Får inte bonusar, men skulle jag få det skulle de pengarna inte lukta annorlunda än andra inkomster.
Nej man skulle kunna tro eller hoppas det. Men skatten på 100kr blir 54kr marginalskatt +32kr arbetsgivaravgifter/sociala avgifter. 54+32=86
86kr skatt på 100kr lön.
Men frågan var vad vi gör med pengarna. Jag ska inte kapa tråden med åsikter om skatten. Jag sparar slantarna!
/W
hur vanligt är bonusar i svenska bolag och hur stora brukar dom vara?
Gissar att det är väldigt olika. Jobbade på ett svenskt större konsultbolag en kort tid och där var det 1-2 månadslöner extra om det var bra. Nu jobbar jag på ett amerikanskägt bolag med fabrik i Sverige och här är grundbonusen en procent av lönen, i mitt fall 15% av årslönen sen varierar utbetalningen beroende på individuell prestation 0-150% och 0-200% för bolagets prestation. Så maximalt kan det bli en del.
Tänkte skriva något liknande - jobbar på myndighet och får bonus i form av en semla på fettisdagen ![]()
Ja, men om man inte kommer upp i nivån för statlig inkomstskatt det året så får man tillbaka en stor del av den skatt som drogs på bonusen den där månaden.
Är det inte det som folk kallar julklappar? ![]()
Det är ju en tanke, men överuttag ett år höjer ju risken för att FIRE-planen inte håller.
Det är en kall och grym värld vi lever i. ![]()
Nja. Tror inte marsbonusar räknas som Julklappar. Om man inte bor i Venezuela och Julen flyttas igen? ![]()
Vi kan få upp till 6% av årslönen (ser ut att bli 4% denna gången).
Sen finns det separat vinstdelning också som kan ge ca 10.000 till.
Hej,
Som mellanchef i Sverige inom privat sektor får man ofta bonusar som motsvara 5-30% av årslönen beroende på hur det gått för företaget, och/eller individuell prestation. Högre chefer och enstaka kanonår för andra kan bonusen överstiga 50%.
Själv går jag precis runt på månadslönen (månadssparar inte), så bonusen används till lyxkonsumption, fa resor, husrenovering, biluppgradering etc. Däremot går alla utbetalningar från företagets optionsprogram till sparandet. Lite mental bokföring, men funkar bra för mig.
Med vänlig hälsning,
F
Mitt bonus mål är 30% av grundlön, sedan finns det företags och individuell prestation. Funderar på köpa någon lyxvara denna gång - blir ca 600k efter skatt denna gång.
…och inom min verksamhet får vi köpa semlorna själva #fouryorkshiremenvarning ![]()
Men! Än så länge får vi faktiskt fri tillgång till kaffe. Ge det något år eller två till så ska vi nog lyckas effektivisera bort det med!
Allt över hushållsbudgeten går till sparande numera, bonus övertid etc. Förut har vi varit lite mera flexibla med extra pengarna men målet är FIRE… (Från början var det bara jag och frun som FIRE var tänkt till, men efter “motivations kris” över sparandet uppdaterade vi målet till att inkludera våra två barn också så målet är att vi ska nå målet för hela familjen…)
Kanske Ahlgrens? ![]()
Utfallet av bonusen blev lägre än önskat/väntat. Det blev några tusenlappar och jag har tidigare begärt att få summan löneväxlad då jag ligger just på brytgränsen. Får se om ekonomiavdelningen lyckas med mitt önskemål.
Men oavsett blir allt investerat antingen i tjänstepension eller på ISK.
Hur ser planen ut för barnen? Möjliggöra pension dagen efter studenten?
skämt åsido genuint nyfiken ![]()
Jag ska köpa mat, allt är så dyrt pga era bonusar ![]()
Planen är att de (vi har två) i princip ska kunna gå i pension efter examen men vi tänker det är bra att de utbildar sig och så vidare… Så förmodligen delar vi ut i omgångar efter uppnådd mål så dom hinner mogna lite innan dom får hela ansvaret själva att förvalta pengarna…
Barnen är 4 och 6 år idag så gott om tid… Pluss att vi fick upp motivation att spara igen (Innan var i i princip i mål med vårat eget mål och kunde bara vänta på att tiden skulle göra sitt vilket var omotiverade och vi ville inte riskera att vänja oss med högre levnadsstandard… Så blev bra med nytt sparmål)
Vilka typer av företag har bonusar egentligen? Aldrig varit med om det. Värt att fundera på att hitta bolag som arbetar mer med sånt eller? Låter ju galet najs att få bonus ![]()
Det är inte fördelaktigt att få bonus. Den totala monetära kompensationen för ens arbete är förstås viktig, men vid en viss total kompensation så vill man som anställd att så mycket av den som möjligt ska vara fast lön och så lite av den som möjligt bonus.
Det är företaget som vill kunna använda kompensationen som incitament och därför inför bonusar istället för att höja den fasta lönen.
Inom exempelvis finans och IT är bonus kutym. Jag har haft bonusprogram på alla mina fasta jobb, men hade förstås hellre haft en högre fast lön.