Hur ser er klädpost ut?

Håller på att sammanställa ekonomin för 2023 och fastnade lite på vår klädpost som summeras till 24 762 kr för helåret. I det är inkluderat skor och paraply men inte klocka, halsband etc. Vi är två vuxna utan barn. Vad ligger er klädpost på? Tänker att det kan vara intressant att skanna av verkligheten och inte vad diverse budgetverktyg säger.

Skulle tro under 10k för hela året. Två vuxna och ett småbarn. Barnet ärver det mesta av sina kläder från kusiner eller så handlar vi second hand eller när det är jätterea. Till oss själva har vi egentligen bara köpt varsitt par nya skor samt nån ny jacka på outlet.

4 gillningar

För mig är det ca 2000-2500kr, inklusive skor, de sväljer oftast halva budgeten.

3 gillningar

Om man inte nöjesshoppar kläder bör man räkna över flera år.
Jag har inte summerat men i år blev rätt mycket pengar på kläder pga viktnedgång. Men har flera tidigare år för det i princip varit noll.

24.000 är mycket om det är varje år, men inte så märkligt om det är ett år med skor och vinterkläder t ex.

6 gillningar

Jag har haft mer eller mindre uttalat köpstopp då jag insett att jag har för mycket kläder och skor. Så nej, jag tror inte jag köpt nå’t i år. Kanske strumpor, men jag tror det var innan nyår. :joy:

4 gillningar

Vi hamnar me säkerhet under 2.000 då, kanske till å me under 1.000… Vi båda har lite för mycke kläder sen förut så de som inhandlas är mer underkläder å strumpor…
Vi jobbar inte så behovet att följa modet är inte direkt dags aktuellt…

I princip ingenting. En vinterjacka och ett par nya altra olympus 5 gtx. Arbetskläder på jobbet som firman står för så man nöter inte så mycket kläder hemma. Mest man går i shorts/träningsbyxor och t-shirts. :laughing: Man skulle kunna vara riktigt snål och lite bonnig och gå arbetsvinterjacka och arbetsskor. Men har inte sträckt mig så långt. :rofl:

Ja jag tänkte också på det att flera år hade varit mer rättvisande, men hoppas att många svar ger ett hum :smiley:

1 gillning

13000 kr har jag lagt på kläder i år. Jag köper en del dyrare skjortor och tröjor, kring 800 kr-strecket. Inget superspeciellt men ganska trivsamma kläder. Även byxor, skor och underkläder. Börjar bli dags att fylla på förrådet med “roliga t-shirts”, men blev inget sånt i år.

Har inte kollat så noga, men jag besöker inte klädbutiker så många gånger om året.

Gissningsvis runt 4000 kr om året.

Bär aldrig finkläder. Finns ett par jeans, shorts och t-shirts i bruk.

Haft samma vinterkängor 6 år, håller säkert 4 till. Mössan köpte jag för 9 år sen.

1 gillning

Ointresserad av modets växlingar.
Det betyder när modet föreskriver ex svart eller annat trist eller opraktiskt. köper jag inget dom åren och har knappt något svart förstås.
Hittar jag något jag gillar köper jag ofta mycket på en gång. (Man vet aldrig när det blir modernt igen :wink:) Ex flera par byxor eller skjortor som sen räcker i många år. Hittat affärer som säljer mycket långlivade plagg. Ex Dressman för skjortor. Hållit hundratals tvättar utan att blekas mycket, bli skrynkliga eller tappa knappar.
Över lång tid skulle jag skatta klädkontot till ca 3500:-per år inkl skor.

Januari till och med oktober, 55 000kr på en familj om 5, så ungefär 1100kr/pers i månaden.
Men, det är inte direkt jämnt fördelat, mina egna inköp under de 10 månaderna var ungefär 3000kr.

1 gillning

Som tidigare nämnt är årsbudget för kort tid för kläder. Åtminstone om man är man och inte så bipolär i sin stil.

I år: ett par hundralappar, ej räknat de raketväxande tonåringarna

För några år sen: flera nya dyra plagg (skaljacka, skidbyxor, vinterparkas etc) och skor (vandringskängor mm). Ca 30000:- för helåret.

För femton år sen: fyra kostymer, tio skjortor, flera skor och boots från kvalitetsmärken. Ca 80-90000:-

Däremellan extremt lite. Fördelen med att köpa boots från RM Williams och Lundhags, skaljacka från Norröna och skjortor från Stenströms är att de håller jäkligt länge. Och är snygga, sköna och bra under hela tiden.

3 gillningar

Köper t-shirts som håller i en evighet, av Asket, vilka jag allra oftast använder. Har lite ”finkläder” i garderoben, men de används sällan pga jobbar inom vården.

Underkläder har jag hittat Bread And Boxers kalsong i modal, som också de används utan spår av slitage efter tvätt. Grymt sköna och oslitbara :sweat_smile:

Köper dyra byxor av märkena samsoe samsoe, Filippa K samt Jeans av Nudie (livslång lagning om de går sönder). Kläder som används regelbundet, men pga så pass god kvalitet håller de väldigt länge.

Jackor/rockar/overshirts köps även dessa av god kvalitet: Arket, Filippa K, A Days Marsh.

Skor är väl det enda som slits och byts ut regelbundet.

Försöker hitta den perfekta strumpan- är nu inne på Lannersocks som jag ska ge en chans.

Sammanfattningsvis- klär mig enligt kapselkoncpt, enkla stilrena kläder utan tryck som håller hög kvalitet.

Svårt att avgöra vad garderoben kostat- men köper i princip aldrig kläder.

2 gillningar

För egen del blev det nog runt 2000kr. Sambon och dottern desto mer.

Hemma går jag mest i slitna slappkläder, t-shirt och joggingbyxor. På kontor 2 gånger i veckan så då får det bli jeans och tröja. Så tar rätt många år innan de blivit såpass håliga att jag slänger dem. Jackor kan jag lägga lite mer på då de håller runt 10 år iaf. Skor kanske 1000kr vartannat år, föredrar gympaskor. Står inte ut med “finskor” eller “boots”,andas ju inte överhuvudtaget.

Gissar på runt 5000 för två vuxna. Det mesta är nog för skor.

Inkluderar INTE cykelskor för drygt 2000, räknar inte det som kläder eller skor.

Uppskattningsvis mellan 6-8000:- per/år för egen del. Tycker egentligen inte att jag lägger sådär jättemycket pengar på kläder, men satt i relation till flertalet i tråden så är man ju rena modelejonet tydligen.

Sambon köper nästan uteslutande second hand. (Lite si och så med andelen lyckade köp däremot). Hon köper definitivt fler plagg än mig, men till en klart lägre totalkostnad.

Barnens klädbudget är liten. Förutom att plagg självklart tas över av småsyskon när det blir dags så vimlar det oftast av bättre begagnade kläder i bekantskapskretsen. Bjud på fika eller swisha en symbolisk summa och få tre kassar kläder som tack.

1 gillning

Har inte följt upp kostnaden för kläder, köper när jag behöver nytt och fräscht men gillar inte att shoppa speciellt mycket. Det som kostar en del är sportkläder och skor där jag går igenom 2 par löparskor för 2000kr styck per år. Men ska jag gissa på kläder generellt så kanske det slås ut på 2-3k i månaden på ett år :slight_smile:

Vågar inte säga exakt, men gissar på ca 12 000kr antagligen. Är lite slösig på detta område. Köper dock mkt second hand samt säljer det som inte används frekvent. Kanske skulle sikta på att följa upp nästa år.

Brukar köpa ett gäng sådana här tröjor och kombinera med vit skjorta. Tankar ?