Dags för bonusar

Jag är lite nyfiken på hur ni spenderar eran bonus (om ni har sådant på jobbet)

Sparar ni allt, investerar allt, spenderar allt på renovering eller något lyxköp, eller gör ni lite av varje?

Jag själv brukar investera rubbet.

I nuläget står jag inför bilköp och kommer då lägga en del av bonusen mot det men i vanliga fall går det rakt in på börsen :grin::+1:

Kul! Någon rolig bil eller en nödvändig bil?
Eller kanske bägge och :smile:

Nödvändig pga växande familj och hybrid/elbil pga klimatångest :wink:. Använder inte bonuspengar bara för att jag har extra. Sparar det mesta men är det något på gång som exempelvis bilköp eller renovering så kan jag så klar använda den till sådant!

1 gillning

Automatisk placering i global indexfond, finns det alternativ? :wink:

1 gillning

Ser bonusar som en del av den totala “ordinarie” intjäningen så det försvinner bara ut i ett stort svart hål av utgifter, köpte ny bil 2024, reser osv osv

1 gillning

Investeras, som övrigt överskott.

3 gillningar

Ska köpa traktor eller fyrhjuling, inte landat i vilket än, årets bonus blir en bit på vägen till det :slight_smile:

1 gillning

Anställd i statligt bolag, så jag kommer unna mig en Kexchoklad när bonusen dimper ner :roll_eyes:

11 gillningar

Det svaret var jag inte beredd på. Men kul!
Hoppas det blir något trevligt oavsett vad du bestämmer dig för :grinning:

1 gillning

Vissa ska då lyxa rejält :wink:

Det är alternativen jag är nyfiken på :wink:

Jag kommer väl leva ganska exakt som annars även efter en bonus.

1 gillning

Tittar på lönebeskedet, känner mig först glad och stolt i några sekunder.
Tittar lite längre ner och ser att bara smulor blev kvar till mig, resten tar staten hand om.

Men smulorna går in i sparande och just i år behöver även buffert fyllas på.

/W

7 gillningar

Dras det högre skatt så får du ju tillbaka pengarna sen vid deklarationen

Jag ska köpa en skokartong, en näve grus och en trasig flaska till min sjö. :wink:

1 gillning

Nästa år, ska vi fixa bonusar till varandra? :rofl:

1 gillning

Planen är löneväxling för att inte gå över taket på itp1. Blir rätt bra utväxling om jag lyckas med det.

En mindre summa går till investeringar.
Vi har en hel del som ska göras hemma i år så som göra i ordning sovrummet, ny säng, förråd och uterum :money_with_wings:

Får bonus nu på marslönen. En stor del går in på börsen och resten får sitta på kontot en stund.

Kan inte du ta ut valfri bonus? Bonus för ett bra år? själv är bäste dräng