Får en bonus på 400.000 EUR | Funderar på att köpa teknikfonder, hiss eller diss?

Hejsan,

Har genom jobbet fått en bonus på strax över 400.000 EUR netto och har efter ett tidigare bostadsköp cirka 30.000 EUR kvar i sparande. Alltså är denna bonus en väldigt signifikant summa för mig och ett steg närmare finansiell frihet som jag hoppas kunna nå vid 40 (är 31 i skrivande stund).

Jag har ett bostadslån med bunden ränta på 10 år så känns inte läge eller rimligt att betala av det just nu. Har kollat in en del indexfonder med fokus på tekniksektorn, men känns som att sektorn ligger väldigt högt just nu.

Kanske det är bättre att bara lägga allt i en bredare indexfond?

Just nu är tankarna att lägga 50% på alt. 1, 25% på alt. 2 och 25% på alt 3.

• Alt 1. iShares V plc - iShares S&P 500 Information Technology Sector UCITS ETF USD (Acc) — 0.15% avgift

• Alt 2. Amundi Index Solutions - Amundi NASDAQ-100 UCITS ETF - USD (C) — 0.23% avgift

• Alt 3. iShares VII plc - iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc) — 0.07% avgift

Känns denna strategi “korrekt”/sund?
Är jag för aggressiv med att gå in mestadels i tekniksektorn?
Är avgifterna rimliga?
Finns det bättre alternativ att förvalta denna summa?

Målet är att ha närmare 1 miljon EUR om 9 år under förutsättning att jag även under den tiden kommer kunna spara ca. 2000 EUR i månaden + eventuella framtida bonusar.

Ser nu att det är många frågor i ett, men hoppas kunna ni kan hjälpa mig med någon av frågeställningarna :slight_smile:

Kan tillägga att jag är bosatt i Tyskland och fond/aktieutbudet hos mäklarna här är inte det bästa. Vill dock ha en tysk bank iom att de hjälper en med att rapportera skatter och dylikt.

Tusen tack!

3 gillningar

Grattis till en fin ekonomisk situation! :slight_smile:

Jag skulle säga: Ja.

Därefter skulle jag rekommendera följande tre artiklar till varför jag avråder från tech-fonder. Om du vill så kan du ju ta en sådan i de sista 10% i eget-val delen av portföljen.

5 gillningar

Kör global indexfond! Tänkt långsiktigt och försök inte göra några snabba klipp, det blir bara dåligt i längden.

3 gillningar

Tack för tipsen och länkarna. Har delivs följt ditt råd lagt in ungefär 50% på följande globala indexfond:

Amundi Index Solutions - Amundi Prime Global UCITS ETF DR (C) — 0.05% avgift

Avaktar med resterade men känner att jag vill “riska” lite mot potentiell högre avkastning och därför känns techfonder som det “bästa” alternativet. Tack igen :slight_smile:

Blir väldigt nyfiken på i vilken bransch man kan få till så fina bonusar?
Jag känner att jag jobbar i fel bransch för här finns inga bonusar vill jag lova :joy:

3 gillningar

Tack för tipset. Absolut, det känns väldigt lockade att köpa enskilda aktier och göra klipp. Har tidigare gjort så kallade “aktieklipp” men dessvärre hade jag inte så mycket pengar att spela med då. Nu känns det mer “på rikigt” och därför är jag mer på defensiven. Dock tyckte jag min “strategi” var väldigt defensiv men i och med ditt och @janbolmeson inlägg blev det att tänka om lite.

1 gillning

:slightly_smiling_face::+1::heart: skönt när man har helt olika syn. :see_no_evil:

Har en nyckelroll på ett nischat bolag inom “enterprise SaaS”. Men om man jämför mellan mina svenska och tyska bekanta känns det som bonusprogram likt personaloptioner och dylikt är betydligt vanligare här än i Sverige - i alla fall bland teknikbolag/startups. Dock har jag haft turen att ha ett väldigt generöst program som har varit utbyte mot en lägre men fortfarande ganska bra grundlön.

5 gillningar

Förstår att du funderar på Techfonder eftersom du jobbar med IT. Så tänkte jag när premiepension drog i gång och satsade på Techfonder. Dummaste jag har gjort. Min fru som är väldigt riskobenägen satte i räntefonder. Klart bättre resultat.
Jag hade satt allt i en global indexfond med tanke på vilken tidshorisont som du har.

Skulle du lägga 400 kEUR i en sektor som betalar ut 400 kEUR i bonus till 30åringar? Låter ju som toppen är nära där😂

Skämt åsido, om nu inte hela inlägget är ironi över en typisk RT-postare; lägg det i en global indexfond. Kolla in SPPW (etf-kod) tex. Att lägga det i tech är direkt kontraproduktivt eftersom du då blir än mer knuten till hur det går på ditt jobb.

Från ett forskningsperspektiv så borde man diversifiera från bort branschen man är. Pratar om det i ett kommande avsnitt med en fond professor.