44 år, bor i villa med fru och två barn, 1,5 Mkr i lån. CSN lån på 45 tkr som betalas av varje månad. Tillgångar- hus värderat till +4 Mkr, bil, husvagn, sparkonto drygt 100tkr, fonder drygt 800tkr.
Sparar 12 tkr/mån i fonder men skulle kunna stoppa in ngn tusenlapp till.
Nu när man ser att milstolpen till första miljonen på Avanza är nära skulle jag vilja ha lite tips om min fonportfölj som kanske är lite spretig, ska man behålla Ny teknik som gått ner rejält? Sparhorisont är långsiktigt. Utöver listan nedan har jag också Bitcoin BTC som gått upp ca 40%, inga större pengar där.
Ingen vet om Ny Teknik kommer överprestera index. Att behålla för att den gått ner är en tankevurpa dock.
Personligen kör jag 100% global index (specifikt robur access global, men det finns många bra liknande). Som jag ser det kommer man 95% i mål med den setupen utan att det blir komplext att hålla koll på. Alla marknadsbets, som teknik, fastigheter etc skulle jag undvikit. Det går bra ett tag, eller man har tur och sen helt plötsligt upphör turen (lex ny teknik).
Spretigt var ordet ja… Du har flera fonder och innehav som blir kaka på kaka här. Jag brukar nästan alltid rekommendera basportföljen som ser ut såhär:
10% i tillväxtmarknader t.ex Avanza Emerging markets
10% i en svensk indexfond. Förslagsvis Plus allabolag Sverige index som du redan har. Här täcks Avanza Zero och Spiltan investmentbolag redan in i Plusfonden.
Känner du en viss FOMO (fear of missing out) så ta 10-20% från globalfonden och placera i sånt du är intresserad av, men med risk att underprestera index. T.ex om du vill ha in mer teknik så skulle jag välja Swedbank robur technology istället för den som heter Ny teknik. Den förstnämnda känns aningen bredare.
Tack för input, jag kommer att omfördela. Men, kan man behålla historiken/avkastningen fast man säljer och viktar om. Eller kan man i Avanza lösa det på annat sätt?
Har du tänkt igenom varför fonderna inte får vara tråkiga?
Min portfölj, som i stort sett är en variant av det som skrivits ovan, basportföljen. Den får gärna vara tråkig, den är bara siffror och kod som ligger på en serverhall i en förort till Stockholm kanske. Det den gör är att generera avkastning som inte störs av mina egna infall. Fonder som köps som krydda med låg chans att överprestera. Den avkastningen låter mig i riktiga livet göra väldigt otråkiga saker.
Du köper inte ett dyrare fiskespö för att det är lättare, för att rullen går lite lättare och du tror genom detta att du ska fiska mer och få mer fisk?
Hade man haft ditt tänk i ovanstående resonemang om fonder så skulle du köpt ett spö för 159 kr, du får garanterat lika mkt fisk men du kanske inte har lika kul.
Har du lite för dyr bil? Ja du har mest troligt gjort ett val.
Lämnat in ett Stryktips?
Jag hade sagt att TS kan ha en stor del i Index men att han absolut ska ha inslag som du själv tror på kan gå bättre för tillfället.
Småbolag hade jag defenitivt ägt, både Sverige och globalt.
För tillfället hade jag överviktat Sverige för jag TROR svenska kronan kommer stärkas. Har jag fel, may so be, då har jag iaf gjort något jag trott på.
Jag hade mått sämre om jag inte gjort det.
Landar kryddan i en småbolagsfond som man klarar av att hålla trots högre volatilitet så är det fine. Ser ofta kryddor i form av aktivt förvaltade fonder med höga avgifter, men i det här fallet kanske det inte är så.
Haha har inga tips förutom global indexfond med låg avgift. Såg att det var för tråkigt för dig. Själv har jag lysa just av den anledningen fick detta mailet från Lysa, sammanfattar det bra