God eftermiddag,
Då var det dags igen – ytterligare ett år har passerat sedan förra uppdateringen och det börjar nästan bli lite av en tradition det här 
Precis som tidigare ser jag dessa inlägg lite som en ekonomisk årsbok för familjen. Dels för att sätta tankar, planer och mål på pränt, men kanske framför allt för att kunna gå tillbaka ett eller ett par år senare och se hur verkligheten faktiskt blev. Det är ganska roligt att läsa gamla inlägg och konstatera att vissa planer blev precis som man tänkt sig, medan andra ändrades längs vägen.
Sedan förra uppdateringen har det hänt en hel del.
Vi är fortsatt kvar hos Avanza Private Banking och bolånet uppgår idag till cirka 3,1 MSEK. Räntan ligger för närvarande på 2,25 %, vilket vi är väldigt nöjda med.
Bostaden ger oss samtidigt möjlighet att låna upp till cirka 4 175 000 kr innan vi når 50 % belåningsgrad. Det innebär att vi i dagsläget har ett ganska rejält flexutrymme som vi kan använda vid behov, samtidigt som ambitionen fortsatt är att aldrig låta belåningsgraden på huset överstiga 50 %.
På investeringssidan har utvecklingen gått betydligt snabbare än vad jag vågade hoppas på i förra årets inlägg. Då låg portföljvärdet på 3 MSEK och målet var 4,5 MSEK till 40-årsdagen. Idag ser situationen istället ut så här:
Portföljvärde: 6 100 000 kr
Värdepapperskredit: 550 000 kr
Totalt investerat på ISK: 6 650 000 kr
Månadsinvestering: 25 000 kr
Sikte 1 augusti 2027: 7 500 000 kr
Sikte 1 augusti 2028: 8 500 000 kr
Det känns nästan lite surrealistiskt att skriva siffrorna när jag jämför med förra årets uppdatering. Samtidigt försöker jag att inte lägga alltför stor vikt vid enskilda portföljvärden eftersom marknaden naturligtvis kan ändra förutsättningarna ganska snabbt. Planen framåt är viktigare än exakt var vi råkar befinna oss en viss dag.
En ganska stor förändring är att vi nu har börjat dra ned på månadssparandet. Tidigare investerade vi omkring 35 000 kr per månad, medan vi nu har landat på 25 000 kr.
Det här är egentligen ett medvetet steg mot det jag skrev om redan förra året – att successivt börja använda en större del av vår disponibla inkomst istället för att maximera fondsparandet i all evighet.
Vi frigör därför 12 500 kr varje månad som oavkortat går till renoveringar och upprustning av huset. Ambitionen är att lägga ungefär 350 000 kr per år på huset under de kommande åren. Tanken är ungefär 150 000 kr eget kapital per år och resterande cirka 200 000 kr genom att successivt höja bolånet.
Efter många funderingar har vi nämligen valt att inte downsiza boendet. Istället gör vi egentligen tvärtom – vi bor kvar och satsar på att rusta upp huset ordentligt och få det precis som vi vill ha det. Topp notch helt enkelt 
Samtidigt ser vi huset som ytterligare en ekonomisk tillgång som kan användas som hävstång i vår långsiktiga strategi. Så länge bostadens värde tillåter det är tanken att kunna frigöra kapital genom bolånet och använda det på ett genomtänkt sätt, men med den tydliga begränsningen att belåningsgraden aldrig ska överstiga 50 %.
Vi har också blivit bättre på att faktiskt avsätta pengar till sådant som ska konsumeras – något jag historiskt haft betydligt svårare för än att spara 
Varje månad sätter vi därför numera av 8 000 kr till resor och 4 000 kr till nöje och fritid. Pengarna är helt enkelt till för att användas.
Det känns som en ganska naturlig utveckling av vår ekonomi. Under många år har fokus varit väldigt tydligt: bygga kapital, investera så mycket som möjligt och låta tiden göra jobbet. Nu när kapitalet har blivit större behöver vi inte längre pressa upp sparkvoten till varje pris.
Vi fortsätter investera 25 000 kr i månaden, vilket fortfarande är ett rejält sparande, men samtidigt använder vi en större del av våra inkomster till huset, resor, nöjen och sådant som faktiskt höjer livskvaliteten här och nu.
På något sätt känns det som att vi börjar hitta en bättre balans mellan att bygga framtida ekonomisk frihet och att faktiskt använda pengarna längs vägen.
Den långsiktiga ambitionen är fortfarande densamma: låta investeringarna växa och arbeta för oss. Skillnaden är kanske att vi inte längre ser maximerat månadssparande som det enda sättet att komma dit.
Nu blir det istället en kombination av fondsparande, bostad, kontrollerad belåning och – inte minst – att faktiskt unna oss lite mer under resans gång 
Som vanligt får ni mer än gärna komma med funderingar, invändningar eller kloka inspel. Det är alltid roligt att läsa hur andra resonerar kring balansen mellan investeringar, belåning, boende och konsumtion.
Om inte annat så ses vi väl här igen om ett år och ser hur väl även den här planen höll