Är det någon som sitter på erfarenhet av att sälja på vinted?
Det kändes bra i teorin, slippa märkliga marketplace-svar, och jag har inte riktigt tid att anpassa mig efter andras möjligheter att hämta.
Men, paragrafryttare som jag är så låser jag in mig på fraktalternativens paketkrav ganska omgående, jag lyckades få bort ups då det inte finns på min ort, men då har jag kvar Postnord och Early bird, båda skulle gå bra för mig, men deras paketstorlekar skiljer ganska kraftigt postnord home vill ha max 34x24x7 och Early bird 30x30x30.
Helst hade jag skickat med fraktpåsar, dom går köpa för ca 1kr st och är lätta att förvara hemma. Men jag blir inte klok på om det är tillåtet med fraktalternativen, dåligt med info om sådant både hos Postnord, Early bird och Vinted själva, och vilken storlek på påse som skulle vara jämförbart med de hårda mått som anges .
Annars ska jag jämka in mig på 30x24x7 för kartonger för att vara oberoende av fraktalternativ, men det känns lite smått och kartonger verkar gå på en 7-10kr st om jag köper 100 i stöten.
I ekvationen hör till att jag har säkerligen flera hundra plagg som skulle kunna avyttras som ungarna växt ifrån så att använda gamla skokartonger osv är inte aktuellt, och priset för emballage kan dra iväg ganska mycket med de volymer jag har.
Min tonåring har sålt en del kläder via Vinted och fått bra betalt. När det gäller emballage verkar det vara en grej att man packar i vad som helst. Alltså gamla kartonger eller säckar man har hemma… men det där med frågor slipper man inte undan där heller.
Säljer inte så mycket på vinted men köper en hel del. Du kommer undan med det mesta där då deras support är undermålig. Så länge varan kommer fram och den andra parten godkänner varan så struntar vinted i hur varan kom fram och i vad.
Jag har upplevelser av snarare det motsatta med förpackningarnas storlek. Jag köper främst möbler och inredning därifrån som absolut inte borde ha godkänts i storleksmässigt frakt (för det lilla fraktpriset jag betala)
Har sålt en hel del, har köpt påsar.
Aldrig kikat på mått för frakten, bara vikt.
Det förekommer dumheter där också, senaste var en som köpte ett par jeans och klagade på att det var damjeans trots att det tydligt framgått av både kategori och annons.
Sen upplever jag att det dels blivit svårare att få sålt något efter att fraktpriserna ökat och dels att man måste kontinuerligt lägga upp nytt för att synas.
Ett alternativ är Sellpy. Då får du hem gigantiska påsar som du stoppar allt i, sedan sorterar och säljer de grejerna. Nackdelen är att det tar väldigt lång tid (flera månader tror jag innan det går till försäljning), de sorterar bort en del grejer som de inte tror går att sälja. Det som inte säljs går till välgörenhet, men tror man kan begära att de skickas tillbaka. Man får också ganska/väldigt dåligt betalt om det är billiga plagg. Märkeskläder/dyrare produkter får man lite bättre betalt för. Men om det är väldigt stora volymer och man inte riktigt orkar med all administration kring att sälja kläderna själv är det ett alternativ.
Sellpy har ju ryktet om att vinsten för säljaren är i princip noll, då kan jag lägga säckarna hos lokala välgörenhetsbutiken. Jag tror vinsten går till bättre ändamål i det fallet.
Jag undviker vinted och Sellpy vad gäller att sälja. Hypen med vinted har jag förstått mest berodde på de låga fraktpriserna (förr 0). Använder själv tradera. Mycket skönare att köparen väljer fraktalternativ och jag lämnar in när de passar mig (inom rimlig tid så klart). Ingen passning med nån tjomme som ska kolla o fundera, mäta o krångla på plats. Du ska ju absolut försöka sälja de som går och du kommer säkert hitta en bra alternativ för dig. Vad gäller packning så är skokartonger och andra återbrukade kartonger o packmaterial helt ok att använda. Så länge du packar väl så brukar inte köparen bry sig. Själv tycker jag dock det är lite tråkigt att få saker i plastpåsar omvirade av tejp, men så länge de kommer fram helt så okej.
En viktig lärdom när köpte en märkeströja från Vinted är att verkligen kontrollera varan innan jag som köpare godkänner varan.
Jag hade för bråttom och råka trycka “allt är okej”. Jag tänkte, de är väl bara sälja tröjan igen. Tröjan såldes men jag får reda på köparen att den inte är original märke. Från att det skulle bli smidigt upplevelse blev det hela processen omständigt.
Bra tips, jag ska överväga tradera också, kanske en bättre plattform för att göra lite paketerbjudanden av de enklare barnkläderna som inte har så högt styckvärde.
Är tradera särskilt aktivt nu för tiden? Jag använde plattformen för typ 9år sen enligt min mailhistorik.