad att investera så fort du blivit kvitt lånet.
Jag hade betalat av lånet i så hög takt som möjligt och samtidigt tittat över din budget och månadsutgifter. Kan du sänka dina utgifter eller öka dina inkomster för att lägga undan mer i sparande varje månad? 42000 är en bra lön.
Lyssna på avsnitt 99 för att komma igång sedan. Jag skulle rekommendera en fondrobot såsom Lysa eller en fondportfölj baserad på de olika som föreslås här på sidan.
Betalar du av halva lånet idag så krymper räntekostnaden med 300 i månaden. Då är avbetalningstakten nere på 4 år. Tar du trehundringen och ditt planerade sparande på 1500 och saltar med två hämtpizzor kan du dubblera takten och få ner siffran till två år osv.
Jag hade lätt betalat av så fort du bara kan och får. Speciellt nu när alla säger att marknaden är övervärderad och centralbankerna står och vacklar kring räntorna.