Dags för bonusar

Jo det är klart. När jag läser här ser jag framför mig att folk har en hög grundlön + feta bonusar. Då blir man ju nyfiken och girig :smiling_imp:🕵🏻‍♂

Tidigare har jag sparat och investerat kanske 75%. Ett år köpte jag klockor för 500 lök.

Numera är jag småbarnsfar så 200k kommer jag investera, sedan blir det 100k till dotterns aktiedepå och 100k till sonens aktiedepå.

Resten hamnar på lönekontot (om det blir så mycket över, kanske blir 150k i år om jag räknat rätt).

1 gillning

Bra bonus!

Kan egentligen köpa nästan allt jag är intresserad av en vanlig månad eftersom att jag har låga kostnader men får bonus denna månad och har unnat mig en Radiacode 102, vin, nya skor (mina gamla är helt trasiga). Resten går in i fonder.

I år blev resultatet sämre och så också bonusen, normalt blir det bara rakt in på lysa men i år blir det en lång semester med farsgubben, han börjar bli lite till åren så man få passa på

2 gillningar

Har ett separat ISK konto som heter bonus, tanken är att se hur mycket bonus kan bli på sikt med ränta på ränta. Bonus är ju just bonus, vanligt leverne, och det vanliga sparandet får finansieras med lön. Bonus med ränta på ränta över tid, i år blev det 19 tkr innan skatt, men sätter av bruttobeloppet. Funderar ibland på att göra samma sak med skatteåterbäringen, för att verkligen se skillnaden i de små besluten att inte blanda in den vanliga lönen med ”extra” pengarna

1 gillning

Bonusen tänker jag en använda till en livförsäkring som i att köpa nya sommardäck till bilen.

3 gillningar

Kul med så många olika svar!
Intressant med hur olika ni alla agerar.

I slutet av 2024 såg det ut som vi skulle få maxbonus, 3månadslöner. Nu är jag mer osäker om det verkligen blev slutresultatet för 2024.

Vad jag kommer göra med bonusen som jag får; sätta på sparkonto o efter årsskiftet 25/26 sätta in så mycket som möjligt på mina barns ISK så de kommer upp till 300.000 per barn (skattefri nivå).

Det är lite konstigt att de som får bonus är egentligen de som behöver det minst för sitt uppehälle. Ju högre upp i hierarkin desto högre bonusar i procent o i pengar.

På en del börsnoterade företag jag varit på så kan höjdarna få bonus som % av lönen samt som rabatterade aktieköp tack vare att deras enhet/bolag presterar bra.

Skanska VD Johan Karlström 2008-2017, fick ut ca 1 miljard på 10år enl Aftonbladet mha lön, bonusar (bl a förmåmnliga aktieköp), och pension mm

2 gillningar