En fördelning 90% globalfond 10% Robur Tech,
vad tror ni om detta som pensionssparande? Har i dagsläget 45 000 i en kapitalförsäkring hos mitt försäkringsbolag som jag tänkt flytta till Avanza och samtidigt omorganisera innehavet.
Hur lång sparhorisont har du?
Ska du gå i pension om 5 år eller 40?
Vid långvarigt sparande (10+ år) vilket jag antar att det är så skulle jag rekommendera detta ifall du vill köra vidare på avanza.
70~100% - Forsknings-hinken
- 80% - Global Indexfond - DNB Global Indeks S
- 10% - Global indexfond små bolag - Handelsbanken GI Småbolag Ind Cri A1 SEK
- 10% - Tillväxtmarknader - Avanza Emerging Markets
0~30% - Sverige-hinken
- 100% PLUS Allabolag Sverige eller Avanza Zero
Argument för och emot en större % Svenska bolag hittar du här:
Glöm inte att även göra ett aktivt val vad gäller premiepension samt tjänstepension!
Det kan ju vara bra att veta haha, glömde den lilla detaljen… Men jag är 32 så det är en bit kvar haha.
Ja liknande fördelning är jag med på och har något liknande i en annan fondportfölj men vad tror du om fördelningen jag skrev i inledningen, för smal?
För smal enligt forskningen skulle jag säga, 1,40% avgift på Robur tech är även galet högt, sikta på under 0,4%
Själv lägger jag 100% i forsknings-hinken ovan till min pension, har liknande situation med sparhorisont på 30-40 år.
Den är utformad utefter principen “köp hela höstacken” (alla bolag, i alla länder, i alla storlekar, i alla branscher, i enighet med den marknadsvikt som respektive bolag har av den totala börsen.) Detta för att få högst riskjusterad avkastning. Ens portfölj bör således se ut som denna https://marketcaps.site/ vilket forsknings-hinken ovan försöker efterlikna.
Dock kan enkelhet vara skönt det med, så 100% global är inte helt fel det heller ifall det får dig att pilla mindre på innehav, men det går inte lika väl i linje med forskningen ifall du låter dina innehav vara i 30 år.
Du får över 20% tech i en vanlig globafond. Exempel från Avanza Global, men vill du ha en extra tilt mot tech så kör på. Personligen tycker jag det blir lite väl mkt.
Tack för input!
Det är förvisso sant. Tack för din input!
90% Globalt är en bra ryggrad för portföljen. Om du känner att du vill testa olika, så gör det inte jättemycket med 10% branschfond. Men det är alltså ditt privata pensionssparande och inte Tjänstepensionen?
Jag har ungefär liknande fördelning i min tjänstepension. 80% globalt och 20% teknik. Så alltså ej helt enligt forskningen med en övervikt mot teknik.
Ser personligen inget fel i att ha 10-20% av sina investeringar i sådant man vill leka/spekulera i. I pensionen är dessutom dessa fonder kraftigt rabatterade.
Nej precis, det är ett privat pensionssparande!
Detta är dock mitt privata pensionssparande och inte min tjänstepension. Där har jag entré 100 för tillfället och har inte kollat närmare på att ändra det innehavet.
Edit: då jag inte kan flytta min tjänstepension utan jag har den hos mitt försäkringsbolag via kollektivavtal.
Okej. Jag ser ändå inget fel att använda 10-20% av sparandet i annat än vad “forskningen säger”. Tror du på teknik och vill övervikta teknik så kör du på det
Men det är en dyr fond. Finns några billigare svenska teknikindexfonder som Plus teknologi Sverige för 0,4%.
Man ska dessutom vara medveten om att man ökar risken, utan att nödvändigtvis öka varken den absoluta eller riskjusterade avkastningen när man tar med bransch eller nischfonder.
Hej!
Själv kör jag 100% - teknik! ,
Funkar bra för mig iallafall, för tillfället ![]()
137500kr plus hitintills i år !!!,
Men jag har iofs ganska högt saldo .
Tack för tipset! Ska kika in den fonden.
Nej så är det ju. Jag har följt just Robur Tech ett tag och tycker den verkar spännande och har haft en fin avkastning (även om jag vet att historisk avkastning inte betyder någonting.).
Haha! Allt är ju såklart relativt ![]()
Grattis till fin utvecklingen och hoppas det fortsätter! ![]()
Det är en bra fond!
Den har snittat 50,8% - senaste 5-åren
Om du gillar fonden så skulle du istället kunna välja den i din pension som tjänstepension och/eller ppm där den oftast är kraftigt rabatterad.
Hittade den inte i min tjänstepension iallafall! ![]()
Finns i PPM vet jag. Jag har en liten del i fonden i min tjänstepension men det är visserligen på Swedbank så inte jättekonstigt att den finns där.
Såg det nu! Man blir ju lite sugen att lägga en del av alokeringen där trots att AP7 är svårslagen.