Sälja begagnade kläder på nätet - erfarenheter?

I en annan tråd noterade jag att försäljning av kläder framhölls som en bra och möjlig grej. I den här tråden vill jag höra om vilka erfarenheter som finns.

Jag har sålt ganska mycket begagnade på nätet och normalt försökt hitta någon sorts metod eller koncept som kunnat skalas upp. Genom att ta bilder på samma sätt, använda vissa kanaler och tillhandahålla viss information har jag kunnat få till det hyggligt. Dock uppfattar jag just kläder som ett knepigt område. Samtidigt är det, såvitt jag förstår, det största enskilda segmentet för begagnade varor. Någon måste uppenbart ha fått till det.

Jag har köpt/sålt en del kläder begagnat på nätet under 2023. Har dock bara sålt via Tradera. Fördelen med Tradera upplever jag vara att man når väldigt många köpare. Samt att själva säljprocessen går extremt smidigt. Lätt att lägga upp annons, betalning sker direkt i appen via Swish av köparen och fraktsedlar genereras automatiskt när köparen har betalat. Extremt sällan något krånglar, tar väldigt lite admin att jobba med Tradera. Nackdelen är att det är rätt dyrt, 10% av priset. Men med tanke på att kläder är svårsålt annanstans så känns det ok.

Min devis är ärlighet, bra bilder och rätt pris. Många lägger upp plagg med beskrivning som inte stämmer med bilderna, vilket går bort i min bok. Men man ska vara medveten om att en del saker kan vara svårsålda. Jag gjorde en garderobsrensning i år. Sållade ut en bunt fina märkesplagg, vissa tom oanvända. Trots superlåga priser sålde inte vissa plagg. På plagg som man kan se det finns lite efterfrågan på upplever jag nog det bästa är att sätta auktion med start 1 kr, brukar alltid dyka upp några spekulanter då.

1 gillning

Jag har förstått det som att Vinted är en site som erbjuder bra funktionalitet när det gäller klädförsäljning. Samtidigt är frågan vilka typer av kläder som fungerar att sälja där och vad som funkar att sälja alls.

Jag tänker mig följande exempelvaror:

A). Jeans av dyrare statusmarke
B) Jeans av annat/enklare märke
C) Kostym, frack, långklänning och andra festplagg
D) Barnkläder av vanliga märken
E) Träningskläder av vanliga märken

Vad av ovanstående skulle gå att sälja och på vilka premisser? Är nyskick/lappar kvar ett måste? Behöver man mäta kläderna exakt? Ska man sälja saker styckvis eller i paket?

Jag försökte tidigare sälja kläder och skor via Tradera. Det handlade om mätkesartiklar som var oanvända eller i obetydligt använt skick. Jag satte priserna utifrån vad liknande saker sålts för innan. Av skorna såldes allt och av kläderna ingenting. Att sänka utropspriserna till 1 kr hade förstås varit möjligt men min utgångspunkt var att få ut sakernas faktiska värde, inte att ”bli av med” dem.

Sellpy är väl den största aktören, tror dom tar hälften men sköter allt jobb.

Jo, men om man vill få ut värdet av saker och inte riskera att saker säljs för extrema underpriser så är Sellpy inte bra.

Är inte det man får för kläderna det faktiska värdet?

Om inte kläderna såldes var väl utropspriset för högt satt?

Jag brukar ge kläder jag inte längre använder till Erikshjälpen.

Sellpy är värdelösa på att klassificera plaggen och det mesta känns väldigt godtyckligt. Ett plagg med små hål i kan beskrivas som nyskick, identiska plagg kan skilja mycket i pris. Jag tittade lite skidhandskar till barnen i helgen på Sellpy och det är ju inte mycket som stämmer mellan storleken som angivits och när man tittar på fotot på etiketten i handsken, så jag la ner den tanken ganska snabbt.

1 gillning

Vi har en Facebook grupp här i Hjo, Hjoloppis, där vi både köpt och sålt allt mellan himmel och jord. Finns kanske något liknande i din kommun?

Jag säljer och köper förhållandevis mkt i andra hand, mest via nischade grupper på Facebook. Tradera funkar med, men tycker FB är något smidigare. Det som går bäst på FB är märkeskläder, eller måste inte vara Prada, utan mer schyssta grejer från ex COS, Rodebjer etc. Har inte testat vinted, men förstår att det verkar finnas smidiga lösningar med frakten, men att det är mkt billiga grejer som mest säljs.

A Tradera eller nischade FB-grupper
B Tradera eller inlämningstjänst lokalt som säljer på provision i butik.
C Tradera eller nischade FB-grupper samt marketplace. Blocket skulle nog kunna funka med.
D Klädpaket, alltså slå ihop likartade plagg och färger och sälj ex 5 tröjor ihop. Marketplace, nischade FB grupper, tradera samt inlämningstjänst lokalt som säljer på provision i butik.
E Tradera eller nischade FB-grupper.

Överlag för ”vanliga” kläder eller märken så får man generellt inte så mkt, frakten har blivit rätt dyr med. När barnet var bebis kostade ett frimärke typ 7 kr tror jag (obs 2014 inte 1914) och då sålda och köpte jag massor via tradera och Facebook. Frakten har gått upp och med det tycker jag det märks att viss aktivitet i köp och säljgrupper avtagit. Absolut näst för dessa plagg tycker jag lokala butiker som säljer på provision funkar, ex Busfrö. De tar 40%, men det är det värt för att slippa krångla med foton och posten.

För lite dyrare kläder upplever jag att man får bättre utfall om man kan visa upp produktbilder utöver de egna. Då syns plagget bättre.

I teorin kan man tänka så. Jag tror att det fel jag gjorde var att titta specifikt på det som faktiskt blivit sålt. För varje ”liknande sak” som sålts fanns det rimligen snarlika 3-4 annonser som inte blivit sålda. Den faktorn tittade jag inte på.

Min slutsats gällande försäljning allmänt är att vissa varor lämpar sig för auktioner medan andra inte gör det. Jag säljer exempelvis böcker på Bokbörsen och det är en kategori av varor som absolut inte passar för auktioner. Skulle jag sälja böckerna på auktion skulle de bästa titlarna säljas för mycket låga priser och övriga bli osålda. På Bokbörsen säljer jag allting till det där rådande marknadspriset. Det mesta säljer med tiden och de titlar som blir över kan jag justera priserna på.

Jag har ingenting emot att ge bort kläder till välgörenhet men det har burit emot att ge bort dyrare saker som faktiskt har ett värde.

Jag är med på att klassificeringen inte alltid är så bra. Som köpare använder jag detta för att anmäla mindre hål och andra brister och få plagg återbetalda.

Den stora bristen/faran med Sellpy är att man kan gå minus. Om jag skickar in 100 vanliga plagg är risken överhängande att kostnaden för de plagg som inte säljs för över 50 kr äter upp hela vinsten för de som faktiskt gör det. De plagg som säljs för högre belopp (200-300 kr eller så) skulle jag hellre sälja på annat sätt och skänka alla enklare plagg till välgörenhet.

1 gillning

Jag var tidigare aktiv i främst bytargruppen i Stockholm. Där bytte jag en bred flora av begagnade saker. Kläder var inte det främsta men i teorin hade det så klart gått att lägga upp där också. Kruxet var mer att bytargrupper är en övervägande kvinnlig företeelse.

Ja, det stämmer rätt bra tror jag. Är med i två stora grupper, Circle of Clothes (alla märken) och Lables we love (specade märken), båda är främst fokuserade på damkläder även om herrkläder är ok.

Kanske finns det bra herrgrupper med?

Sedan starten av pandemin kan jag nog utan att överdriva påstå att jag gått iväg med över 1000 paket till posten.

Har gett mig galet mycket ”gratis” rörelse och både mig själv, dotter & barnbarn en rejäl slant på kontot.

Jag har sålt allt via Tradera och vill påstå att tiden är din bästa vän även här precis som vid investeringar.

Jag lägger mig på det pris jag vill ha och kan säga att jag blir av med allt förr eller senare, utan undantag. Dessa priser har varit höga då jag vill att de mina ska få ut så mycket som möjligt.

Det har varit skitjobbigt rent ut sagt under vissa perioder men jag har tagit någon dag då och då, fotat och beskrivit klädesplagget.
Har humöret varit rätt har jag även lagt extra krut på rubrik och beskrivning.

”Collegetröja i klar (glad ;)) rosa färg”

”Låt kläderna pigga upp dig i deppigt mörker!”

Hade väl aldrig trott att jag skulle få denna helt märkeslösa, skrikrosa tröja såld för 110:-, 169:- ink frakt. Tror knappt den kostat det en gång i tiden om jag ska vara helt ärlig.

När auktionerna väl lagts ut så startar jag om dom omedelbart när dom går ut och inte blivit sålda. Det kostar i stort sett bara nån sekunds knapptryckning.

Andra tipps att påpeka i annonsen!
Nytvättat inför försäljning om det nu är det (alltid hos mig)
Djur- och rökfritt hem!

1 gillning

A, jag har både sålt och köpt.
B, har jag sålt.
C, ingen erfarenhet
D, har bara sålt ett plagg men inte kommit igång med att lägga upp. Från andra användare verkar det lättsålt bara håller låga priser.
E, sålt och köpt.

På vinted alltså. Jag mäter inget om inte folk frågar.

Damskor verkar vara stort intresse kring, lade nyligen upp lite av min sambos och dotters avlagda, ett par blev sånt direkt och resten är mycket förfrågningar och “gilla” på.

1 gillning

Det här tror jag är enda sättet för mig som skulle vara aktuellt om jag ville få pengar för av mig avlagda kläder. Skulle aldrig orka skicka paket!

Är väldigt bra. Vår tar emot barnkläder, barnsaker, hemsaker, dam- samt herrkläder och allt säljer bra. Man får lämna lax en vanlig påse i månaden, barnsaker ingen gräns. De sorterar ut sånt de inte tror kan säljas och skänker. Blir ju inga jättepengar, men mer än noll ialf :smiley:

1 gillning

Tyvärr tror jag inte att det finns något sådant ställe här.