Det börjar bli dags för den årliga garderobsrensningen. Men jag har svårt att hitta en plattform jag gillar för att sälja plagg. Har tidigare kört lite på marketplace, men upplevde att annonserna försvann i mängden. Även kört lite på Tise, vilket funkat ok, men gillar inte riktigt det instagram-lika upplägget.
Har övervägt Vinted, men hört lite blandade historier om det. Det verkar dessutom vara en hel del scamförsök, så vet inte om det är värt mödan. Någon som kanske har erfarenheter?
Så har ni några bra förslag?
Bor i en mindre stad med dåligt utbud av secondhand butiker som köper kläder, de som finns har inlämningsstopp 360 dagar om året eftersom det är många som just vill lämna in. Annars hade det varit det optimala känner jag spontant. Ska även tillägga att mycket kläder doneras, men har även vissa plagg som jag i alla fall vill försöka sälja innan jag donerar de.
Vinted verkar vara bäst. Har inte provat det än men formatet verkar vara det optimala för att sälja kläder själv. Detta förutsätter förstås att det handlar om finare kläder.
Sellpy är generellt inte bra om målet är att få in pengar för kläder och saker. De tar ut en fast avgift för varje inskickad pryl. Ofta blir saker inte sålda eller säljs till låga priser. Du kommer då att gå back på dessa saker. Detta gör att din totala ersättning för en stor påse ofta inte blir så stor.
För att Sellpy ska vara intressant behöver man i min värld ha ett stort inflöde av nya fina prylar och främst vilja slippa hanteringen av dem. Säljer man mer vanliga/blandade prylar så är det alldeles för stor andel som inte går åt. Att själv sälja de fina grejerna och ge bort resten till Myrorna är en bättre modell för att få hyggligt betalt.
Det verkar dock som att de indirekt gör det. Om jag skickar in ett plagg och de beslutar att det går att sälja, då belastas mitt Sellpy-konto med 12 kr. Dvs jag ligger på -12 kr. Har jag tur så säljs plagget och jag hamnar på plus. Om inte, stannar jag på -12 kr och nästa plagg som de beslutar att sälja belastar med ytterligare 12 kr och jag hamnar på -24 kr. Förhoppningsvis säljer det och täcker kostnaderna osv. Det är i alla vad jag kan läsa ut av deras information. Dock kan man aldrig bli betalningsskyldig som säljare skriver de också.
Ja, man inser det snabbt när man gör lite exempel för sig själv. Jag fattar att Sellpy gjort så här för att inte behöva hantera folks skräp, men samtidigt kan de ju sätta i system att kommer det in ett plagg som antagligen inte går att sälja så kan de ju ändå besluta att försöka sälja det och ta ut avgiften på 12 kr. Den biten är utanför vår kontroll verkar det som.
Jag säljer (och köper nog också) mest via Facebook grupper, en med en nisch och en bredare.
Det som inte säljs där lämnar jag för det mesta vidare till en butik som säljer på provision alternativt att jag kollar om en kompis vill ha (gratis då). Sålde en del via tradera tidigare men slutade när Sellpy i princip åt upp den plattformen, kanske ska testa där nu igen när Sellpy är borta från tradera.
Har inte testat Vinted, Sellpy tar för lång tid och ger inget känns det som, då föredrar jag den butiken vi har istället.
Tänker att det lite beror på vad det är. Vissa märken (måste absolut inte vara lyx/superdyrt) tror jag går bäst via ex nischade grupper/tradera/blocket.
När vi hade mer ruljans på storlek på barnkläder brukade jag göra klädpaket och sålde via FB eller Tradera.
Anar att du säljer finare kläder av bättre märken. Vi har dock sålt använda barnkläder, vilket är en annan kategori, i mindre paket om 5-10 plagg på Tradera. Man kan lägga in objekt på auktion eller med fastpris. Den som vill köpa bjuder på auktionen eller om det är fastpris ger ett prisföslag alternativt accepterar ditt pris. När man lägger ut annonsen anger man också frakten, som finns specad på Tradera. Enkelt. Bästa av allt är att buden är bindande, dvs inga som säger att ska köpa eller hämta men som sedan inte hör av sig mer. Ävem Tradera tar dock en procentuell provision.
Jag tycker att den här frågan är intressant men antar att bilden skiljer sig mycket åt beroende på vad man vill sälja. Det jag själv har tänkt sälja är:
Finare specialplagg
Nästan oanvända märkeskläder
Jackor/ytterkläder
Nästan oanvända skor
Jag gjorde tidigare ett försök med att sälja en hög av min sambos kläder och skor via Tradera. Allting var i perfekt skick. Bland skorna dominerade Ecco och bland kläderna dominerade Gudrun Sjödén. Jag tittade på vad liknande saker sålts för tidigare och satte priser baserat på det. Jag tror jag sålde skorna för kanske halva nypriset och kläderna för en tredjedel. Det var inget aktivt val utan mer den generella nivå som verkade gälla för det som sålts tidigare i samma kategori.
Slutresultatet blev att alla skorna såldes snabbt och enkelt men ingenting av kläderna. Priserna på kläderna var det egentligen inget fel på. Liknande plagg hade sålts för de priserna innan. Däremot skulle det förmodligen kräva en längre tid för att ”få napp” på köpare av kläderna. På Tradera är det som längst två veckor. Om vi tänker att kläderna hör till en viss säsong borde man kanske ha dem utlagda i ett år för att vara säker på att ”rätt säsong” passeras under tiden.
Att sälja kläderna på auktion med lågt utropspris hade så klart varit ett alternativ. Jag misstänker dock starkt att det hade gett låga slutpriser. Något plagg hade kanske fått ok pris men jag tror annars att tröjor som ”borde” kosta 200 kr i praktiken skulle ha gått iväg för kanske hälften.