Jag antar att detta är en väldigt långsiktig portfölj?
Jag hade börjat med att ta bort alla dyra fonder som kostar mer än 0,4%. Sedan hade jag kikat på basportföljen som forumet tagit fram. Använd sökfältet för att lösa mer om varför den ser ut som den gör
Men generellt så minst 50-70% i globalfonden.
Förslagsvis:
10% Avanza Emerging markets (istället för Asien och stilla havet)
10% Plus allabolag Sverige (istället för Spiltan och Zero. Plusfonden innehåller hela svenska börsen! )
10% småbolag. T.ex Plus småbolag/mikrobolag som är indexfonder istället för aktivt förvaltad som du har nu.
Känner du att du verkligen vill ha med teknik eller investmentbolag så ta max 10-20% ifrån globalfonden till dessa. Men ha koll på avgifterna. Det finns billigare teknikindexfonder om t.ex Nordnet indexfond teknik.
En stilla undran: Om man bortser från att en del fonder kanske är dyra och onödiga… vad är det som är så betungande och svårskött med att äga 10 fonder? Jag har sett att det är en vanlig upplevelse på forumet. Samma sak med att det för många blir jättejobbigt att ha sparandet på fler än ett ställe. Själv tycker jag det är skönt att ha t.ex. både Nordnet och Avanza samt att ha ett par olika varianter av passivt fondspar med variation på fonderna, då det finns fler än ett bra alternativ som är breda och billiga.
Jämfört med ett modernt förvärvsarbete så är väl komplexititen knappt mätbar? Eller så missar jag något.
För min egen del handlar det mest om att inte ha fonder som överlappar varandra. Dessutom är det alltid trevligt när månadssparandet kan öka i vardera fond när slantarna har mindre alternativ att välja mellan
Då måste man väl ständigt fatta beslut om hurdan fördelningen ska vara mellan dessa? Har man däremot bestämt sig för att bara ha en (globalt marknadsviktad) fond så behövs inga fler beslut på det området.
3 fonder med låg avgift räcker för mig.
Indexfonder sköter sig själv och behöver inte så mycket betungande ”skötsel”.
”Kill your darlings” som vi brukar säga