Hej, skulle gärna samla lite tips och råd samt höra om olika erfarenhet som andra har att dela med sig…altid aktuella ämne med extra inkomst som man kan göra hemifrån/online som blir skönt att ha på äldre dagar när man går ner med arbetstid.
Roligt att öpna lite diskussion om detta😀
Vädligt allmänt, men:
En hobby som ger lite ekonomiskt tillbaka är en stor vinst. Jag vet att @Melwa snart dyker upp i tråden. ![]()
För egen del samlar jag skivor, gräver mycket begagnat och ibland snubblar jag över en raritet. Om jag redan har den eller inte själv gillar den, då köper jag ändå och säljer online. Några 100% vinst är inte ovanligt, flera 1000% händer… I det här fallet kräver det ju kunskap, men det är också kopplat till vad jag ändå gör och tycker är kul.
Så, se dig omkring hur din hobby kan generera slantar utan att du behöver göra mycket extra för det.
Tada! ![]()
Första rådet är att fundera kring vad du gillar att göra på fritiden och sen klura kring hur det kan bli lönsamt!
Jag har omvandlat mitt intresse för loppis, antikviteter och secondhand till en sidoinkomst. Har hängt på loppisar och auktioner sen barnsben och har ganska bra öga för att hitta loppisfynd. Det jag köper kan jag oftast sälja för 2-10 gånger pengarna, vissa loppisar har ganska dålig koll på vad som är designklassiker. Fördel också att man kan sälja begagnade prylar för upp till 50 000kr i vinst per år, inom skatteverkets ramar.
Sen har jag min konfektyrhobby, men den går mer på jämnt ut, fick in cirka 50kr mer än jag lade ut under 2022. Det är ett fantastiskt kul sätt att kunna pyssla med en hobby helt gratis. I år ska jag deklarera för hobbyverksamheten, vilket är lite läskigt. Men jag tror det ska gå bra.
Jag har vänner som virkar, stickar och snickrar saker och säljer.
Det är kanske svårt att försörja sig inom dessa områden, men som extrainkomst är det win win om man kan hitta något man ändå pysslar med och samtidigt får in lite extraslantar.
![]()
Det är guld värt! Att få betalt för något du gör för ditt eget nöjes skull - men viktigt att inte låta det bli “produktion och leverans” för det förtar lite av det goda…
Jag satsar på att få utdelningar.
Jag tar till det när det blir kris, älskar allt som jag har som borde sälja på loppis. Mina barn är förtvivlad på allt vi har ![]()
Kul med alla tankar som kommer hit och väcker lite diskussioner…det finns såna tydligen som föredrar utdelning framför hobby men att kunna kombinera är ju bäst😀
I mina ögon är det lite skillnad på passiv och extra inkomst.
Extra inkomst=jobba för att få en inkomst, som nämns i övriga kommentarer
Passiv inkomst=inget jobb men ändå få inkomst är tex utdelningaktier.
Hänger lite på vad du vill göra, jobba eller inte jobba. Istället ta långpromenad men det hänger mycket på hur du är som person.
Själv gillar aktieutdelning så jag kan njuta av en långpromenad… ![]()
I mina ögon är det något som man hade gjort i vilket fall som helst, därav lägger man inte ner någon “extra tid”.
Men jag har missuppfattat saker tidigare.
Jag tror också att det är bra att skilja mellan extra och passiv inkomst. För egen del sysslar jag mycket med försäljning och skiljer där mellan aktiv och passiv försäljning. Aktiv försäljning har jag främst hållit på med på Tradera. Där handlar det om att regelbundet lägga upp nya auktioner, justera priser på saker som inte blivit sålda osv. Det är en regelbunden hantering kring det hela men ger också en del lärande. Passiv försäljning håller jag främst på med på Bokbörsen. Där lägger jag upp nya böcker någon gång ibland. När högen börjar växa sig stor tar jag bilder och lägger upp böckerna i lådor på vinden. Någon gång ibland brukar det vara bra att gå igenom de böcker som ligger upplagda. Ibland brukar det vara så att någon bok jag förväntat mig skulle vara väldigt lättsåld ändå inte blivit såld. Ofta beror det på att det dykt upp 2-3 exemplar av samma titel efter att jag lade upp min bok. Om jag lade upp boken för 100 kr kanske de som lade upp böcker efter hade prisnivåer på 80-90 kr istället. Då behöver jag justera ner prisnivån på motsvarande sätt så brukar boken gå iväg snabbt.
Tradera har jag hållit på med i snart 25 år. Det är främst skivor som jag sålt mycket av men även en del annat. Det har överlagt fungerat bra men att portot blivit så mycket dyrare har försämrat marknaden en hel del. Det har också dykt upp många många fler professionella säljare, ofta företagssäljare, som har andra volymer och “muskler”. Totalt har det blivit sämre men det går förstås fortfarande bra att hitta olika nischer som inte är så överetablerade. För att lyckas bra handlar det ofta om att hitta “mikro-nischer”. Det kan t.ex. handla om barnböcker i vissa serier, av vissa författare eller liknande. Det finns alltså nischer där efterfrågan är stor, priserna är hyggliga men där antalet säljare är begränsat. Lägger man upp dessa saker till “rätt” pris går de åt snabbt och enkelt.
När det gäller Bokbörsen så började jag med den försäljningen för knappt tio år sedan. Den tar betydligt mindre tid än försäljningen via Tradera. Det är tydligt att både böcker och skivor är kategorier där det finns stora variationer i hur personer ser på värdet. Det är alltså fullt möjligt att ena dagen köpa upp ett större lager för en struntsumma och sedan sitta och sälja av titlar styckvis för betydligt högre priser. Det är knappast något man blir rik på men när man själv är intresserad av området blir det ett enkelt sätt att finansiera det egna samlandet. Jag brukar ofta gå till Myrorna och handla kanske fem böcker för 20 kr styck. Totalkostnaden blir en hundring. Sedan säljer jag två av böckerna för 100 kr styck och behåller de andra tre. Jag har då fått tre böcker till den egna samlingen och gått plus 100 kr. Sedan tar det förstås en hel del tid att hålla på med detta.
En tydlig fördel med Bokbörsen är att det är en marknadsplats och att alla priser är tydliga. När jag först började sälja där handlade det om att bli av med diverse dubbletter som jag fått över eller böcker som jag läst eller “tröttnat på”. Med tiden har det sedan blivit mer och mer av att köpa in specifika titlar som jag vet säljer. Man lär sig med tiden vad som är säljande. Ofta säljer jag en bok och köper sedan in ett nytt exemplar av samma titel. När man sysslar med detta så lär man sig med tiden vad som funkar och inte. En tydlig lärdom är att böcker som är “extremt ute” ofta är relativt lättsålda. Jag hittade en antologi över någon tidigare känd dramatiker från DDR i en tvättstuga. Den visade sig vara eftersökt och gick iväg för några hundra. I en bortskänkes-hög från ett nedlagt bibliotek hittade jag ett slitet exemplar av “Albaniens historia”, utgiven av svensk-albanska föreningen på 70-talet. Den gick för en hundring trots biblioteksstämpel och slitage. Dessa exempel är inte unika på något sätt utan det finns en stor mängd böcker som sannolikt inte så intressanta att läsa men som ändå går att sälja. Antikvariat har en modell för att värdera böcker baserade på om de är ovanliga etc. Sedan finns en annan mycket större marknad med saker som är folkligt efterfrågade. Där finns en massa blandade titlar av många fler sorter än de som antikvariat normalt säljer.