Extrainkomst - Flippa grejer

Vi känner väl alla någon som sminkar en gris eller bara rensar en förgasare och vipps kan det säljas med några tusen i förtjänst.

Tänkte be om inspiration till vad man kan flippa. Inte bara engångs-unicorns men hellre sånt man kan sätta i ”flip och systematik”

Jag kan börja:

• söker på ”pga flytt” i säljannonser, billigt!

• båtmotorer som inte startar, ofta enkelt om man kan felsöka.

• musikinstrument som ofta säljs av okunniga.

• mc på senhösten, småfix och sälj en fin vårdag.

Har du tips på andra bra kategorier? Låt oss tjäna skattefria kronor tillsammans.

3 gillningar

Tjänst som hjälper till att ta hand om allt som man inte vill ha kvar eller har plats för vid flytt från villa, etablera kontakt med mäklare och flyttfirmor.

1 gillning

Lego (ej bevisat resultat ännu).

Jag har under det senaste året köpt på mig Lego för ca 50.000:- som jag hoppas kunna sälja dyrare inom 1-2 år, målsättningen är 100% förtjänst, men som sagt, vi får se om det går eller inte. Jag köper inom 3 kategorier 1) nedsatt pris 2) Unika set som är svåra att hitta och 3) set som tas bort ur sortimentet. Utmaningarna är framförallt att det är en fysisk produkt samt att en stor % försvinner i avgifter (Blocket / Tradera) samt till frakt.

Om det inte går som det ska har jag några fantastiska år av Legobyggande med barnen.

6 gillningar

Jag har köpt o sålt kamerautrustning till och från genom åren.

Mest handlat Canon och lärt mig vad saker rimligen kan kosta.

Köp gärna kompletta system då totalpriset skrämmer många. Leta efter “dåliga” annonser med trista bilder och kort beskrivning.

Sedan delar man upp paketet, tar bra bilder av varje grej och säljer på Tradera med utgångspris 1kr. Detta får många att hänga med och brukar ofta generera mer / högre budgivning till slut.

Detta har jag gjort mest för att själv få ha bra kamerautrustning utan att behöva betala för det men det har funkat bra och samma mönster kan säkert återanvändas för annat än kameror också.

Varför ska du vänta 1-2 år?

Set tenderar att stiga i värde över tid då de blir svårare att får tag i. Köper man med bra rabatt kan man sälja direkt, men detta är inte min top-priority.

Alla typer av flippande tenderar att kräva viss förkunskap inom ämnet för att fungera vettigt. Oavsett om det är 50-talsmöbler, Lego, kameraobjektiv eller annat.

Min nisch är gamla syntar och vinylplattor i motsvarande genre. Men jag skulle inte ge mig in på t ex gitarrer eller hårdrock utan mycket på fötterna. Vet man inte vad man gör kan man bränna sig rejält, även på Blocket.

1 gillning

Jag köper hela tiden begagnade böcker och CD-skivor på loppmarknader och second hand-butiker. Jag har väldigt låga inköpspriser och satsar främst på säkra kort. Ofta är de skivor jag köper sådana jag sålt med framgång tidigare. De behöver inte vara värda massor utan huvudpoängen är att de är relativt lättsålda. Gällande böcker säljer jag dem på Bokbörsen. Där finns marknadspriser för alla böcker. Om en viss bok finns i fem ex varav den billigaste kostar 100 kr så kan jag lägga till exemplar nr 5 med pris 95 eller 99 kr. Så länge böckerna är utvalda med viss omsorg om kunskap om vad som säljer är det inga konstigheter. Återigen är det ofta så att jag säljer vissa titlar och sedan hittar dem på nytt begagnade och köper in dem också. Risken för felsatsningar minskar tydligt när fokus läggs på att köpa in samma titlar många gånger istället för att satsa på något nytt.

Inom både böcker och skivor är det tydligt att det är vissa titlar och författare som svämmar över i alla second hand-butiker. Det behöver inte vara något fel på de böckerna men de går sällan att tjäna något på. Det är de där andra böckerna som man inte stöter på hela tiden som oftast kan vara intressanta. Iom att Bokbörsen går att titta på i mobilen går det att bedöma möjligheten att göra vinst på en viss titel hyggligt väl på plats. Om jag handlar på en loppmarknad brukar jag gå bort en bit och göra mina kollar. Det ser inte så fint ut att stå framför en säljare och konstatera att boken hen säljer för 10 kr går att sälja för 400 kr på nätet. Det är förstås inte alltid som prisskillnaden är så stor men jag har gjort den typen av affärer emellanåt.

Samma sak som jag gör kan man läsa i Aftonbladet att vissa andra gör med designprylar av olika kända designers. En kompis till mig bor i Paris och jobbar inom modeindustrin där. Hon brukar köpa diverse historiska plagg och saker från olika kända modehus som går att hitta billigt ibland där. Dessa säljer hon sedan på nätet. Det finns alldeles säkert många fler potentiella områden där det vore möjligt att köpa saker begagnat. Utgångspunkten måste, som jag ser det, vara att man har ett personligt intresse för någon typ av prylar och då köper upp extra saker baserat på den kunskap man förvärvat genom sin hobby eller sitt intresse. Att springa runt och försöka fynda saker utan att ha ett eget samlande eller annan källa till särskild kunskap verkar riskfyllt och dessutom rätt trist.

2 gillningar