Ja, du . Det är Naturskyddsföreningens definition, inte min. Däremot skriver de “försök gärna att inte låta strump- och underklädeslådan gå över styr det kommande året bara för det”.
Alltså inte fritt fram men behöver något ersättas så räknas det inte in i de 5 plaggen.
Ja, ersätta trasigt lät ju mer rimligt. Men jag kan ju annars se nå’n shoppingtokig handla 25 BH:ar eller 50 par boxershorts för att få utlopp för sin inre shoppingdemon.
När jag räknade 2024s inköp så hade jag en tränings BH, ett par trosor och ett gäng ullstrumpor till fjällvandringen som jag då inte räknade med. Känns som mer rimlig nivå.
Hur kan detta ens vara en utmaning om man är färdigväxt! Har haft samma täckjacka i 20 år för vintern.
När man har kläder som man vet passar förstår jag inte riktigt vitsen med att skaffa nya, sker ju knappast stora tekniska revolutioner som förbättrar kläderna eller skapar ha-begär
Som sagt. Snittsvensken köper 25 nyproducerade plagg per år. Så, ja det kan absolut vara en utmaning. Olika för oss alla, kul för dig om du lyckas utan att fundera på det.
Jag är på denna - klarade inte förra (inga plagg alls) eftersom jag behövde en ny skaljacka då den gamla från sekelskiftet var för trasig och nya vinterskor.
Under 5 bör jag klara - behöver ny kavaj och ett par shorts men det är nog allt
Fråga - räknas kläder man syr själv av tyg som redan finns inköpt som “nya klädesplagg”? Kom hem med en del afrikanska tyger som bör omsättas till kläder under våren/sommaren
Ok. Det stora problemet är att kläder idag är betydligt sämre än för. Jag har fortfarande en t shirt från jc som är över 20 år gammal. Nästan så gott som ny.
Har andra från zalando för kanske snart 2 år sedan. Noppiga som fan.
Ända undantag jag kommer på är dyrare jacka. Typ dunjacka i polyamid. En sådan kan hålla i över 20 år. Vissa läderjackor också. Men vardags kläder är Nästan gjoda för att gå sönder inom några månader
Alltså skapande av det man redan har borde ju inte räknas. Poängen är ju att inte köpa mer nyproducerat tyg 2025 (och inte bunkra upp sista veckorna heller såklart).
Ja, visst är det tråkigt. Tar ett tag att hitta kvalitet som håller över tid. Kan ju dock tänka att alternativt inte behöver vara nytt utan kan vara begagnat istället.
Ang. noppror så har jag skaffat en ullkam för några år sedan. Håller för evigt och mycket effektiv i att få bort noppor.
Att hänga på utmaningen här på RT är inget problem men jag skulle inte göra det för att visa någon ståndpunkt för miljön då det inte är anledningen för mig att köpa lite kläder.
Jag är inte någon som lägger sig i hur andra handlar. Visst, det är dåligt för miljön men jag gör andra saker så ska inte döma andra för deras resursslöseri. Jag flyger gärna businessclass och när man verkligen anstränger sig för att nå sätet framför, och misslyckas, förstår man att det inte kan vara det optimala sättet att resa om man vill värna om miljön.
Köpa lite kläder är som sagt inget problem men jag syndar på andra sätt istället.
Med tanke på min profil och rätt stora garderob bör jag klara detta. Landar nog detta året på 5 plagg totalt. Men då har jag slitit ner vissa skjortor extremt så var tvungen
Behöver en ny vinterjacka då jag skänkte min i våras utan att köpa en ny (whoops) och säkert 1-2 par jeans. Så jag har viss marginal.
(Max 5 nyproducerat under 2025 kommer bli plättlätt för mig eftersom jag i stort sett aldrig köper nytt, jag är stammis på Sellpy Nej, skämt åsido, jag ska försöka hålla 5-gränsen på allt i klädväg)
När det gäller kapselgarderob blev jag inspirerad av bloggen Fru Efficient Badass, hon skrev några bra inlägg som gjorde att jag äntligen fattade galoppen
Nu håller jag på att fixa min egen garderob, jag har typ kommit så långt att jag insett att mina färger är svart och grått och att min stil är byxor (aldrig shorts) stickad tröja och Dr Martens. Mina hatobjekt är vit skjorta (ryser) och färgen röd (hemsk). Det krävs naturligtvis mer jobb än så, men man måste ju börja nånstans…att identifiera vad man trivs i och därför använder är första steget
Hur tänker man här? Att man har kläder man använder hela tiden och tvättar ofta?
Jag har betydligt fler plagg än 85. Vi har kläder så att vi inte behöver tvätta så ofta och alltid fylla maskinerna. På landet ligger det travar med Tshirt med lite fladdriga kragar som används och sedan läggs i korgen med “tvättmaskingsfyllning”. Samma sak med chinos och tjocktröjor med permanenta fläckar. Bara där har mer än hälften av min “ranson” gått åt
Jag har sedan en hel del sällan-användnings-kläder - ett par långklänningar som inte hade varit på sedan före pandemin men så plötsligt var det 3 tillställningar med långt. Likaså klänningar av “fin-sorten” som kommer på ytters sällan men bra att ha när situationen bjuder. Ingår seglar- och skidkläder? I så fall har jag nog inget över till kläder gör jobb och vardag.
Tror jag uppfyllde det här 2024 redan…
Men det innebär att det är dags att förnya t-shirts, kalsipper och strumpor. Så 2025 kommer jag nog lätt att köpa fler än 5.
För oss med flukturerande kroppsstorlek, finns det kläder som inte passar för tillfället. De ligger i “om de passar igen”-högen så att man inte behöver köpa nya kläder om man (mot förmodan) blir smalare igen…