Efter två hela kalenderår utan inköp av kläder så uppmanades jag att starta en för det nya året. Så, häng på om ni vill. Berätta i tråden hur det går, vad som är svårt och hur ni töjer på reglerna.
Ni som bara vill skriva att det är omöjligt, att ni inte vill se ut som luffare eller annat barnsligt trams, ni kan starta en egen tråd. Okej?
Själv tänker jag köra nolltolerans, d v s utan nya underkläder och inte heller köpa begagnat. Vi får se hur det går.
Stort lycka till. Minskad konsumtion är bra ur många perspektiv.
Själv är det döfött för mig, köpte hus 2025 och det är arbetskläder och grejer som måste köpas. Vidare så cyklar jag rätt mycket och det är nya klubbkläder som ska shoppas under våren
Mitt personbästa är 2023, då köpte jag kläder för 438,26 kr, det var ett par skor från Reebok EU var av den roliga prislappen.
Ja, jag har löjliga mängder från när mina favoritunderkläder reades ut för några år sedan. Detta i kombination med att jag roterar hela “lagret” och aldrig torktumlar kläder håller dem i bra skick. Med gissningsvis 60 par eller så behöver jag ju bara tvätta sex gånger om året. På sommaren går det inte ens strumpor alls i vissa perioder.
Det kan jag förstå, men med den insikten du har om varför du handlar och vad så lär det ju inte bli vansinnigt ändå. Det är ju inga “Shein hauls” du pratar om.
Alltså noll köp av nya kläder inför 2026? Jag äger bara 2 par byxor, ett av dem på väg att gå sönder. Även träningskläder är en del av garderoben som kommer behöva uppdateras efter många år. Jag köper aldrig kläder och det kommer ofta som en oberäknad jobbig kostnad när det väl är dags. Istället kommer jag vara proaktiv det här året och köpa det som behövs till träningen… och så jag slipper gå med hål i skrevet på brallorna när den dagen kommer.
Dessutom blir det ju massa köp av bebiskläder, så det skulle vara en jäkla utmaning att klara köpfritt 26!
Jag tänker att man ju kan välja att undanta kläder som inte är till den egna garderoben. Att en ny liten människa inte föds med ett fyllt incheckat bagage vet vi ju. Sedan kan ni ju satsa på att få, ärva, köpa begagnat osv.
Inte omöjligt alls, men jag har agerat efter parametrarna av din utmaning mer eller mindre 2/3 av alla livets år. Blir inte årets utmaning för mig helt enkelt… om något ska jag ”splurga” lite på kläder jag egentligen behöver.
Enligt tidigare regler var det ok med nya underkläder, fem plagg samt second hand? Det har jag en ambition att försöka klara i år, tror jag täckt in det jag behöver i övrigt förutom en ny regnjacka.
Men senaste inköpet av strumpor (Biltemas Merino) visade sig bara hålla strax över ett år, så storpack av annan sort måste köpas.
Fick nåt slags köp-behov nu i dagarna och spanade rean på en del bättre klädsidor, men besinnade mig och klickade hem en bunt från Adlibris istället. Mycket nöjd med mig själv (även fast jag föll dit på beteendet… men summan av lasterna är väl konstant).
Jag tittade i mitt dokument med de senaste årens bokslut i privatekonomin (2020-2025) och jag har t o m glömt att lägga in en post gällande kläder, så även innan dessa utmaningar var igång var uppenbarligen kontot så litet att utgifterna drunknade i bruset.