Efter önskemål i tråden “Utmaning - köp inga kläder 2024” skapar jag här en ny tråd. Inte lika hard core men förhoppningsvis något som kan bli till en beteendeförändring som är hållbar över tid.
För att leva hållbart inom sin egen klimatbudget uppmanar, och utmanar, Naturskyddsföreningen oss att köpa max 5 nyproduceradeplagg per år och person.
En bonusutmaning är att inte öka mängden kläder totalt.
Hållbar storlek på garderob i ett land med 4 årstider är uträknat till 85 st. Detta blir utmanande för mig, räknade i nyligen och hittar 117 plagg (säkert några till på vinden som jag missat).
Utmaningen jag tänker mig inför 2025 är då att köpa max 5 nyproducerade plagg och inte öka från 117 plagg totalt. Kanske kan få inspiration från någon som jobbar med kapselgarderob?
Behöver inte några sådana där “utmaningar” för att inte överkonsumera. Köper det jag behöver när jag behöver det. Jag vet inte om det en mognadsfråga men det känns som att överkonsumtion är något jag vuxit ifrån.
Alltså T-shirts kommer garanterat ta minst en av mina 5. Har inte många och nyss upptäckt en bra sort… Också svårt att hitta bra begagnat til skillnad från mycket annat.
Du har verkligen förmågan att dissa allt och alla med dina oneliners. Men om du nu ändå kan hålla sig till max fem plagg så kan du väl hänga på istället för att prata om mognad. Det är mognare.
Jag misslyckades helt enkelt med utmaningen att hålla mig ifrån att kommentera alla dessa förfrågningar om utmaningar som ploppar upp överallt hela tiden. Det blev helt enkelt för många. Till slut gick det inte att hålla tillbaka längre.
Jag kan också tycka det är lite kul att utmana mig själv men ser absolut ingen poäng med att det ska göras tillsammans med andra. Det räcker gott och väl att jag bestämmer mig för en viss sak och sedan sköter min tjurskallighet resten utan att någon annan är involverad på något sätt. Just minskad konsumtion är dock inget jag ser något behov av att utmana mig själv i. Det är snarare tvärtom.
Jag hade en period för ett par år sen då jag blev less på alla trasiga strumpor jag ständigt gick runt med så jag köpte typ 40 par och sen dess har jag inte behövt köpa fler. Dessa kommer räcka ett tag till.
Kan ju också vara så att med stigande ålder har man samlat på sig ett och annat i garderoben så man har mer än tillräckligt med plagg för varenda givet tillfälle.