Tjänstepension placering?

Hej!
Har läst länge här och tagit mig till hjälp av många intressanta trådar men det är första gången jag gör ett inlägg.
Jag är 24 år gammal och har fått ihop en tjänstepension på cirka 28.000kr som ligger hos Swedbank (samma bank jag använder förövrigt). Jag har kollektivavtal och därav kommer där fler framtida insättningar.
Jag skulle vilja aktivt placera dessa pengarna i någon aktie fond för att förhoppningsvis få så bra avkastning som möjligt på så lång sikt som möjligt.
Jag är medveten om riskerna det medför men med tanke på den långa sparhorisonten så får man hålla tummarna att det går bra.
I vilken eller vilka fonder borde jag placera dessa pengarna?
Ska man satsa på en Global index fond ex “Swedbank Access Robur Global Fond” eller ska jag satsa och placera dem och fortsatta insättningar i ex “Swedbank Robur Technology”.
Eller vad tycker ni här i forumet?
Har ni några bättre förslag för att diversifieria det hela?
Tack på förhand för svar.
:slight_smile:

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag har också delar av min tjänstepension hos Swedbank. Jag har där fördelat allt i Swedbank robur access global. Tidigare hade jag även Access Sverige men denna försvann från utbudet inom ITP1 tyvärr.

Så mitt förslag vore 80-100% i access global och sedan om du vill ha en liten del som lek/spekulation skulle du kunna köra 5-20% i robur technology.

Lycka till! :slight_smile:

2 gillningar

Okej, tack så jätte mycket för svar! :slight_smile: Hoppas det går bra att jag frågar.
Men hur kommer det sig att man borde placera det i deras Globala fond jämfört med Teknologin?
Där står att jag får en förvaltningsavgift/årlig avgift på 0.50% i pension sparande om jag väljer Technology fonden.
Global fonden har jag en 0.21% årlig avgift.
Tittar man historiskt sett så verkar teknik fonden gått mycket bättre sen förstår jag att risken är större att den kan gå sämre också.
Men jag som är relativt ny men väldigt intresserad av att lära mig min första tanke är att välja Teknik fonden även om den årliga avgiften är högre.
Eller det gör sådan stor skillnad med 0.30% på lång sikt?
Kan man inte hänga med teknikfonden när det verkar vara som mest uppåt några år och sen gå över till global?
Tack återigen för att du vill hjälpa en förvirrad nybörjare :slight_smile:
Jag vill tillägga att jag har SAF-LO pensionsparande om det gör någon skillnad.

För att den historiska avkastningen inte säger ett dugg om framtiden tyvärr. Teknikfonder är en nischfond och kommer gå bra sålänge teknik går bra och fondförvaltaren gör ett lika bra jobb som tidigare.

Globalfonden investerar bredare i 1000 bolag och gör inga bet på en enskild region eller bransch. Precis som forskningen säger är bäst på lång sikt.

1 gillning

Okej de låter fullt rimligt, då kör jag på en globalfond.
Tack för hjälpen o väl utvecklade svar :slight_smile:

1 gillning

Känner du fomo över teknikfonder så lägg 5-20% i den om du vill. Många har en liten del av kapitalet till lek/spekulation, om det hjälper till att lindra kliande fingrar.

2 gillningar