Att sälja begagnade prylar - tips?

Hej! Vi ska äntligen tömma prylar som bara ligger oanvända sedan en tid, men hela fina saker… Hela, rena. Kläder, hemelektronik, böcker, prylar osv. Så vi tänker sälja, men det finns så många olika tjänster nu för tiden. Blocket och Tradera är de gamla hederliga. Men nu finns ju också Marketplace, Sellpy osv osv. Jag känner att jag behöver lite vägledning.

Några tips? Vad säljer man på vilken sajt bäst? Några andra tips eller råd kring att sälja begagnat?

Billigt och tyngre “skräp” såsom möbler, gammal tv etc - marketplace
Mellansegmentet som också går att skicka - blocket eller tradera
Fingrejer, märkeskläder etc i större mängd - sellpy

Min erfarenhet: Kläder i paket, rent och sorterade efter storlek. Räkna med gnäll över minsta lilla fläck. Böcker köper nästan ingen. Ge bort är lättare. Retroporslin etc går bra på tradera.

När det gäller Sellpy ska man ha tur - personalens kategorisering är ibland allt annat än korrekt samt priserna spretar åt alla håll och kanter. Har hört en del klagomål av folk som lämnat oanvända märkeskläde men fått dem beskrivna som slitna och till lågt pris. Har själv köpt en del saker till priser jag skulle sett som skambud. Men fördelen är att man inte behöver göra något mer än lägga allt i en säck.

1 gillning

Porslin och glas han säljas via Cervera, även saker de inte sålt/har i sitt sortiment.
En vanlig bild på prylen* och kort formulär - man får sedan svar på mail om de vill köpa det och vad de ger, accepterar man så får man lämnar in det i någon Cerverabutik och få pengarna direkt

Man får inte så bra betalt men liksom på Sellpy så slipper man fotografera och hantera köpare. Dessutom kan man överväga om man tycker deras bud är intressant eller inte utan att ha behövt lämna sin bostad. Inte heller behöver man paketera så noga.
Jo, det står att de vill ha saker 500 kr och uppåt men de tar billigare saker också

De tar sedan bilder vid försäljningen så ens egen bild är mest för att de ska få en uppfattning

1 gillning

Bra tips med Cervera, det ska testas :slight_smile:

Så här typ? :rofl:

7 gillningar

Instämmer med @angaudlinn att olika plattformar funkar olika bra på olika saker. Det svåra är väl ofta att veta om den där gamla blomkrukan är värd 5 eller 500:- Bildgoogling rekommenderas.

Värt att veta är att Blocket numera är gratis inom många kategorier.

Bor du i närheten av nån större stad skulle jag även rekommendera nån typ av välbesökt bakluckeloppis. Där går det att sälja både kläder/skor/nyttogrejer och mindre prylar/inredning.

Lycka till! :slight_smile:

1 gillning

Bra det där med böcker, ingen idé att lägga ner tid på sälja då. Har du någon erfarenhet av studielitteratur?

Bra tips, tack! Ska kanske testa det då!

Jag säljer en hel del böcker, köper en kasse för 25kr på en lokal loppis och lägger oftast ut böckerna för 25-45kr styck på Tradera. Beroende på titel, skick och hur eftersökta de är. Men det gäller att köpa rätt titlar också.

Men böcker kan ta tid att sälja och de tar lite tid att fota osv. Men för mig som har tid så ger det bra “avkastning”. Ofta blir det 1-3kr per bok i inköp och Tradera tar 3kr eller 10% i provision. Så har man många bra böcker, kan det bli bra vinst. Ibland säljs de i första omgången, men ibland först efter 2-3 månader. Men har man Köp Nu pris och har starta om ikryssat, så sköter Tradera jobbet med att förnya annonsen en gång per månad.

Jag kör mest Tradera, att ha ett betygssystem gör att de flesta sköter sig, även deras rabatterade frakter är ett stort plus för kunder. Marketplace kan vara riktigt risigt vad gäller kommunikation och scammers. Men säljer större prylar där.

Skulle Facebook ordna ett betygssystem, så skulle Marketplace troligen bli mer städat.

Men överlag så gillar jag Tradera bäst!

2 gillningar

Tyvärr inte, men det är ju värt ganska mycket så länge det står på litteraturlistorna. Så’nt är väl bra att kränga via anslagstavlor på universitet och högskola i närheten och eller leta efter fb-grupper tänker jag.

1 gillning

Ja, det finns flera riktigt roliga Sellpy-scam-konto

Jag sålde 2 dyrare böcker på bokbörsen. Bokborsen.se i helgen för första gången. Rensar mina förråd här hemma.

Aristoteles samlade verk i 2 volymer,
2x1200 sidor

Diccionario espanol, av modell större
Fler än 7800 sidor

Hade länge funderat på att kasta dem eller skänka dem, men det har tagit emot. Second handbutiker och antikvariat vill helst inte ha lexikon och uppslagsverk.

Aristoteles går aldrig ur tiden, men det är typ bara nördar och universitetsstuderande som ser bokens rätta värde. Hade gjort ont att se dem slumpas bort för 30kr på en secondhand.

Fick 400kr för aristoteles och 200-300 för ordboken. Jag gav ursprungligen kanske 2600kr för 15-20 år sedan. Jag hade nog kunnat få mer, eftersom de såldes på 2 timmar, men gladast är jag att de inte behövde slängas.

2 gillningar

Jag säljer böcker på Bokbörsen. Det fungerar mycket bra. Jag får flera beställningar varje vecka. Däremot är det stor skillnad på olika kategorier av böcker och olika titlar. Vissa titlar är mycket säljande och andra i princip slöseri med tid att lägga upp. Jag har genom erfarenhet lärt mig vad som är hyggligt säljande och försöker lägga upp sådana titlar i första hand. Om det handlar om en “hög med blandade böcker” är det sannolikt att det finns en del som kan sälja. En faktor är dock att det ofta tar lång tid innan saker säljer. Man behöver ha en låda på vinden och vara beredd på att ha böckerna upplagda i 2-3 år. Sedan kan man oftast skänka bort det som inte blivit sålt.

En viktig dimension av Bokbörsen är att det normalt finns ett tydligt marknadspris för varje titel. Om du har en bok och den finns upplagd i liknande skick för 50 kr kan du sätta ut ditt ex för 49 kr och vara säker på att ha det bästa erbjudandet. Du behöver alltså inte själv ha en uppfattning om vad varje bok är värd. Ofta är böckernas värde ganska spretiga. Du kan ha en superfin bok som är värd ingenting och en sliten tråkig sak som är värd en hel del. Marknaden styr.

1 gillning

Du hade garanterat kunnat få mer. När det gäller mer unika böcker som inte finns utlagda på Bokbörsen sedan innan lönar det sig ofta att göra lite research. Även om böckerna ser tråkiga ut brukar jag lägga ut dem för 100-150 kr. Det mesta som är udda brukar gå att sälja för sådana priser, om det bara är volymer som är någorlunda efterfrågade. Jag sålde t.ex. en handbok till det kommunistiska Albanien för 100 kr. Det var en ful tidigare biblioteksbok och innehållsmässigt helt meningslös men uppenbarligen ville någon ha den. En antologi av någon obskyr dramatiker från DDR sålde jag för 400 kr. Det var något jag hittat i en tvättstuga.

Studentlitteratur fungerar utmärkt att sälja på Bokbörsen. För att få prisbilden mer exakt behöver man titta på Campusbokhandeln och liknande sajter som har ett större utbud. Man får räkna med fraktkostnaden och lägga sig rätt prismässigt. Eftersom dessa böcker ofta är ganska dyra lönar det sig att göra lite research. Som vanligt är upplaga och ev. understrykningar viktiga parametrar när det gäller prisbilden. De böcker som främst är lättsålda är sådana generella grundböcker till breda program. Mer specifika titlar kan sälja också men är ofta betydligt mer svårsålda.

3 gillningar

Ville som du nämnde undvika att ha böckerna publicerade i flera år. Då får man göra en avvägning mellan pris och bekvämlighet. Tror någon måste haft en bevakning på dem. Jag sålde främst inte för att tjäna pengar utan för att böckerna skulle komma i goda händer. Men succen fick mig lite att omvärdera alla lådor med böcker som skänkts till secondhand tidigare. Facklitteratur kan man nog få en slant för. Pocketböcker av mer mainstream material man inköpt på coop har inte mycket av värde.

Det man behöver göra är att sätta ett lägstapris. Alla böcker som kostar under lägstapriset skänker man bort. Man noterar lägstapriset när man lägger upp böckerna. Det fungerar inte att utgå från genrer. Även bland rätt banala deckare och liknande finns det titlar som är säljande. Vilket lägstapris man vill sätta är en fråga om smak och tycke. Själv har jag lägstapriset 20 kr. Det är sällan jag får orders på enbart en sådan bok, även om det händer. Det normala när sådana böcker säljs är att beställningen omfattar flera böcker.

Bokbörsen har ett fraktavtal med Schenker som ger enhetsfrakt på 64 kr för paket upp till 3 kg. Det är en väldigt bra lösning som verkligen underlättar.

1 gillning

Appropå frakt, jag har undvikit det, men hur kan man göra det säkert? Har inte gjort det på flera år.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på i frågan.
Det är ju säljaren som måste förpacka det väl.

Jag skickar alltid spårbar förutsatt att varan är värd det. Det är dyrt att skicka privat. Det sticker fort upp i pris. tradera, blocket, och bokbörsen har bra pris på frakt. Med spårning ser man när det kommer fram och hämtas ut, eller eventuellt tappas bort. Skickar jag något billigare skickas det som brev. Man får chansa helt enkelt. Kommer det bort så får det bli så, och då swishar jag tillbaka. Men det har aldrig hänt.

Det är svårare att skydda sig mot scammers.
På tradera är en av sakerna jag kollar på “ryktet”, dvs hur många bra respektive dåliga recensioner de fått. Om någon sålt 200 varor och har bra betyg under lång tid. Då är det sällan en scammer. Sedan får man avgöra från fall till fall. Det är skillnad på att köpa en apple mac dator för 10000kr eller ett xbox spel för 60 kr.

Jag drar mig från att köpa dyra grejer begagnat. Om det gäller en nyare dator, typ apple laptop kör jag gärna och hämtar den, och de måste visa ett kvitto. Jag köper inte från vem som helst, inte heller datorer som är oöppnade i original kartong utan original kvitto. Annars har jag köpt många äldre servrar och nätverksutrustning för 2000-3000 kr utan problem.

Jag blev lurad på blocket 1 gång.
Köpte en mac mini och swishade hälften. Fick kvitto på att han köpt frakt och spårningsnummer (som inte fungerade). Senare ringde han och sade att hans bil pajat, och hotade att anmäla mig om jag inte swishade resten. Jag polisanmälde honom istället. I rättegången var det 20 andra som blivit blåsta. Det var en spelmissbrukare som gjort så förut och han hade redan kronofogden efter sig. Han använde sig t.o.m. av sitt riktiga telefonnr och address. Detta har bara hänt 1 gång.

Jag tror man får lita lite på folk, annars går det inte att varken skicka eller ta emot varor. Min gräns går kanske vid 2000kr som jag swishar om allt ser bra ut. Annars vill jag gärna se varan och se att den är ok. Har inget emot att köra 2 timmar och hämta varan. Det gjorde jag faktiskt 1 gång när jag köpte en IMac i Karlskrona.