Skänker minst 1% av mina inkomster innan skatt till behövande. Skänker större belopp från sparandet till barnen vid bostadsköp.
Investerade i hus och bil 2023, så det får räcka.
Hmm… jag upplever att jag kanske är konstig här (men så tolkar man ju inte det, utan man tänker att ni andra har fel. ![]()
) men när ni skriver:
Jag vill inte göra utmaninge för jag har köpt X, Y och Z
Så upplever jag att:
-
X, Y och Z hade ni gjort / köpt även om börsen inte gick bra, eller hur?
-
Poängen här är att det ska vara 1) något som gör livet rikare utöver det vanliga och 2) göra kopplingen - framförallt för andra - t.ex. barnen, partner etc. att det här är avkastning från pengarna. Det här är något vi gör för att vi har låtit våra pengar jobba.
Det gör en känslomässig koppling både för dig och de andra, skapar en positiv känsla kring pengar, avkastning och något roligt. Jag påstår ju att det är långt mycket mer värt än att:
Om jag låter pengarna vara i portföljen så kommer de om 10 år dubblas och om 20 år femdubblas.
För ja, sannolikheten är att du kommer vara som rikast när du dör, vad är det roliga med det?
Said and done!
Tog ut en rejäl hacka och donerade till hjältarna i Ukraina, som i kylan försvarar vår frihet varje dag och natt. Förslag på organisationer finns här:
Underbar uppmaning, jag swishar också en slant nu!
På ämnet så tar jag ut en del från vinsten för att betala en resa till sommaren. Känner att jag och familjen behöver komma bort från all stress osv en stund.
Detta var knepigt.
Att sälja tar emot.
Speciellt sedan jag antagit opill-utmaningen 2024.
Men. Med tanke på familje/vänner-temat jag har för året kommer jag att använda (en del av) aktieutdelningen för någon gemensam aktivitet med vännerna. Lutar åt hotellnatt med vinterbad och fin-middag
Mvh Kroken
Räknas det om man inte tar ut, men sparar mindre månatligen är jag med på utmaningen.
Tror också det kan bero på om man är i stay rich eller get rich fasen ![]()
Nä, mitt pensionssparande är helt enkelt inte till för konsumtion innan pension.
Jag orkade inte klicka på ännu en nyårsutmaning tills nu och jag tycker ändå den här var bäst hittills. Ska fundera på det. Det här var verkligen något av en tankeställare som kräver bearbetning.
Har ett seperat sparande där varje vinst ska användas. Dvs att insättning ska producera ihop med månadsparandet mer vinst att spendera. På mellandagarna bleve det ny kyl/frys och ugn. Gjort livet rikare med mat ![]()
Om man som mig redan ligger på en rimlig sparkvot på 10% så bör pengarna jobba på. Lever redan upp 90% av min lön efter skatt ![]()
Låt mig spekulera, orsaken till att majoriteten svarat nej är att de flesta inte har över 5 miljoner och fick 50% avkastning förra året även om de syns mest. Många här inne ligger nog ganska rätt utifrån deras sparmål.
Sen är det ju bra om man haft någon positiv avkastning att ta ut också
![]()
Svarat nej till utmaningen -
Jag tänker att jag skulle ha för mycket investerat om jag inte kan unna mig/oss något utan att använda just plus från investeringar.
Slösat? Absolut, körde dubbla korvskivor på mackan en frukost. (Funderar nu på att kompensera med högre månadssparande denna månad)
![]()
Ja, och vi kommer att göra.
Om avkastningen från investeringarna kan täcka dessa delar, så är det en skön känsla dock.
Men, om man redan använder en stor mängd pengar för att berika livet, kommer inte ett ytterligare uttag göra livet rikare. Kanske snarare tvärtom. Hur mycket pengar som ligger på hög när man själv ligger under en hög jord behöver inte ha någon korrelation med hur väl pengarna används för att berika livet.
Redan inräknat men jag har tagit 8 månader ledigt med sonen och börspengarna hjälper till att finansiera delar av ledigheten.
Skulle ha gjort det oavsett hur börsen gick, men nu så kan jag ta en del av vinsten och använda upp mindre av sparkontot.
Igår tänkte att jag kunde vara med på utmaningen så jag var nära på att svara JAAAA sen gick min bil sönder och den är ganska gammal så allt lutar åt att det blir bilinköp istället. Vill inte ta lån så kommer ta pengarna från bufferten och kommer unna mig att fortsätta vara skuldfri ![]()
Jag svarar “jag ska försöka…”. Jag skulle vilja kunna lägga mer pengar på roligheter nu. Det är svårt för mig att “slösa” med mina pengar. Jag har börjat spara ordentligt för ca 5 år sedan och är nu 53 år. Så glad för varje krona som kan ge ett lite bättre liv efter pensionen/någongång längre fram. En ekonomiskt otrygg uppväxt spelar säkert in. Men det svider i mig varje gång jag tar ut av sparpengarna.
Jag har fortfarande enskilda aktier i tre bolag och de senaste två åren har jag tagit utdelningen från dessa för att ta ledigt från jobbet hela sommaren för att gå kurser istället. Tänker göra likadant i sommar.
Sitt still i båten!!!