Hej!
Har läst länge här och hoppas på att kunna få lite bra tips från er alla gällande mitt sparande.
Jag känner i dagens läge att allt mitt sparande ligger i samma korg fast på olika sparande.
Jag är kund hos Swedbank och har mitt privata sparande där.
Såhär ser det ut.
Privatsparande:2000kr/mån
75% Swedbank Robur Access Global
25% Swedbank Robur Technology
Barnsparande: 725kr/mån
100% Swedbank Robur Acess Global
PPM (Premiepensionsfonder, framtida insättingar)
25% Swedbank Robur Technology
75% Länsförsäkringar Global Index
Jag tror väldigt mycket på ny teknik därav att jag inversterat i Robur Technology, men jag tycker också att ha massa olika separata sparande med den dyra avgiften känns onödigt.
Jag har inte heller läst in i det finstilta men för tillfället känns det som att Swedbank Global fond,Robur Technology i helhet innehåller nästan samma aktier/bolag.
Samtidigt tycker jag inte att Swedbank erbjuder många andra intressanta fonder även om jag gärna skulle vilka diversiera mina pengar mer.
Vad är er åsikt om det hela, ska man eventuellt flytta sitt sparande till en annan plattform för att kunna ha större utbud på fonder?
Allt mitt sparande är väldigt långsiktigt.
Hoppas jag har förklarat mig tydligt om vad det är jag undrar över.
Tack på förhand.
För ditt privatsparande.
Swedbank Robur Access Global A är en av de globala indexfonder som rekommenderas. Jag skulle ha ökat i den och inte sätta in nytt månadssparande till Swedbank Robur Technology A.
Tjänstepension skulle jag också ha ökat i Swedbank Robur Access Global A så att du får ca 90%.
PPM är bra men tänk på att Länsförsäkringar Global Index kommer att tas bort från PPM i år.
Tycker inte du behöver flytta. Swedbank robur access global är en bra globalfond, och de flesta globalfonder ser likadana ut till 90%.
Att du har samma fond i olika portföljer gör inte heller något. Så har jag det också. Bara för att man har flera portföljer och olika typer av sparande (pension, barn m.m) så behöver man inte ha olika fonder.
Angående teknikfonden så är den dyr ja, jag hade bara haft den inom pensionen istället där det bättre rabatt på avgiften.
Som sagt, jag ser inga som helst anledningar till några större förändringar. Möjligtvis hade jag bytt ut LF global i ppm mot AP7-såfa eller Ap7 aktiefond.
Teknikfonden investerar ju i de stora teknikbolagen, och såklart ingår dessa redan i alla globalfonder. Det du gör är att övervikta dessa teknikbolag med hjälp av teknikfonden. Men globalfonden innehåller väl ca 1000st bolag skulle jag gissa, medans teknikfonden kanske knappt 100st.
Okej, toppen tack så mycket för väl formulerade svar.
Några små justeringar ska jag göra då.
Skönt att veta att man inte är helt ute och cyklar i ens sparande åtminstonde