Så var det många av er som gick plus. Därmed kommer här en utmaning och en tes. Jag tror inte att du har som mål att ha som mest pengar när du dör, eller vara rikast på kyrkogården. Jag tror dessutom på att pengar är ett verktyg som ska användas för att göra livet rikare. Således.
Här kommer min utmaning, should you choose to accept it.
Ta ut en del av din vinst och använd dem på ett sätt som gör ditt liv rikare.
Lite beroende på hur stor din summa är i absoluta kronor så kan du även komplettera med att skippa månadssparandet nu i januari. Men det ska gärna kännas lite i magen i protest eller att du inte vet vad de ska användas till. Det kan vara att köpa dig tid, en upplevelse, bjud någon på något etc. Det viktigaste är att du skapar ett minne och att du kopplar minnet till att det har finansierats av ditt sparande.
Således. Är du på att göra något i verkligheten för vinsten?
Ja
Nej
Övrigt, skriv en kommentar
0röster
Hett tips från coachen. Vanligaste svaret kommer bli “Nej!” för att folk ska bli rikast på kyrkogården. Men det kommer man ju aldrig erkänna utan det kommer att komma mängder av olika rationaliseringar.
Svarade nej, med över 20% av årsutgifterna 2023 lagda på resor och upplevelser känns det som att vi inte har några problem att använda pengar till sådant.
Men, om pengarna kom från inkomst, avkastning eller minskat sparande är ju bara mental bokföring, så i praktiken svarar jag ja.
Bra utmaning men det får tyvärr bli ett nej för mig. Trodde inte att det skulle ta emot så mycket som det gör, rent emotionellt
Kan dock tänka mig att fira med lite glass
Game on! Januari är naturligt en ”dyr månad” för mig då jag betalar av alla försäkringar, CSN och andra klumpbetalningar inför kommande året då jag inte gillar att periodisera dom kostnaderna så de ligger och skvalpar (dra av plåstret direkt-mentalitet ).
Har dock en plan på lite vardagslyx med nära vänner i snar framtid som jag kommer att investera som alternativ till finansiell investering. Men detta kommer att ske i tillägg till min målsparande för månaden. Inte istället för.
Det ironiska är att de som är mest benägna att följa denna typ av uppmaningar är de som redan har lätt för att unna sig och slösa och förmodligen har lite mindre pengar p.g.a. det.
Jag förstår att det förmodligen riktar sig till snåljåpar med mycket pengar på kontot men det kan lika gärna vara en nybörjare som sparar en hundring i månaden som läser det och tar till sig av det.
Förmodligen mer sannolikt gissar jag.
Sälja och använda vinsten kommer jag inte att göra, möjligen spendera mer av lönen och månadsspara mindre, alt. minska cash-högen.
Jag svarar nej av den enkla anledningen att jag inte vet vad jag skulle lägga pengarna på… Vår vardag tuffar på ett sätt som jag är lycklig i. Jag ser inte hur vidare konsumtion skulle bringa mer lycka. Sedan har vi inte så stort sparande på månadsbasis just nu heller utan det sker mer klumpvis.
Jag tar ut en del av vinsten för att köpa flygbiljett så min flickvän kan komma hit, på sikt blir det ändå billigare då vi ska göra iordning en av mina lägenheter och köra ”house hacking” och det är lättare att renovera om man är två som hjälps åt👍
Jag är på, men inte än. Jag unnar mig mycket i vardagen men mina placerade pengar ska gå till tidig pension eller medel för att försörja mig om jag vill ta tjänstledigt.
Jupp, gillar god mat och dryck och på en nivå som är rätt dyrt så d ä nog mer än 20% som går till det. Har inte räknat efter. Resor kommer öka 2024, måste iväg långt bort o träffa vänner där och umgås! Ska bli kul, det kommer kosta. Det kommer “drabba” sparkvoten i år.
Sen det där med arv… mitt problem idag är att jag inte vet vem jag skulle vilja fick ett stort arv efter mig/oss. Så jag gillar Die With Zero idén men det kommer med rätt stor sannolikhet bli hyfsade värden kvar ändå till sist (bostad i Sthlm…)