Kommer att få en bonus på 1.500.000 kr i mars | Hur skulle ni investera för tillväxt?

Min arbetsgivare kommer kasta 1.5mnkr på mig i mars månad.
Om ca 2år tänkte jag köpa nåt kul för pengarna.
Hur skulle ni investerat dessa för maximal tillväxt?

Kanske 1mnkr sparkonto 4% och 500.000 nån cool fond?

1 gillning

Skulle investerat på samma sätt som om det vore 1500 kronor. Det innefattar dock inte varken sparkonton eller “coola” fonder.

4 gillningar

50.000 trisslotter? :face_with_hand_over_mouth:

Jag har aldrig köpt en trisslott i hela mitt liv och tänker heller aldrig göra det fortsättningsvis

1 gillning

Om tanken är att allt ska spenderas om 2 år så hade jag difinitivt nöjt mig med sparkonto. Möjligtvis binda på 2 år om räntan är bättre.

Skulle kanske dela upp det på två olika konton med tanke på insättningsgarantin.

5 gillningar

Tack för svar, hr varit inne på samma linje då sparräntan är hög nu.
Gissar det är så du tänker också?

Nej jag baserar det inte på att sparräntan är hög just nu.

Jag baserar det på att sparhorisonten är så kort att aktier och fonder är helt uteslutet pga för hög risk, eftersom man får räkna med att dessa produkter kan minska med 50-60% på kort tid. Tråkigt om 1,5 miljoner plötsligt bara blev 750kkr.

12 gillningar

Speciellt om arbetsgivare ångrar sig och vill ha 1,5 milj tillbaks efter 2 år! :joy::joy::joy:

Nejdå, det kommer inte hända som tur är. Men vore så fallet hade det varit surt :grimacing:

Välkommen till forumet @PerLan44 och grattis till ett fint tillskott till privatekonomin. :slightly_smiling_face:

Detta skulle jag nog avrått från, tyvärr. :see_no_evil:

Om du verkligen vill göra det, då gäller ju sparkonto med insättningsgaranti.

Men jag skulle även rekommendera följande tre avsnitt som du kan ha glädje av:

4 gillningar

Angående när du behöver pengarna:

2 gillningar

Är det netto så räcker det ju nästan till en 911 Carrera GTS. In med dem på ett sparkonto tills du bestämt vilken färg du vill ha.

8 gillningar

Om det är i form av kön och du kan avstå en del kan löneväxling kan vara intressant för att slippa skatta bort så mycket.

1 gillning

Det var allt en sjujäkla bonus att få över sig. Sparkonto.

Det kommer som lön och är nettopengar och betalas ut som lön. Intressant tanke. Ska kolla på det.

Ja det lutar åt sparkonto(n), även om var sugen på att gambla lite med någon fond

1M Lysa
250 000 personlig utveckling
250 000 nån kul upplevelse för att stärka viktiga relationer

4 gillningar

Undvik dom coola fonderna är mitt tips. :grin:

1 gillning

Hade det varit på längre sikt är väl svaret ganska givet, en global indexfond med låga avgifter.

På två års sikt är det ju lite osäkert med börsen, och man får nog nöja sig med en räntefond.

Räntan är ju ganska låg som det är nu, lägre än inflationen, men förhoppningsvis minskar inflationen, och du förlorar inte så mycket på ditt sparkonto/räntefond.

1 gillning

söker ni nya kollegor?

4 gillningar