Barns ytterkläder Smarta sätt att hålla ner priset?

Hej!

Det finns gott om byxor, t-shirts och tröjor att få tag i begagnat till barn.

Däremot har jag ingen god erfarenhet av att försöka handla exv. vinteroveraller begagnat. Nyligen åkte jag till andra sidan stan bara för att se att overallen som vi var intresserad av och som i annonsen var beskriven som “fint skick” var på väg att falla i bitar… (luvan saknades, fothällorna saknades, bara en av fyra knappar för fothällorna fanns ens kvar, gummiresån i bensluten smulades sönder om man ens rörde vid dem osv. Summa summarum vi hade åkt helt i onödan. Kände mig lite lurad.)

Så hur gör småbarnsföräldrar? och även tonårsföräldrar?
Jag vill gärna köpa begagnat både för att det gynnar min plånbok och miljön.
I andra hand köpa kläder som vi trivs med och passar i det här klimatet. Helst utan att känna mig rånad på kuppen.

Listan vad man borde ha kan göras lång:
Vinteroverall/vinterset med jacka och byxor
Fodrat galonset

Skalkläder
Regnkläder
Ofodrad galon, åtminstone byxor att dra utanpå

(Vissa sjunger skalklädernas lov, andra hävdar att de inte riktigt håller för en dag ute så i så fall måste man ha regnkläder också. Jag vet inte vem som har rätt eller om det är skillnad i kvalitet mellan olika märken?
Ytterligare någon annan hävdar att galon kan man köpa begagnat medans skalkläder slits snabbare och förlorat sin förmåga. Återigen vet jag inte vad som är sant.)

Lättfodrad höst och vårjacka
Vindfleece?
Softshell fleece? (Vet knappt vad de här termerna betyder med de har dykt upp i annonssammanhang.)

Badkläder
UV-kläder

Diverse accessoarer som mössor/luvor/kepsar/hattar som skyddar mot
sol/regn/vind/snö/kyla
Måste man ha extra mössa om jackan/overallen har en kapuschong? Ja det verkar ju så om kapuschongen är så stor att det ska rymmas en skidhjälm därunder.

och vantar/handskar som skyddar mot
regn/kyla/fall från cykeln

och kanske några vanthållare på det?

Plus att lösa grejer är kul att kasta och permanent kan hamna på vift…

(Jag har valt att inte ta upp skor här för där har jag valt att främst satsa på 0 drop shoes, bred tåbox etc (tills den dag ungen protesterar) och det är rätt svårt att hitta den typen av sko begagnat.)
Jag har tillgång till vänkretsen (som främst har betydligt äldre barn) och blocket. Inte f b.

Nu har vi inte ens berört att olika märken har olika storlekar.
Exv Gneis och Isbjörn är kända för att typ vara 1 storlek större än alla andra.
Typ en 74 i Gneis motsvarar en 80 i något annat märke. De tycker att man skall växa in i storleken.
Att vissa har typ dubbelstorlekar i allt (vilket i min erfarenhet med ett litet barn typ aldrig sitter riktigt bra)
Att vissa har 90, 100, 110 etc istället för 86, 92, 98, 104 osv.

Eller att olika barn har olika form. Toddleroveraller (overaller för de minsta) är ofta formade som en tunna. Om man då inte kan justera i midjan hänger allt extramaterial i början av säsongen nere vid fotknölarna på min unge, vilket både är fult och besvärligt vid rörelse så en justerbar midja är ett krav jag har.

1. Så hur gör folk? Det här handlar ju om tusentals kronor varje år bara för ett barn.
    Om man inte har generös
    mormor/morfar farmor/farfar som ger presenter

eller kusiner eller vänners barn i lämplig ålder att ärva av.

1. Vilka märken och modeller är värda sitt pris?
  2. Vilka märken har reor? När kommer de?
  3. Vart lönar det sig att vara medlem? Och därmed också bli nerlusad med försäljningsmejl.
  4. Hur många barn eller säsonger ska ett plagg tåla?
  5. Hur gör de som säger att de använt samma overall 2 år i rad? Det verkar ju helt omöjligt när barnet växer.

Jag förstår att det kan finnas olika strategier i olika familjer.
A. Exv att alltid köpa nytt av kända märken med bra andrahandsvärde och sedan sälja vidare.
B. Exv att alltid köpa begagnat och acceptera att ibland behöva byta (för att det inte håller en hel ny säsong)
C. Exv att aldrig lägga mer än en 500 för en overall, kläder slits och det får man räkna med, för dem som inte uppfattar att det finns så stor skillnad i kvalitet som det finns i pris.
D. Exv bara köpa nytt på reor. Men då måste man vara rätt om sig och till sig, ha ett hum om ungens storlek om ett halvår och vara beredd på att lägga ut pengarna i förväg / köpa off season.

Med flera strategier?
Ändrar sig strategin om man går från enbart ett barn till att även ha yngre syskon som potentiellt skulle kunna ärva?

1. Finns det några okända prisvärda pålitliga märken?

2. Är det några delar i utrustningsgarderoben som är extra viktiga att satsa på?

3. Ska man satsa på ett märke och modell för en produkt för att alltid veta vad/vilken storlek man ska köpa nästa säsong? (Bytte märke på overall och den nya begagnade var urvuxen i slutet av november på grund av för korta ärmar -oouch!)

Jag har lagt ner alldeles för mycket tid på att googla reviews mm. Nu vill jag hitta en strategi som fungerar så sikt och spara tid.

(Ja jag förmodar att galon är framförallt för små barn. Någon gång upphör väl fascinationen för att hoppa, leka och sätta sig i vattenpölar.)
Jag trodde länge att man skulle klara sig med enbart en vinteroverall (har själv inget minne av galon från när jag var liten, men kanske bara dåligt minne?) men den här vintern har överbevisat mig. Det har verkligen varit en kamp mot leran så fort det varit plusgrader. Bor i Svealand.

Tacksam för fenomenala spartips vad gäller barnkläder!
Jag tror att Jan berömt Caroline i något poddavsnitt gällande detta så kanske kan det bli ett uppslag till poddavsnitt?

PS! Hur mycket ska man lyssna på ett barn som hamnat i en fas där i princip bara en enda färg gäller? Ska man köpa begagnat eller på rea kan man ju inte vara allt för picky vad gäller färgval. Hur länge sitter färgfaser i?
Funderar ändå på att köpa vintertumvantar i den utvalda färgen för jag har en liten möss och vanthatare som gör allt för att ta av dem… Kanske lite roligare att ha på dem om de är i favoritfärgen? Men billigast på rean är naturligtvis att köpa svart.

PS2! Glömde ta upp det här med underhåll på funktionskläder.
Det är trots allt lite enklare att kasta in en nerkissad overall i 40 grader med vanligt flytande tvättmedel. Än att köpa specialtvättmedel (Nikewax någon?) som är dyrt och bara räcker till en handfull tvättar.
Likaså är det enklare med en overall som tål både torktumling och torkskåp än exv tål bara torkskåp.
Hur viktigt är det att följa tillverkarens rekommendationer?
Hur vet man om man köper begagnat om de tidigare ägarna skött plagget enligt tillverkarna?
Är det värt att köpa begagnat och återinpregnera själv?

Mvh Joy

1 gillning

Gällande vinteroverall så kan jag varmt rekommendera Didriksson. De har sömmar som man kan sprätta i arm och ben för att förlänga dem 5 centimer när barnet växer.
Sonen har haft sin i två år (visst var den lite stor förra året) men har inte sprättat den sömmen än. Han kanske kommer kunna ha den nästa vinter med.
Outnorth hade rea, kostade typ 1000-1100 kr.
Didrikssons galon är bra, finns ofta på rea

4 gillningar

Hej!
Tack för ditt svar. Det låter ju lovande!
Är det någon speciell modell av Didriksson du tänker på för
vinteroverall och galon fodrad /ofodrad?
Galon fodrad tror jag att namnet Boardman dykt upp. Vinteroverall, respektive ofodrad galon ingen aning.

Jag tror att jag dragit mig lite för Didrikson för att jag har hört att de är stora i storlekarna. Mitt barn är tunn och smal och kortare än genomsnittet.

Har fått mycket från familjer i vår närhet där barnen är lite äldre. Har även köpt klädpaket på olika köp & sälj sajter. Detta brukar ofta vara ganska billigt, även om det bara är ett fåtal plagg i paketen som kommer till användning.

När mina tjejer var mindre har vi haft turen att ha en bekant med en tjej åren äldre som gett kläder till oss som tjejerna gillat. Alltid senaste modet….
På senaste år har dom mest köpt och sålt på Sellpy. Är ett bra sätt att få koll på in och utgifter då dom sköter det själva.
Grabben på 10år är glad att han får kläder över huvud taget.
Han får också en del Sellpy, eller av grannen som har två grabbar som är äldre.

Ja jag har också fått en del och köpt en del begagnat. Men det har varit betoning på vanliga kläder, inte ytterkläder (bortsett från några bebisoveraller för när barnet fortfarande ligger i vagn).
Köper man i bulk får man räkna med att minst 20% aldrig kommer till användning, dvs är mer slitet än vad som känns ok.

Det låter ju perfekt! Jag blir lite avundsjuk!

1 gillning

Jag har handlat en hel del på Sellpy och upplever att det fungerar bra. För att Sellpy ska bli riktigt “effektivt” är det dock bra att tillämpa en del olika tricks. Dessa har jag lagt upp i en separat tråd.

Att handla begagnat på Sellpy - tips & tricks - Vardags- och privatekonomi - RikaTillsammans Forumet

Jag uppfattar att fokuset på märken i TS frågor är lite feltänkt. Det finns såklart välkända kvalitetsmärken och de går ofta för relativt höga priser, åtminstone om de är i gott skick. Sedan finns det billigare märken och där är möjligheten att fynda större. De är helt enkelt inte lika populära, även om skicket är bra. Sedan finns en djungel av mindre kända märken.

En bra modell kan vara att googla på obekanta märken. Ibland får man upp en snygg hemsida och det visar sig att märket kanske är jättestort och populärt i Tyskald. Ibland hittar man ingenting. Inte sällan beror det på att märket är ett eget varumärke från någon utländsk stormarknadskedja. Det behöver inte betyda att det skulle vara något fel på dessa varor men det är klart att variationerna i storlek, kvalitet etc. kan vara stora. Chansen att slippa returnera varor är betydligt högre med märken som du känner till.

Jag har lärt känna en del märken på Sellpy specifikt, alltså märken som jag aldrig sett i någon fysisk butik. De säljs säkert på stan någonstans men sannolikt i butiker som är dyrare än de jag brukar gå till. Jag brukar kolla specifikt efter dessa märken när jag handlar på Sellpy. Eftersom jag har kännedom om dessa kan jag fynda dem emellanåt till relativt låga priser. Det finns helt säkert sådana möjligheter inom olika kategorier. Att tipsa om specifika märken blir lite fel utan tipset är snarare att våga prova och hitta de märken som är bra utan att vara så kända (och därmed säljas till höga priser).

Jag tror det viktigaste när det gäller strategi är att vara överens i familjen. Jag brukar själv vara hårt inriktad på låga priser. Med den profilen är det klart att man ofta hittar plagg i superfint skick men med lite konstig färg, udda märke eller liknande. Det är bra att vara överens med sin partner om hur viktigt det är en viss standard ska hållas. I annat fall blir det lätt att partnern går ut på stan och köper mycket dyrare grejer, för att “barnen inte ska se fattiga ut”.

En riktigt bra strategi är att köpa begagnade kläder med skador och reparera dem själv. Har man en symaskin och kunskap om hur den fungerar är det ett väldigt bra sätt att spara pengar.

2 gillningar

Man behöver inte allt på alla listor, man får prova sig fram till vad man trivs med och behöver. Har aldrig haft ett plagg med fodrad galon t ex, vet inte vad det skulle tillföra. Att få sina favoritmärken gör det ju lättare med storlekar också, som absolut varierar mycket mellan märken.

Jag gillar att ha framförhållning och därmed kunna köpa på reor och utförsäljningar. Klart det har blivit fel nån gång men oftast funkar det bra. Vill köpa nya och bra grejer till min större så att lillebror kan ärva.

Vi har också handlat mycket begagnat inom lokala fb grupper blandat med saker vi fått. Till första barnet köpte vi mycket nytt, men inte till andra.
Jag gillar Reima till ytterkläder bra kvalitet och håller länge. De brukar ha både sommar och vinterrea. Jag brukar köpa en storlek för stort så klarar det två vintrar.
Jag personligen brukar ”bli medlem” precis innan en rea period och sedan avlasta mig efteråt om det är något särskilt jag spanat in.

Min bästa strategi var att handla kvalitetsplagg på rea i slutet av säsongen, att användas kommande säsong. Sen sålde jag plaggen på Tradera o fick ibland mer än jag själv gett, trots att de var använda minst en säsong. Jag har alltid tyckt att funktion är superviktigt på ytterkläder - både till barn o vuxna. De ska hålla barnet torrt, lagom varmt o vara lätta att röra sig i.

4 gillningar

Vi brukar köpa på Ullared…

Kanske inte den bästa kvaliten men kläderna är billigia, gör sitt jobb samt fungerar att gå i arv mellan barnen.

De verkar ha bytt namn på sina modeller.
Men kolla på deras hemsida, de modeller som har denna söm kallas extended size.
Tror inte det finns på deras galon-ställ.
Vi har faktiskt ett fodrat och ett ofodrat galon.
Köpte det fodrade begagnat för 100kr.

Vill bara lyfta märket gneis som nämns av TS. Grymt nöjd med overaller, skalbyxor, skaljackor, mellanlager, handskar och jeans (jeansen är av märket ossoami men vad jag förstår tillverkas de av gneis).

Har fyndat på marketplace och blocket mestadels. Det enda man ska vara vaksam på är om de torkats för varmt då tejpningen blir styvare av för hög värme, vilket leder till att plaggen skava sönder av tejpen. Så granska ca 0,5 cm på vardera sida om sömmarna på vattentäta plagg.

Angående galon så suger det. Det andas dåligt, och är inte mer vattentätt än bra skalplagg. Begagnade galonplagg har så gott som alltid mögelfläckar på insidan, vilket jag aldrig sett på ett skalplagg.

Mitt tipps är kappahl’s eget märke ”Kaxs” riktigt bra kvalitet. Efter säsongen (typ Feb / Mars) säljer de ut vinteroverall och vinterjackor med 50% rabatt, det är då vi köper till nästa storlek.

4 gillningar

Skaffa barn efter storasyskon och vänner så kan man ärva massor gratis.

Tror knappt vi lagt en spänn på kläder, bara fått arv eller presenter. Eller jo, vi köpte 3 pack strumpor på Lidl förresten, minns inte vad de kostade.

Fattar inte de som köper märkeskläder till ungarna? Totalt bortkastat.

Jag har ett spartips. Glöm alla listor du läser här och var om vad ungar behöver på dagis osv, sitt sedan lugnt i båten så kommer det märkas vad som behövs. Jag har gjort otaliga onödiga köp för att jag trott att mina barn nog behöver softshell, skaljackor, fodrad galon och ofodrad osv. Man märker vad som behövs och går hem och med dagens extrema nätutbud så kan man klicka hem det mesta med någon form av rabatt när det väl behövs. Sedan kan ju barn vara skapligt orimliga och vägra att använda allt utom en speciell favoritjacka och då tar iaf inte mina hänsyn till att föräldrarna inhandlat dyr kvalitet från polarn o pyret. Typ som att storhandla, inte smart alls egentligen. Det bästa är ju att handla när man verkligen behöver det.

Vill dock slå ett slag för fodrad galon. Funkar utmärkt iaf här i Norrland en stor del av året. Det ultimata dagisplagget enligt mig.

Lycka till i djungeln!

2 gillningar

Precis som Baba67 skrev så är Kappahls Kaxsmärke min go to. Vi brukar inte köpa på utförsäljning tills nästa år, men är man med i kundklubben så får man 20% rabatt titt som tätt. Utöver det får man sedan bonus och priserna är ändå helt ok till att börja med. Särskilt bra och prisvärda är deras fodrade regnställ.
Jag kan tänka mig att Lindex har likvärdig kvalitet, men eftersom Kappahls kläder har en passform som passar mig och min dotter bäst så köper jag allt därifrån.

Helst hade jag ju velat köpa begagnat i gott skick, men det tar så mycket tid och energi att hitta ett lämpligt plagg, och det är ju en hel arsenal grejer man ska ha, per barn så det går bara inte.

Oj jag blev helt yr av den trådstarten. Vi har två barn coh jag har inte upplevt det alls lika krångligt som beskrivs. Vi får det mesta via bekanta, funkar bra när barnen är små. Nu när dottern är 9 köps det en del nytt, mest på kampanj eller rea av olika slag. Finns även mycket fint på marketplace om man har tålamod.

Vi lägger ca 500 kr i månaden på kläder till 4 personer. Klär oss alla normalt, inga luffare här inte. Det gäller att vara lite medveten och handla kanske 80% på second hand. När det gäller marketplace vill man köpa av “rätt” personer, det märks ofta på bilderna om det är någon som har vikt och tagit fina bilder, då är ofta kläderna fina.

Till dagis behövs regnöverdrag och regnkläder, det finns det massor av, vad gör det om nån knapp saknas det syr man lätt dit. Är det bara helt och rent så. Köper mycket P&P som min fru säger är av bra kvalitet. Dessa får man vara på hugget kring då de tar slut snabbt om nån lägger upp en overall eller nåt.

En gång hittade jag faktiskt en fin overall vid återvinningscentralen. Tänkte, fan här är nåt skumt, kanske nerkissad eller nåt, men luktade, kollade och kände, såg inget fel på den mer än liiiite sliten vid ena benet och ena stroppen till foten var trasig. Tog hem den fick godkänt av frun att tvätta i 60 grader och vi lagade stroppen. Grabben har haft denna nu i en säsong, funkar perfekt. Fattar inte varför nån bara dumpade den där. Måste säkert kostat 600 spänn som ny.

Vi lägger inte ner mycket tid på att köpa kläder. De allra flesta känner nån som mer än gärna vill bli av med gamla barnkläder, typ strumpor, kalsonger, tshirts, byxor, tröjor. Dessa brukar man få gratis eller gör man nån byteshandel. Vi får en del och skänker en del med. Vart ska annars kläderna ta vägen?

/

Tror seriöst på att bara göra ett inlägg på sin egna facebook och fråga om någon har barnkläder de vill bli av med. Mängden hoarders där ute gällande detta som inte vill slänga lär nappa direkt. Min mamma har sparat säckvis med våra kläder sen vi vår små… (hoppas ni är vänner på facebook)