Här kommer ett provprat och en novemberlek för dig som hade platsat i Sparfällan.
Jag tänker framförallt då vi på senare tid har haft trådar såsom: “Ångest vid konsumtion - sparar 25.000+ kr/mån men jag unnar mig inte två skärmar för 5.000 kr” eller “Sparfällan och konsten att använda sina pengar för ett rikare liv | Ett tankespjärn | #314” och att många i forumet är riktigt duktiga på att spara.
För att göra det enkelt; du platsar om du svarar “JA” på följande frågor:
-
Går du plus i slutet av en genomsnittligt månad?
-
Är du relativt duktig på att spara pengar?
-
Har du en buffert?
-
Är värdet på din totala portfölj mer än 3 - 6 månaders utgifter?
-
Tycker du det är lite ovant att spendera och använda dina pengar på dig själv?
Då tänker jag att en utmaning - should you choose to accept it - är att faktiskt INTE spara denna innevarande månad. Dvs har din automatiska överföring redan gått, hämta hem pengarna igen, men låt för guds skull den automatiska överföringen vara kvar. ![]()
Uppgiften är att använda pengarna som normalt hade gått till sparandet denna månad till något som gör ditt liv rikare istället.
Det kan vara precis vad som helst, men det får liksom inte vara en “normal” utgift såsom “barnens vinterskor” som hade behövt köpas i alla fall. Det handlar inte nödvändigtvis om att ens att det ska vara dyrt, det handlar om att göra något som normalt inte skulle bli gjort.
Andra som har gjort denna uppgift har t.ex.
- bjudit sitt syskon med familj på en utflykt / resa
- bjudit vänner på restaurang och firat
- arrangerat middag hemma
- köpt bubbel och firat
- gått på konsert med vänner
- unnat sig ett par nya hörlurar som annars var “onödigt dyra”
- skänkt till gott ändmål (ukraina, välgörenhet etc)
- etc
Hänger du med på denna novemberutmaning?
- Ja, självklart!
- Ja, men det känns lite ovant
- Nej, är inte i riskzonen för Sparfällan
- Nej, det är en dum uppgift
- Nej, av en annan anledning
- Övrigt, skriv en kommentar
Muskeln som övningen är ute efter att träna är att inte bli en “one-trick-pony” som bara kan spara. Pengar är enligt mig ett dåligt mål. Pengar är en resurs som någon gång i livet faktiskt ska användas till att göra nytta. Risken är annars att bli lite som min mamma som är 70 år och fortfarande sparar och inte ens unnar sig en sushi på ICA, än mindre från en bra sushi-restaurang eftersom det är onödigt.
Dessutom, om @Ivana_Bolmeson som är 70 år, som har längre sparkarriär än många av oss, har sparat från betydligt lägre nivåer till och med kan överväga att göra något annorlunda och använda pengarna till en resa för hela släkten nästa år, då borde väl ändå vi andra i forumet också kunna, eller? ![]()
Gillar du dessutom inte det, så är det helt okej att du fortsätter gasa på i sparandet från nästa månad… Således, är du med? ![]()
Skriv gärna en kommentar vad du avser att göra, be om hjälp om inspirationen tryter eller berätta i efterhand vad du gjorde och vad det gav (även om det inte gav något och var meningslöst).
Ska bli spännande detta. ![]()
PS. Dessutom påminde @weepare att Black Friday inträffar den 24 november, så då kan du dessutom känna att du gör en bra affär på det som du önskar och vara opportunistisk. ![]()