Utmaning: Köp inga kläder 2024. Vågar du dig på ett köpstopp?

Detta är ingen diskussionstråd utan en utmaning till de som vill vara med och leka. Skriv i tråden om du är på och skriv igen om du fallit i din stoiska kamp under året. Sedan får vi se vilka som är kvar på arenan om ett år. :partying_face:

Presenter, reklamkläder etc är naturligtvis undantagna. Det är inköp det gäller. Skor, kepsar, souvenirtröjor etc är kläder. Försök inte fuska nu! :joy:

18 gillningar

Jag är såklart på! :muscle::grinning::+1:

1 gillning

Är secondhandkläder och underkläder ok att köpa? :see_no_evil:

2 gillningar

Kom på, mina skor är trasiga och måste ersättas. Så det sket sig. :cry:

1 gillning

Underkläder som verkligen behövs för att man inte ska uppfattas som sunktroll eller hippie kan vi väl undanta. Men second hand är definitivt inköp.

6 gillningar

Då går det ju inte. Går för ofta på loppis. :wink:

1 gillning

För egen del absolut!

J-a tur att det inte handlade om sladdar och teknikprylar… phew… :rofl:. Då hade jag gjort en @ac72 redan idag 1 januari.

6 gillningar

Kan man räkna me hela 2023 oxå då?? Köpte inget förra året… Har klart gott om kläder å även nytt som inte är använt sen flera år sen…
Jag kommer å vinna enkelt…:wink::wink::wink:

3 gillningar

Se det som uppvärmning inför tävlingen. Jsg köpte ett storpack strumpor i december. :sweat_smile:

3 gillningar

Hade gärna hängt på men vi ska gifta oss iår. Går det möjligtvis att få undantag för kläder till det?:joy:

2 gillningar

Om jag köper hälften av storpacket och skriver “taxi” i swishen så kan vi (jag) alltid peka på att kvittot är från dec 23. För nya strumpor behöver jag, annars går det inte… :smiley:

Det får ditt samvete avgöra. Men det känns ju som en trevlig anledning att bränna ut sig iaf. :heart:

3 gillningar

Jag önskade å fick massa underkläder å strumpor i höstas till födelsedagspresent… Så då är även jag uppgraderad… :wink:

2 gillningar

Jag kan lätt vara med!!! Har tillräckligt

2 gillningar

Jag hoppar direkt, har aldrig haft och kommer aldrig ha klädshopping som hobby. Jag köper kläder när jag måste och råder er andra att göra detsamma utan kalenderbaserade uppehåll🙂

11 gillningar

2023 köpte jag kläder för 200kr/månad varav hälften var kostymbyxor och tillbehör till en tillställning jag inte direkt kunde hoppa över.

Dessutom har min respektive kommit på att det går att sälja mina kläder så nu försvinner de i rasande fart…

2024 lär jag snarare fylla på om jag inte ska bli nudist lagom till 2025.

1 gillning

Bara en fundering: Varför är det just kläder som man ska ha köpstopp på? Finns ju en massa andra najs-to-have saker också som man inte nödvändigt behöver köpa, som mobiltelefoner, ny köksutrustning, resor, god mat & vin, möbler/inredning, …

11 gillningar

Skit också! :joy: jag har både underkläder, jacka och några nya skor på inköpslistan i år.

Ett av mina nyårslöften är att spendera mer på mig själv i år :joy:

6 gillningar

Jag har tjockat till mig lite för mycket under 2020-2023 för att kunna vara med tror jag.

Jag har haft en stabil tillväxt och slått BMI-index de senaste åren. Just nu funderar jag på att slimma ner min exponering mot den lokala ICA handlaren under det kommande året. Samtidigt vill jag ombalansera och öka min exponering mot storskogen runt huset samt det nyöppnade plågocentret vid mitt kontor.

Får se hur det gått när jag utvärderar 2024 om min tillväxtresa fortsatt eller inte.

24 gillningar

Jag tänker inte ge mig in i detta. Jag hade köpstopp H1 2023 och det slutade med att jag fick kasta en del utslitna kläder osv och köpte nytt mot vintern i högar när jag insåg att köpstoppet infördes EFTER jag inte förnyat garderoben på ett bra tag. Skor, byxor mm när det var helt kört. De flesta skjortorna var blankslitna och de börjar bli för små över axlarna dessutom.

Däremot är jag med på att minska på inköpen i omfattning med 30%.

4 gillningar