För ett par år sedan testade jag att inte tvätta annat än kalsonger och strumpor fr o m oktober t o m mars. Det sjuka är att det gick utmärkt.
Jag hade sju stora postsäckar fulla med t-shirtar, hoodies, lakan, jeans, handdukar etc som jag sedan vräkte ut på trädäcket, sorterade och tvättade en solig aprilhelg.
Ser dock att skor ingår här och då får jag nog ge upp just den delen. Har inte räknat med skor i mina 117 plagg och har mååånga skor. Satsar full på max fem nyproducerade istället…
Kan inte alla sluta klaga? Vad är det för skolgårdsfasoner att sabla ner ett i grunden bra initiativ med oombedda åsikter om det?
Jag är på! Har alldeles för mycket kläder redan. Bra att underkläder är undantagna dock då mina fotknölar tydligen gnager sönder alla mina strumpor i orimlig fart!
Är nyfiken av mig och kan ju inte riktig släppa vad det raderade inlägget från Noomi kan ha haft för innehåll.
Hursom; jag fattar att detta inte är för alla, för mesigt för vissa eller ointressant för de som inte vill engagera sig på individuell nivå för miljön. HELT ok för er att ignorera denna tråd och tänka vad ni vill om oss som vill ta denna utmaning. Självklart ok för er att framföra era tankar om detta också men nu tror jag att vi har förstått att vissa tycker att vi som antar denna utmaning är svaga individer som behöver en utmaning för att inte överkonsumera. Vi fattar.
Kan vi låta det vara så?
Jag fattar att man har olika förutsättningar, jag tror inte ens själv att detta blir särskilt svårt för mig att uppnå men uppskattar som sagt ett grupptryck i att klara det och en biktvägg att behöva berätta för om jag misslyckas. Det kommer få mig att lyckas (tror jag).
I min situation är det iaf inte självklart att inte konsumera nya kläder regelbundet men då har jag följande epitet: singel, ensamstående småbarnsförälder, storstadsbo, kontorsarbetare, mellanchef och kvinna. Vi lever alla olika liv.
Har ingen aning om vad du skrev så syftar inte på det utan min sammanfattade upplevelse av tidigare inlägg i tråden. Var bara nyfiken på vad du skrivit pga att jag aldrig hann läsa det innan du raderade Sjukt irriterande ju om man är nyfiken
Om någon skriver en tråd om att träna agility med hundar och frågar vem som vill vara med så går ju inte jag in i tråden och skriver saker som; Jag tycker inte om hundar/jag tycker det är onödigt att träna agility med sin hund/varför räcker det inte med att bara promenera med hunden/hundägare har bara köpt sin hund för att ha en kompis eftersom de inte har några riktiga vänner osv osv
Jag är kattmänniska och fattar ju att tråden inte är riktad till mig och ingen hundägare som vill träna agility är minsta intresserad av just min åsikt.
(Bäst att tillägga att om någon hundägare nu retar sig på vad jag skrev så är det bara hittepå, det är inte vad jag tycker på riktigt)
Det blir ofta så när de som kan, vill och kanske även känner sig tvungna att spendera mer, reagerar i en tråd de lika gärna kan ignorera. Bra liknelse f ö.
Det vore kul med lite gissningar kring vad utmaningadeltagarna tror sig behöva köpa under året.
Jag tror inte jag behöver något under året om inget extremt inträffar, typ att jag efter en lyckad natt fastnar på ett fårstängsel och river upp hela ryggen vinterjackan (true story).
Jag har väldigt mycket strumpor och underkläder, har köpt nya träningskläder, nya kängor, nya (nya för mig) tröjor att ha på jobbet… Det är det som slits mest hos mig…
Känns lite fuskigt att vara så välförsedd inför denna utmaning, men jag ser det som att nu blir det ju väldigt tydligt om jag köper något eftersom det då blir en vill-ha-grej. Nu kan jag inte skylla på att jag behöver något, utan måste reflektera mer över mina köp.
Kul, jag är med (om man bortser från vissa nödvändiga bad/underklädersköp). Inte för miljöns skull, utan för att äldre generationers damkläder som man hittar på secondhand har bättre kvalité och är billigare än både Shein och nyproducerade märkeskläder
Jag håller med! Det är en helt annan kvalitet och känsla i äldre plagg!
Mitt bästa köp alla kategorier är en rock i ull och kashmir med sidenfoder som var del av en provkollektion till en flott affär på 60-talet. Köpt på loppis för 200 kr. Kvaliteten är outstanding!
Fick lämna in den hos en skräddare för att få perfekt passform, men det var det värt! Skräddaren var helt lyrisk över rocken han med
Köpte 3 plagg förra året tror jag (2 par jeans och en jacka). Köpt 2 i år (tröja och ett par vantar), med reservation för att jag kan ha glömt bort nåt.
Jag har dock ett jobb där man får arbetskläder och jag har också en acceptans för att gå i fula/slitna kläder, annars hade det blivit svårt.
Det var inte riktat till dig personligen, men jag tycker att det både är tråkigt och drygt att flera personer i tråden kände sig nödgade att uttala sig om hur vi som tyckte sånt här var en bra idé är funtade. Man kan scrolla.