Kolla på 2nd hand-affärer el Loppismarknader där kan det ibland finns overaller el dyl men det gäller att vara tidigt ute (alternativt be 2nd hand-affären påminna Er när det kommit in i lämplig storlek o kvalite. För att butiken ska vilja göra det krävs att Ni blir storkund hos dem)
Kolla in Hyber där man kan hyra ytterkläder för barn månadsvis!
Jag var tidigare aktiv medlem i bytargruppen i Stockholm. Det handlade där inte specifikt om barnkläder för min del men det är en kategori som är möjlig att byta med. Det är generellt ett väldigt bra ställe att få dyra saker till betydligt lägre kostnad än normalt. Dock är det till 100% en bytargrupp. Du förväntas alltså byta mot en biobiljett eller liknande om du inte har ett eget lager med grejer att byta bort. Att erbjuda pengar är tabu. Det finns en hel del relativt välbeställda personer som “slumpar bort” fina saker för mer symboliska bytesvaror (typ 1 paket blöjor, 1 paket kaffe etc.). Dock behöver man vara beredd att med kort varsel åka till Tungelsta, Upplands-Väsby eller Norsborg för att hämta dessa fynd i så fall. Finns grejerna på typ Odenplan brukar de försvinna på någon minut ofta.
En specifik parameter som är viktig när det gäller både att köpa saker begagnat och att använda bytargruppen är dels att ha ett SL-kort dels att själv vara i stan regelbundet. Jag jobbade tidigare på Sveavägen och arrangerade mängder med byten via min arbetsplats. Jag tog med mig kassar med olika innehåll och hade dem under mitt skrivbord på jobbet. När någon skulle hämta en påse ringde de till mig och så gick jag ner till porten och genomförde bytet. Detta var oerhört effektivt just eftersom jag jobbade på en adress dit det var lätt för många att ta sig. Jag satt också där hela dagarna så jag kunde erbjuda stor flexibilitet gällande tider. Idag jobbar jag ute i förorten och där finns inte alls samma förutsättningar.
Jag noterar att andra har samma upplägg som jag och att det då kan vara antingen personen själv, dennes sambo eller kompis som hjälper till med det hela. Då bygger det alltså på att någon har en mycket central arbetsplats och helst sitter framför datorn mycket så att det utan problem går att gå ifrån 5 minuter och byta påsar.
Bytargruppen kan uppfattas som ett “bökigt system” men de potentiella vinsterna är alltså stora. Man behöver lära sig hur det fungerar för att kunna använda systemet på bästa sätt. Det finns så klart stora prylar som man behöver bil för att kunna hämta men det dominerande är grejer som man kan bära själv. Man kan ju också baka in i bytet att bytaren ska komma till dig med möbeln i fråga.
Vi handlar nästan bara Didrikson och Reima numer till vår treåring. Vi har haft andra billigare grejer från stadium och ullared och skillnaden är värt dom några hundra kronorna det handlar om. Dom är ute väldigt mycket oavsett väder och jag vill inte ta kål på det för att dom är blöta och kalla. Det ska vara kul att vara ute, inte ett straff. Didrikson går att sprätta i ärmar och ben så det blir en storlek större och håller längre. Vi har dock outlet för båda dessa märken i närhet.
Personligen ser jag ingen vits med galon till något utom yrkesfiskare. Blir du fuktig under så fortsätter du vara fuktig till du tar av dig kläderna. Även halvdyra skalkläder andas och låter en del av fukten försvinna utan att vara mindre vattentätt. Det gör det dessutom lättare att torka grejerna.
Märkeskläder i bemärkelsen ”synliga loggor” är definitivt bortkastat.
Men att köpa någorlunda kvalitet på skalplagg, vinterskor och kläder där funktionen spelar roll är vettigt.
Har man som jag tre barn så köper man lämpligen nytt och dyrt till första barnet och sen håller plaggen för tre barn…
Eller så köper man skit och så får man köpa tre gånger.
Det funkar inte alltid men är värt ett försök innan barnen själva börjar bry sig om sånt.
Jag upplever ändå att kvalitet på barnkläder är bortkastat. Barnen hinner inte slita ut dem. Säljer man sen så får man bara en bråkdel tillbaka och med massor av “obetalt” jobb. Köpa begagnade märkes är det enda vettiga men som sagt det är jobbigt att köpa begagnat för folk kan inte bete sig. (betala i tid, dyker inte upp på avtalad tid, långsamma på att svara etc)
Det är såklart olika och förändras i åldrarna. En ettåring sliter inte ut en overall men en femåring hinner nöta rätt mycket. Vi har nu barn i yngre tonåren som idrottar varje dag, cyklar i ur och skur och överlag rör sig utomhus flera timmar varje dag. De får bra skalplagg, skor och underställ för att cykla till skolan i tre plusgrader blir våldsamt mycket trevligare då.
Bor man i Göteborg är galon guld värt, skalplagg regnar det igenom.
Tyvärr det som kallas märkers kläder eller skor brukar hålla kvaliteten, speciellt med vinterstövlar och vinter ytterkläder.
Jag har 4 barn och slutade handla i lågpris butiker , för att de var så värdelösa. Barnen leker, hoppa i vattenpölar, kasta sig i snön, är ute i kylan i flera timmar och är inte ett dugg intresserad att kläder ska går sönder eller inte.
Om det är några som bör har kvalitet kläder som håller det är barnen inte vuxna.
Jag har aldrig varit ett fan av att köpa secondhand själv. Tror det är för man måste gå förbi så mycket man inte vill ha innan man hittar något och butikerna alltid känns så ostrukturerade eftersom alla plagg är unika.
Men sen hittade jag Sellpy och nu handlar jag nästan enbart secondhand till mig själv. Att enkelt kunna filtrera och söka sig fram tar bort det där irritationsmomentet jag upplever i butik. Väljer man dessutom att kläderna ska vara i ett bra skick så är dem så också.
Nu har jag som sagt bara handlat vuxenkläder på detta vis men ser inte varför upplevelsen kring barnkläder skulle vara sämre här.
Jag skulle spontant säga att Sellpy är bättre för vuxenkläder än för barnkläder. Anledningen är att ”konkurrensen” mellan köparna om de bra objekten är mycket lägre.
Jag har köpt massor av saker till mig själv med lågt pris som huvudkritium. Jag får in en del ”junk” då, det ska erkännas. Men en stor del är också kläder i utmärkt skick, bättre märken osv. Så länge jag gör mig besväret att returnera ”junket” så är det hela en fantastisk modell rent ekonomiskt.
Det som ska sägas är att jag inte är direkt modeintresserad och att jag normalt använder ”jeans och skjorta” som ”uniform” både på jobbet och hemma. Skulle jag ha mer petiga krav skulle det vara svårare att köpa saker på Sellpy. Det dröjer av naturliga skäl 1-2 år innan olika nya typer av plagg dyker upp som begagnade.
Med barnkläder finns inte samma överskott av fina grejer. Vanliga plagg för yngre barn kostar 10 kr på loppisar. Jag menar nu sådana loppisar där privatpersoner säljer själva, inte butiker. På Sellpy kostar motsvarande plagg 30 kr.
Om vi pratar funktionsplagg, overaller och liknande till barn så har de bästa köpen jag gjort på Sellpy handlat om saker av mindre kända märken. Dessa saker har varit sämre än motsvarande av bättre märken men om vi ser till prisvärdheten har de varit bra. Om jag kan köpa ett plagg i bra skick för kanske 50-100 kr så uppfattar jag det som ett bättre köp av motsvarande plagg från typ Polarn och Pyret för 350-500 kr.
Sett till kvalitet och nypris skulle ett bättre märkesplagg ”logiskt sett” kosta kanske dubbelt så mycket som de enklare plaggen. I praktiken är prisskillnaden betydligt större.
De finaste och mest prisvärda begagnade plaggen jag köpt till barnen har jag så gott som alltid köpt på loppis, inte på Sellpy. På loppis har jag också kunnat välja ut bara de fina plaggen. På Sellpy är det alltid en andel av plaggen som visar sig vara mycket mer slitna än vad jag förväntat mig eller som hade konstig passform. Det går att returnera dem men det är en del pyssel med det.