Hur minskar jag antalet fonder ner till något mer lättskött?

Hej på er!
Jag är nog inte den enda som går i tankarna att minimera fondantalet till något mer lättskött.

Hur hade ni gjort ? Behållt, bytt eller sålt av?(motivera gärna).
Hoppas denna tråd kan både hjälpa och inspirera fler :grin:

Min fondportfölj idag ( 9 fonder)

• Spiltan aktiefond investmentbolag
  • Spiltan globalfond investmentbolag
  • Swedbank robur access Asien
  • Swedbank robur ny teknik
  • Swedbank robur technology
  • AMF aktiefond Asien stilla havet
  • Avanza zero
  • Avanza global
  • AMF aktiefond småbolag

Samt ett automatisk månadssparande i Lysa.

Ha det fint
Victor

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag antar att detta är en väldigt långsiktig portfölj?

Jag hade börjat med att ta bort alla dyra fonder som kostar mer än 0,4%. Sedan hade jag kikat på basportföljen som forumet tagit fram. Använd sökfältet för att lösa mer om varför den ser ut som den gör :slight_smile:

Men generellt så minst 50-70% i globalfonden.
Förslagsvis:

• 70% Avanza global

• 10% Avanza Emerging markets (istället för Asien och stilla havet)

• 10% Plus allabolag Sverige (istället för Spiltan och Zero. Plusfonden innehåller hela svenska börsen! :slight_smile:)

• 10% småbolag. T.ex Plus småbolag/mikrobolag som är indexfonder istället för aktivt förvaltad som du har nu.

Känner du att du verkligen vill ha med teknik eller investmentbolag så ta max 10-20% ifrån globalfonden till dessa. Men ha koll på avgifterna. Det finns billigare teknikindexfonder om t.ex Nordnet indexfond teknik.

Lycka till!

6 gillningar

Jag orkade inte med det när jag hade en portfölj likt din. Det blev för mycket att ha koll på och man cille in och pilla och ha sig.

Jag sålde allt och körde.
70% Avanza global
20% Avanza EM
10% Avanza Zero

Det höll i nästan ett år…

Nu kör jag 100% Avanza global och har slutat titta på kontot. Autosparet tickar på och jag kikar in när det är dags att stämma av vid deklarationen.

Väldigt befriande och jag har släppt all min FOMO kring olika fonder, brancher och regioner.

9 gillningar

Tack för respons. Ja, jag har varit inne på den banan tidigare, och som rikatillsammans tar upp så är det de enkla som oftast är det bästa.

1 gillning

Förmodligen ett vinnande koncept i framtiden :grin:

1 gillning

Ser ingen vettig anledning att avvika från marknadsvikt, så jag skulle köra 100% Avanza Global.

1 gillning

En stilla undran: Om man bortser från att en del fonder kanske är dyra och onödiga… vad är det som är så betungande och svårskött med att äga 10 fonder? Jag har sett att det är en vanlig upplevelse på forumet. Samma sak med att det för många blir jättejobbigt att ha sparandet på fler än ett ställe. Själv tycker jag det är skönt att ha t.ex. både Nordnet och Avanza samt att ha ett par olika varianter av passivt fondspar med variation på fonderna, då det finns fler än ett bra alternativ som är breda och billiga.
Jämfört med ett modernt förvärvsarbete så är väl komplexititen knappt mätbar? Eller så missar jag något.

2 gillningar

För min egen del handlar det mest om att inte ha fonder som överlappar varandra. Dessutom är det alltid trevligt när månadssparandet kan öka i vardera fond när slantarna har mindre alternativ att välja mellan :grin:

Då måste man väl ständigt fatta beslut om hurdan fördelningen ska vara mellan dessa? Har man däremot bestämt sig för att bara ha en (globalt marknadsviktad) fond så behövs inga fler beslut på det området.

1 gillning

Nej, varför det. Skulle väl kunna räcka med att göra det t ex vart 5:e år.
Kan omöjligen vara betungande.

Man kan väl se över fonderna en gång per år. Lär inte heller vara betungande.

För att man annars får en obalanserad portfölj med en annan riskprofil än den önskade.

3 fonder med låg avgift räcker för mig.
Indexfonder sköter sig själv och behöver inte så mycket betungande ”skötsel”.
”Kill your darlings” som vi brukar säga :joy: