Hej!
Det finns gott om byxor, t-shirts och tröjor att få tag i begagnat till barn.
Däremot har jag ingen god erfarenhet av att försöka handla exv. vinteroveraller begagnat. Nyligen åkte jag till andra sidan stan bara för att se att overallen som vi var intresserad av och som i annonsen var beskriven som “fint skick” var på väg att falla i bitar… (luvan saknades, fothällorna saknades, bara en av fyra knappar för fothällorna fanns ens kvar, gummiresån i bensluten smulades sönder om man ens rörde vid dem osv. Summa summarum vi hade åkt helt i onödan. Kände mig lite lurad.)
Så hur gör småbarnsföräldrar? och även tonårsföräldrar?
Jag vill gärna köpa begagnat både för att det gynnar min plånbok och miljön.
I andra hand köpa kläder som vi trivs med och passar i det här klimatet. Helst utan att känna mig rånad på kuppen.
Listan vad man borde ha kan göras lång:
Vinteroverall/vinterset med jacka och byxor
Fodrat galonset
Skalkläder
Regnkläder
Ofodrad galon, åtminstone byxor att dra utanpå
(Vissa sjunger skalklädernas lov, andra hävdar att de inte riktigt håller för en dag ute så i så fall måste man ha regnkläder också. Jag vet inte vem som har rätt eller om det är skillnad i kvalitet mellan olika märken?
Ytterligare någon annan hävdar att galon kan man köpa begagnat medans skalkläder slits snabbare och förlorat sin förmåga. Återigen vet jag inte vad som är sant.)
Lättfodrad höst och vårjacka
Vindfleece?
Softshell fleece? (Vet knappt vad de här termerna betyder med de har dykt upp i annonssammanhang.)
Badkläder
UV-kläder
Diverse accessoarer som mössor/luvor/kepsar/hattar som skyddar mot
sol/regn/vind/snö/kyla
Måste man ha extra mössa om jackan/overallen har en kapuschong? Ja det verkar ju så om kapuschongen är så stor att det ska rymmas en skidhjälm därunder.
och vantar/handskar som skyddar mot
regn/kyla/fall från cykeln
och kanske några vanthållare på det?
Plus att lösa grejer är kul att kasta och permanent kan hamna på vift…
(Jag har valt att inte ta upp skor här för där har jag valt att främst satsa på 0 drop shoes, bred tåbox etc (tills den dag ungen protesterar) och det är rätt svårt att hitta den typen av sko begagnat.)
Jag har tillgång till vänkretsen (som främst har betydligt äldre barn) och blocket. Inte f b.
Nu har vi inte ens berört att olika märken har olika storlekar.
Exv Gneis och Isbjörn är kända för att typ vara 1 storlek större än alla andra.
Typ en 74 i Gneis motsvarar en 80 i något annat märke. De tycker att man skall växa in i storleken.
Att vissa har typ dubbelstorlekar i allt (vilket i min erfarenhet med ett litet barn typ aldrig sitter riktigt bra)
Att vissa har 90, 100, 110 etc istället för 86, 92, 98, 104 osv.
Eller att olika barn har olika form. Toddleroveraller (overaller för de minsta) är ofta formade som en tunna. Om man då inte kan justera i midjan hänger allt extramaterial i början av säsongen nere vid fotknölarna på min unge, vilket både är fult och besvärligt vid rörelse så en justerbar midja är ett krav jag har.
-
Så hur gör folk? Det här handlar ju om tusentals kronor varje år bara för ett barn.
Om man inte har generös
mormor/morfar farmor/farfar som ger presenter
eller kusiner eller vänners barn i lämplig ålder att ärva av.
- Vilka märken och modeller är värda sitt pris?
- Vilka märken har reor? När kommer de?
- Vart lönar det sig att vara medlem? Och därmed också bli nerlusad med försäljningsmejl.
- Hur många barn eller säsonger ska ett plagg tåla?
- Hur gör de som säger att de använt samma overall 2 år i rad? Det verkar ju helt omöjligt när barnet växer.
Jag förstår att det kan finnas olika strategier i olika familjer.
A. Exv att alltid köpa nytt av kända märken med bra andrahandsvärde och sedan sälja vidare.
B. Exv att alltid köpa begagnat och acceptera att ibland behöva byta (för att det inte håller en hel ny säsong)
C. Exv att aldrig lägga mer än en 500 för en overall, kläder slits och det får man räkna med, för dem som inte uppfattar att det finns så stor skillnad i kvalitet som det finns i pris.
D. Exv bara köpa nytt på reor. Men då måste man vara rätt om sig och till sig, ha ett hum om ungens storlek om ett halvår och vara beredd på att lägga ut pengarna i förväg / köpa off season.
Med flera strategier?
Ändrar sig strategin om man går från enbart ett barn till att även ha yngre syskon som potentiellt skulle kunna ärva?
-
Finns det några okända prisvärda pålitliga märken?
-
Är det några delar i utrustningsgarderoben som är extra viktiga att satsa på?
-
Ska man satsa på ett märke och modell för en produkt för att alltid veta vad/vilken storlek man ska köpa nästa säsong? (Bytte märke på overall och den nya begagnade var urvuxen i slutet av november på grund av för korta ärmar -oouch!)
Jag har lagt ner alldeles för mycket tid på att googla reviews mm. Nu vill jag hitta en strategi som fungerar så sikt och spara tid.
(Ja jag förmodar att galon är framförallt för små barn. Någon gång upphör väl fascinationen för att hoppa, leka och sätta sig i vattenpölar.)
Jag trodde länge att man skulle klara sig med enbart en vinteroverall (har själv inget minne av galon från när jag var liten, men kanske bara dåligt minne?) men den här vintern har överbevisat mig. Det har verkligen varit en kamp mot leran så fort det varit plusgrader. Bor i Svealand.
Tacksam för fenomenala spartips vad gäller barnkläder!
Jag tror att Jan berömt Caroline i något poddavsnitt gällande detta så kanske kan det bli ett uppslag till poddavsnitt?
PS! Hur mycket ska man lyssna på ett barn som hamnat i en fas där i princip bara en enda färg gäller? Ska man köpa begagnat eller på rea kan man ju inte vara allt för picky vad gäller färgval. Hur länge sitter färgfaser i?
Funderar ändå på att köpa vintertumvantar i den utvalda färgen för jag har en liten möss och vanthatare som gör allt för att ta av dem… Kanske lite roligare att ha på dem om de är i favoritfärgen? Men billigast på rean är naturligtvis att köpa svart.
PS2! Glömde ta upp det här med underhåll på funktionskläder.
Det är trots allt lite enklare att kasta in en nerkissad overall i 40 grader med vanligt flytande tvättmedel. Än att köpa specialtvättmedel (Nikewax någon?) som är dyrt och bara räcker till en handfull tvättar.
Likaså är det enklare med en overall som tål både torktumling och torkskåp än exv tål bara torkskåp.
Hur viktigt är det att följa tillverkarens rekommendationer?
Hur vet man om man köper begagnat om de tidigare ägarna skött plagget enligt tillverkarna?
Är det värt att köpa begagnat och återinpregnera själv?
Mvh Joy