Novemberutmaning: Använd månadens sparade pengar för att göra livet rikare! 👻

Här kommer ett provprat och en novemberlek för dig som hade platsat i Sparfällan.

Jag tänker framförallt då vi på senare tid har haft trådar såsom: “Ångest vid konsumtion - sparar 25.000+ kr/mån men jag unnar mig inte två skärmar för 5.000 kr” eller “Sparfällan och konsten att använda sina pengar för ett rikare liv | Ett tankespjärn | #314” och att många i forumet är riktigt duktiga på att spara.

För att göra det enkelt; du platsar om du svarar “JA” på följande frågor:

1. Går du plus i slutet av en genomsnittligt månad?

2. Är du relativt duktig på att spara pengar?

3. Har du en buffert?

4. Är värdet på din totala portfölj mer än 3 - 6 månaders utgifter?

5. Tycker du det är lite ovant att spendera och använda dina pengar på dig själv?

Då tänker jag att en utmaning - should you choose to accept it - är att faktiskt INTE spara denna innevarande månad. Dvs har din automatiska överföring redan gått, hämta hem pengarna igen, men låt för guds skull den automatiska överföringen vara kvar. :rofl:

Uppgiften är att använda pengarna som normalt hade gått till sparandet denna månad till något som gör ditt liv rikare istället.

Det kan vara precis vad som helst, men det får liksom inte vara en “normal” utgift såsom “barnens vinterskor” som hade behövt köpas i alla fall. Det handlar inte nödvändigtvis om att ens att det ska vara dyrt, det handlar om att göra något som normalt inte skulle bli gjort.

Andra som har gjort denna uppgift har t.ex.

• bjudit sitt syskon med familj på en utflykt / resa
  • bjudit vänner på restaurang och firat
  • arrangerat middag hemma
  • köpt bubbel och firat
  • gått på konsert med vänner
  • unnat sig ett par nya hörlurar som annars var “onödigt dyra”
  • skänkt till gott ändmål (ukraina, välgörenhet etc)
  • etc

Hänger du med på denna novemberutmaning?

• Ja, självklart!
  • Ja, men det känns lite ovant
  • Nej, är inte i riskzonen för Sparfällan
  • Nej, det är en dum uppgift
  • Nej, av en annan anledning
  • Övrigt, skriv en kommentar
0 röster

Muskeln som övningen är ute efter att träna är att inte bli en “one-trick-pony” som bara kan spara. Pengar är enligt mig ett dåligt mål. Pengar är en resurs som någon gång i livet faktiskt ska användas till att göra nytta. Risken är annars att bli lite som min mamma som är 70 år och fortfarande sparar och inte ens unnar sig en sushi på ICA, än mindre från en bra sushi-restaurang eftersom det är onödigt.

Dessutom, om @Ivana_Bolmeson som är 70 år, som har längre sparkarriär än många av oss, har sparat från betydligt lägre nivåer till och med kan överväga att göra något annorlunda och använda pengarna till en resa för hela släkten nästa år, då borde väl ändå vi andra i forumet också kunna, eller? :wink:

Gillar du dessutom inte det, så är det helt okej att du fortsätter gasa på i sparandet från nästa månad… Således, är du med? :slightly_smiling_face:

Skriv gärna en kommentar vad du avser att göra, be om hjälp om inspirationen tryter eller berätta i efterhand vad du gjorde och vad det gav (även om det inte gav något och var meningslöst). :heart:

Ska bli spännande detta. :see_no_evil:

PS. Dessutom påminde @weepare att Black Friday inträffar den 24 november, så då kan du dessutom känna att du gör en bra affär på det som du önskar och vara opportunistisk. :wink:

15 gillningar

Jag sparar inte i Lysa denna månaden, vilket annars är 1/3 av sparandet, för att kunna lägga det på barnens och min resa till Stockholm nu på höstlovet istället :slight_smile: det blir Gröna Lund och Comic Con, och ska försöka hitta lite trevliga restauranger också.

15 gillningar

Det här var läskigt. :ghost:

Men kan hända att ett par vinterstövlar, favorithudkrämen och en lyxig jobblus kan vilja följa med hem denna månaden. Och resten in på ordinarie sparkällor. :stuck_out_tongue_winking_eye::nerd_face:

9 gillningar

Jag är också en sådan som är duktig att lägga pengar på hög men nu i oktober har jag faktiskt köpt samsungs premium soundbar och det lär nog bli en del handlande under black friday. Jag kommer dock fortsätta investera som vanligt men extra utrymmet i budgeten kommer att nog att gå till spenderande istället för extra investering :grin:

Så det blev en övrigt på mig :joy:

4 gillningar

Nähädu, såna här påhitt får du göra i Q1 så man hinner jobba ikapp :sweat_smile:

För 2023 sparar jag 16666/månad, om du lägger in en fuskmånad blir det inte tvåhundratusen och det förstår man ju att det inte går.

I skrivandets stund hör jag @janbolmeson viska ”hur kan du få både och?”

11 gillningar

Haha, nä, det vill man ju inte bidra till.

Ta ut 16.667 från portföljen? Då har du ju sparat 200.000 i år. Du kan ju låtsas att de 16.667 kr var en nedgång som inte kom. Typ som när man inte betalt parkeringsavgiften, kommer ut och inser att man inte fått böter. Då har man ju typ sparat 800 kr. :rofl:

3 gillningar

Asså nej det klarar jag inte. Så långt kvar till mål att pauser inte tolereras. :see_no_evil:

1 gillning

Hurra, jag bygger planerad buffert just nu, så jag slipper svara ja. :sweat_smile:

4 gillningar

En annan gång, svenska småbolag är så billiga nu att spendera pengarna skulle bli dubbelt så dyrt. :slight_smile:

4 gillningar

Bra utmaning! Som tur för mig så hittade jag en partner för 20 år sen som är en slösa vilket har blivit en bra balans mot min spara-personlighet. När jag bokar hostels fulla av bed bugs eller tänker att en lunch med kall korv från Ica blir bra så räddar han situationen. Med det sagt så ligger ändå snålheten där och stör och en utmaning kan hjälpa! Ska fundera och läsa era tips.

6 gillningar

Sober October följt av Spender November. Kan funka, det är ju Black Friday också. :ghost::jack_o_lantern:

3 gillningar

Vi flyttar i november så kommer lösa sig av sig själv :grimacing:
Flytt, städning, renovering, diskmaskin, okänt antal vändor till Hornbach och Ikea…
Brände ungefär 2/3 av våra sparpengar på handpenningen också och mer än dubblar boendekostnaden så nästa år behöver jag öva på att spara igen

5 gillningar

Jag kan inte göra den för jag inser att jag inte har koll på exakt hur mkt jag månadssparar, som egenföretagare tar jag ut min lön samt utdelning varje år i Jan o sen pytsar jag in det på lysa, ingen annan företagare som gör så?:thinking:

Jag räknar mest på hur mkt jag kommer behöva under året till utgifter o placerar de pengarna (iaf i år när sparkonton var rätt okej) på olika tidzoner i sparkonton, sen får man ändå av olika anledningar kanske in lite mer pengar under året som sätts in ex om man räknat fel på lön enl 3:12 regler så justeras ju det osv.

Men allt som oftast räknar jag fel på hur mkt pengar jag behöver både för att jag impulsköpet saker, köpte lägenhet i fjällen ex i år å då spräcker jag ju budgeten o sen har jag väldigt små barn o snart 4 st o de är ju inte alltid så lätt för nyblivna föräldrar å veta vad det kostar m familj​:sweat_smile: så får ibland backa o göra om eller försöka skrapa ihop mer pengar på olika sätt :sweat_smile:

Så allt är lite rörigt tycker jag. För jag har även små månadsspar på auto som inte alltid går igenom då saldot kan råka ligga lågt just då o så barnspar o syskonbarnspar osv. Vore bra om lysa hade en funktion som summerade alla insättningar för 1 år exempelvis, men det finns kanske?:thinking:

Men man skulle kanske kunna unna familjen nåt lyxigt denna månad det är jag dålig på att göra o black friday kommer bli en hel del inköp på nya bilbarnstolar osv🥵

1 gillning

Utmaning antagen. Jag är själv i brytpunkten att börja använda mitt kapital samt även gå i full pension till våren. En tanke jag vallat fram och tillbaks i huvudet under sommaren, är att investera i Alloxnät och näta in tomten så jag slipper mata rådjuren… Mantrat just nu är Make It Happen! Iom inflationsläget är det ju vettigt att ta lite kostnader nu istf att vänta, om man ändå planerar att genomföra det.

1 gillning

Haha fast det där räknas inte om du fick bonusprodukten och säljer den för mer än kostnaden för soundbaren (galen deal, inte alls bitter att jag missade den). :joy:

Vi flyttar denna månad och behöver gör en del inköp på Bf, så det får väl bli en kompromiss där vi köper vad vi vill ha och inte den bästa dealen för att delta i denna utmaning.

1 gillning

Jag har redan gjort ett köp utöver det vanliga den här månaden, men tog det från vardagskontot istället för att minska sparandet, så det kanske inte räknas…

Haha, när man själv invänder … så nej! :joy:

1 gillning

Helt rätt! Blir till att hyra den där stugan för en långhelg med återhämtning i skogen under november!

5 gillningar

Hahah tror inte att bonusprodukten går för mer än soundbaren även om jag inte är säker på om jag ska sälja den. Men en mycket bra deal :grin:

4 gillningar